اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با محمد علی آبادی فراهانی، مدیرعامل آریا پلیمر پیشگام: دنیای امروز، دنیای تعاون برای بقاست و نه تنازع برای بقا

بسپار/ایران پلیمر شرکت آریا پلیمر پیشگام در سال ۱۳۸۷ تاسیس و کار خود را به عنوان یک شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز کرده است. ماموریت این شرکت تولید محصولات پلیمری با کیفیت بالا از طریق استفاده از فناوری های نوین و پیشرفته در راستای ارتقای محصول نهایی مشتریان است. محمد علی آبادی فراهانی در گفت و گویی با بسپار از تولیدات این مجموعه در بخش افزودنی های صنعت پلاستیک می گوید.

فراهانی: مجموعه ما در حال حاضر تولید کننده سازگارکننده های مالئیکه برای پایه های PP، PE، ABS، PS و TPE (به عنوان نرم کننده پایه های PA، PC و …)، چسب های بین لایه ای پایه PP و PE و مستربچ های افزودنی پایه PP و PE ، با ظرفیت تولید 8000 تن در سال هست.

بسپار- این تولیدات در چه صنایعی کاربرد دارند عموما؟
فرهانی: -سازگارکننده های مالئیکه مورد مصرف در صنایع خودرو، ساختمان؛ ظروف گیاهی، لوازم خانگی و …، 2-چسب های بین لایه ای مورد مصرف در لوله های چند لایه (مثل: PEX، PERT و …)، لوله های انتقال، فیلم های چند لایه 3-مستربچ های افزودنی (نظیر: لیزکننده ها، براق کننده، آنتی یو وی، آنتی اکسیدات، کمک فرآیند، افزاینده MFI، ضد اعوجاج و شرینک، بهبود دهنده مقاومت به ضربه و …) مورد مصرف در صنایع مختلف فیلم و بسته بندی، خودرو، راه و ساختمان، نساجی و … هستند.

بسپار- صنعت مستربچ و کامپاند در سالهای اخیر جزو صنایع در حال رشد بوده و سرمایه گذاری های زیادی روی آن انجام شده. مجموعه شما به عنوان یکی از تامین کنندگان این صنعت چه رشدی را در طول 5 سال اخیر تجربه کرده است؟
فراهانی: آریا پلیمر به دلیل تولید محصولات مورد مصرف تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند در طی این سال ها در ارتباط بسیار نزدیک با این صنایع بوده و در جریان رشد این مجموعه ها نیز هست. به همین سبب و به واسطه توسعه محصولات دیگر نظیر چسب های بین لایه ای، تولید آریا پلیمر با رشد بیش از سه برابری طی این سال ها روبرو بوده است که امید است با رشد بیش از پیش این صنایع، آریا پلیمر نیز بتواند به روند افزایشی خود ادامه دهد و همچنان در خدمت رسانی پیشگام بماند.

بسپار- دوران پاندمی روی تولید شما چه اثراتی داشت؟ چگونه؟
فراهانی: پس از شروع پاندمی، تمامی اصناف دچار تغییر و تحولاتی شدند. قطعا صنعت پلیمر هم دست خوش تغییر و تحولاتی شده است. در این مدت برگزاری نمایشگاه های زیادی لغو و یا با تعویق و با کیفیت پایین برگزار شد. بازدیدهای حضوری شرکت ها نیز تحت الشعاع این ویروس بسیار کاهش یافت که در نتیجه همه این موارد سطح تماس و ارتباط با مخاطبان و مشتریان کم شد و تاثیر خود را بر روند فروش ما نیز گذاشت. شاید تنها اثر مثبت برای ما تولید محصولات مستربچ افزاینده MFI و کامپاند مخصوص ملت بلون بود.

بسپار- در بحث تامین مواد اولیه با چه مواردی روبرو هستید؟
فرهانی: مواد اولیه تولید داخل از بورس و شرکتهای ارائه دهنده تامین و مواد وارداتی نیز از شرکت های وارد کننده خریداری می شود. در رابطه با خریدهای بورسی علاوه بر مشکلات همه گیر، کیفیت مواد، نحوه و زمان ارائه و کیفیت بسته بندی نیز با وضعیت مثبتی روبرو نیست!

بسپار- میزان وابستگی محصولات شما به واردات چه قدر است؟ چگونه آن را مدیریت کرده اید؟ و آیا در زمان محدودیت های ارزی و تحریم ها بومی سازی محصولی در مجموعه شما اتفاق افتاده است؟
فراهانی: محصولات وارداتی از جمله مواد بسیار مهم مورد مصرف ما هستند که در واقع ارزشی را به محصول ما اضافه می کنند. در حال حاضر تلاش فراوانی در جهت واردات مستقیم این محصولات داخل مجموعه صورت گرفته است. با محدودیت های ارزی مواجه هستیم که آن نیز در حال پیگیری است. بومی سازی محصولات نیز از ابتدا در دستور کار بوده است و صادرات محصولات نیز از سال گذشته پایه ریزی و در سال اخیر نیز اقدامات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

بسپار- از چه خطوط فرآیندی استفاده می کنید؟
فراهانی: دستگاه های تولید ما در حال حاضر از دسته دستگاه های ری اکتیو اکسترودر یا همان اکسترودرهای واکنشی هستند.

ابسپار- اثر محدودیت های وارداتی را در بخش ماشین آلات (اگر بوده و هست) بر سطح فناوری تولید کشور چه قدر ارزیابی می کنید؟
فرهانی: با توجه به مشکلات فراوان در زمینه واردات، به ویژه واردات دستگاه و اینکه دستگاه های تخصصی هنوز هم در کشور تولید نمی شود یا از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، با مشکلاتی در این زمینه نیز روبرو بوده ایم که امیدواریم در زمینه تولید و افزایش کیفیت و بهبود خدمات پس از فروش این دستگاه ها رشدی صورت گیرد.

بسپار- آینده صنعت مستربچ و کامپاند در دنیا و در کشور چگونه است؟
فراهانی: با توجه به مزایایی که تولید مستربچ و کامپاند از لحاظ مختلف (کیفیت، قیمت و …) در صنعت پلیمر ایجاد کرده است، این صنعت صنعت آینده داری است. اما به نظر بنده مساله اصلی تولید با کیفیت این محصولات است که دغدغه تولید کنندگان در آینده خواهد بود.

بسپار- نقش تشکل های تخصصی را در پیشبرد اهداف بخش خصوصی چه قدر موثر می دانید؟
فراهانی: در گذشته شعاری که مطرح بود، تنازع برای بقا بود، در حالی که در عصر حاضر، دنیا شعار تعاون برای بقا را دارد.
وقتی جمعی از افراد برای هدفی مشخص تلاش می کنند، قطعا با همفکری و همکاری می توانند به مقاصد مشترکشان نزدیکتر شوند. این نزدیکی به واسطه هدفگذاری مشترک، برنامه ریزی، درخواست مشترک از نهادها و پیگیری همگانی در قالب یک تشکل سریعتر صورت می گیرد.

بسپار- بزرگترین چالش هاو فرصت های شما در دوران پاندمی چه بود؟
فراهانی: بزرگترین چالش ایجاد فرصت دیدار حضوری با مخاطبان و مشتریان و بزرگترین فرصت تولید مستربچ افزاینده MFI و کامپاند مخصوص ملت بلون و کار بیشتر بر روی ارتباطات مجازی و تلفنی بود.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 230 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا