اخبار

گفت و گوی بسپار با مسعود عطایی، مدیر کارخانه آمیزه های پلیمری ابهر: سیاست ها باید از صادرات مواد خام به صادرات با ارزش افزوده بیشتر تغییر کند

بسپار / ایران پلیمر شرکت آمیزه های پلیمری ابهر از بزرگترین و قدیمی ترین تولیدکنندگان آمیزه های پلیمری در ایران است. این شرکت توانسته با بهره گیری از پرسنل و متخصصین مجرب، جذب نخبگان دانشگاهی، ماشین آلات مدرن اروپایی در خطوط تولید و آزمایشگاه پیشرفته، کامپاندهای پلیمری را برای بخش مهمی از نیاز کشور در صنایعی چون کابل سازی، لوله سازی، خودرو و ساختمان تولید کند.

این شرکت تلاش دارد  تا در سایه  ارزش آفرینی و افزایش سطح رضايتمندي مشتریان با رويكرد توليد و توسعه پايدار و نگاه ویژه به تحقیق توسعه، چشم انداز تبديل شدن به يكي از قطب های مهم کامپاندسازی خاورمیانه را محقق سازد. گفت و گوی بسپار با مدیر کارخانه این مجموعه، مسعود عطایی در خصوص وضعیت روز صنعت آمیزه سازی در کشور انجام شد که در ادامه می خوانید.

عطایی: شرکت آمیزه های پلیمری ابهر در سال 1385 و ذیل گره صنعتی نورین (شامل شرکت هایی نظیر گرانول قزوین و کابل ابهر) تاسیس شد. این شرکت با وجود مدت کوتاهی که از تاسیس آن می گذرد توانسته است با بهره گیری از پرسنل و متخصصین مجرب، جذب نخبگان دانشگاهی، ماشین آلات مدرن اروپایی در خطوط تولید و آزمایشگاه، باکیفیت ترین و بروزترین کامپاندهای پلیمری را تولید و پاسخگوی بخش مهمی از نیاز کشور در صنایعی چون کابل سازی، لوله سازی، خودرو و ساختمان باشد.

شرکت دارای 5 خط تولید کامپاند اروپایی است که مجموعاً ظرفیتی بالغ بر 20000 تن دارند.

پایه محصولات ما پلی الفینی هستند و عمدتا در صنایع کابل سازی، لوله سازی، خودرو سازی و ساختمان کاربرد دارند.  عمده تولیدات ما بر مبنای سفارشات مشتریان است.

بسپار- اصولا تولیدات شما چه میزان وابستگی ارزی دارند؟

عطایی: افزودنی های معمول مورد استفاده در صنعت کامپاندینگ عمدتاً خارجی هستند.

بسپار- صنعت مستربچ و آمیزه آیا در طول تحریم ها و همچنین دوران همه گیری کرونا آسیب دید یا رشد و رونق داشت؟ چگونه؟

عطایی: به دلیل سخت شدن وارادات مواد اولیه مورد استفاده در صنایع مختلف عملاً صنعت مستربچ و کامپاند رشد کرده است. اگرچه عدم واردات تکنولوژی و ماشین آلات جدید، موانعی پیش روی این صنعت قرار داده. شرایط همه گیری کرونا و رکود ناشی از آن هم طبیعتا تاثیر منفی بر این صنعت داشته است.

بسپار_آیا در سال جدید و در راستای داخلی سازی احتمالی، محصول جدیدی تولید کرده اید؟ با چه مشخصات فنی؟

عطایی: بله خوشبختانه محصولاتی نظیر کامپاند ویژه روکش لوله های PEX/Al/PEX، کامپاند HFFR E-Beam و در نهایت نوع خاصی از کامپاند روکش کابل های فشار متوسط در سال جاری طراحی، ساخت و به مرحله تولیدات آزمایشی توسط مشتریان رسیده است.

بسپار_آیا این صنعت را در کشور دارای مزیت رقابتی می دانید؟ و می تواند در صادرات موفق باشد؟

عطایی: بله با توجه به تولید انواع مواد اولیه پلیمری در ایران در صورت تغییر سیاست های بالا دستی و ترجیح صادرات مواد با ارزش افزوده بیشتر نسبت به صادرات مواد اولیه خام پلیمری، پتانسیل فراوانی جهت حضور در بازارهای صادراتی به ویژه کشورهای همسایه و حوزه تمدنی ایران وجود دارد.

بسپار- آیا از میزان صادرات این صنعت اطلاع دارید؟ خود شما صادرات دارید به کدام کشورها؟ چه چالش هایی در این زمینه پیش روی شماست؟

عطایی: طبق گزارشی که اخیراً در کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند ارائه شد متاسفانه صادرات مستربج و کامپاند عدد قابل توجهی نیست. خوشبختانه آمیزه های پلیمری ابهر در چند سال گذشته توجه ویژه ای به امر صادرات داشته و موفق شده ایم بازار خوبی در کشورهایی نظیر ترکیه، عراق، افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان ایجاد کنیم به طوریکه در سال جاری علی رغم همه مشکلات 30 درصد فروش وزنی ما را صادرات به خود اختصاص داده است.

بسپار_تعرفه واردات این صنعت چه قدر است؟

عطایی: تعرفه ورودی در مواد و محصولات مختلف 5 تا 15 درصد می باشد.

بسپار- آیا عضو انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند هستید؟ یا انجمن های دیگر؟ و کارکرد این تشکل ها را در کجاها می دانید؟

عطایی: عضو انجمن مستربچ و کامپاند، انجمن سیم و کابل، انجمن تولید کننده های لوله های فولادی  و پوشش خطوط انتقال و چندین انجمن دیگر هستیم. نقش انجمن ها در پیگیری مشکلات اعضا به ویژه در تعیین و تغییر سیاست گذاری های بخش دولتی است، به طوریکه جهت گیری سیاست های کلان صنعتی کشور در راستای تسهیل تولید و صادرات مستربچ و کامپاند تعریف شود.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۲۰ ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه ۹۹ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا