اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با ناصر پوراسماعیل، قائم مقام مدیرعامل در زیست پلیمر شریف: آینده از آن محصولات زیست تخریب پذیر است

بسپار/ایران پلیمر موسسین شرکت زیست پلیمر شریف در پی فعالیت های تحقیقاتی خود در دانشگاه صنعتی شریف، در سال 1394 موفق به تولید نیمه صنعتی محصولات پلیمری دوستدار محیط زیست در مجموعۀ پارساپلیمرشریف با نام تجاری پارسابیو (ParsaBio) شدند. فعالیت تولیدی این شرکت تنها به آمیزه محدود نشد و در اواخر سال 1396 با راه اندازی خطوط تولید، چاپ، و دوخت فیلم های پلیمری به نخستین شرکت تولیدکنندۀ فیلم های زیست تخریب پذیر تبدیل شد. یک سال بعد و در ابتدای سال 98، مجموعۀ جدیدی با نام زیست پلیمر شریف و با هدف تولید تخصصی آمیزه و محصولات نهایی در سه حوزۀ فیلم، ترموفرمینگ و تزریق تاسیس شد. این مجموعه سالانه 1800 تن انواع فیلم های تک لایه و چندلایۀ دوستدار محیط زیست و 2000 تن آمیزه برای مخاطبین خود در صنایع بسته‌بندی، پزشکی، کشاورزی را ارایه میدهد.
شرکت زیست پلیمر شریف، یکی از زیرمجموعه های شرکت پارسا پلیمر شریف است. این شرکت در راستای رسالت اجتماعی خود برای تلاش جهت حفاظت از محیط زیست و کاهش وابستگی به منابع نفتی، سبد محصولات خود با نام تجاری مانیهوت را به صنعت بسته‌بندی کشور عرضه میکند. این خانواده از محصولات که حاصل تحقیق بلندمدت در این حوزه است، از آمیزه‌سازی نشاسته ترموپلاستیک و پلیمرهای دیگر با هدف کم رنگ کردن ردپای کربن و همچنین کاستن از ماندگاری پلاستیک ها در محیط زیست طراحی می شوند.

پوراسماعیل: مجموعه ما یعنی هلدینگ پارسا پلیمر شریف شامل شرکتهای مختلفی مثل پارسا پلیمر شریف، زیست پلیمر شریف، مرکز تحقیقات و نوآوری نوفا و شرکت بازرگانی فرا پلیمر شریف است. بخش زیست پلیمر شریف سال ۹۸ تاسیس شده و عمده فعالیت آن روی محصولات دوستدار محیط زیست، بایو بیس و OK Compost یا زیست تخریب پذیر لیبل است. شرکتی با گرید دانش بنیان هستیم و اولین شرکت در ایران که تاییدیه بین المللی برای محصولات بایوبیس و اوکی کامپوست داریم.
تمرکز ما بر محصولات دوستدار محیط زیست است و در این محصولات سه گرید مختلف در دو تایپ مختلف داریم. تایپ بایوبیس و بایودگردبل. بایوبیس ها (زیست پایه) محصولاتی هستند که بین ۳۰ تا ۶۰ درصد محصولات زیستی دارند و بقیه آن، مواد اولیه مشتق شده نفتی است. محصولات اوکی کامپوست یا باودگردبل لیبل محصولاتی هستند که صد در صد قابل بازگشت به طبیعت هستند و بدون استفاده از مواد نفتی تولید میشوند. در این دوتایپ سه گرید مختلف داریم که در فرایندهای تولید برای محصولات یکبارمصرف مناسب هستند.

بسپار- برای تامین مواد اولیه که این روزها چالش خیلی از تولیدکنندگان است، آیا با مشکلی مواجه هستید؟ چگونه آن را مدیریت می کنید؟
پوراسماعیل: ۵۰ درصد مواد اولیه ما، مواد داخلی است و ۵۰ درصد آن هم مواد وارداتی که از شرکت های تراز اول دنیا تهیه می کنیم. چرا که در داخل، شرکتی نیست که مواد اولیه برخی محصولات مثل اوکی کامپوست را تولید کند.
بیشتر چالش ما در ورود مواد اولیه است چون ما مدت زمان محدودی داریم که باید در آن زمان مواد را به محصول تبدیل کنیم و برای ما مهم است که در اسرع وقت به دست ما برسد و مشکلات گمرکی و ترخیص به حداقل برسد. مساله دیگر تامین ارز است که باعث می شود محموله های ما در گمرک بماند و تمامی این موارد متاسفانه روی کیفیت مواد اثرگذار است.

بسپار- آینده فناوری در حوزه فعالیت شما به چه سمت و سویی است؟
پور اسماعیل: به طور کلی آینده در دست محصولات زیست تخریب پذیر است.
در غرب اروپا و کانادا و استرالیا مصرف کیسه های مشتق شده از مواد پلی اتیلنی کاملا ممنوع شده و دنیا به سمت منع مصرف محصولات نفتی میرود و در این بازار بکر، ما در ایران اولین شرکتی هستیم که به این سمت پیش می رویم و محصول خود را تجاری سازی کردهایم. صادرات هم داریم. در ایران شرکتهایی هستند که مسئولیت اجتماعی و حرکت به سمت توسعه پایدار برایشان مهم است و ما با آنها کار میکنیم و در ۵ یا ۱۰ سال آینده بازار صنایع یکبار مصرف کاملاً به این سمت پیش خواهد رفت.

بسپار- صادرات شما به چه کشور هایی است؟
پوراسماعیل: بیشتر کشورهای غرب اروپا که قانون منع مصرف دارند. مثل ایتالیا، آلمان و انگلستان و کشورهای استرالیا و کانادا که به سمت توسعه پایدار می روند و این موضوع برایشان اهمیت دارد.
در کشور های اطراف هم کشور امارات به تازگی قانون منع مصرف را تصویب کرده است و ما در آنجا به دنبال بازاریابی هستیم.

بسپار- آیا طرح های توسعه ای در زمینه بسته بندی دارید؟
پوراسماعیل: بله طرح توسعه بزرگی داریم که احداث یک کارخانه جدید در گرمدره است. در این واحد محصولات دوستدار محیط زیست در لفاف های بسته بندی و کیسه ها و همچنین گریدها و محصولات جدید دیگری را که در ایران هنوز تولیدکننده ندارد، به بازار عرضه خواهیم کرد.

بسپار- بازار ایران چه چالش ها و فرصت هایی برای شما داشته است؟
پوراسماعیل: مهمترین فرصت در بازار ایران این است که هنوز هیچ شرکتی به این سمت که ما در آن فعالیت می کنیم حرکت نکرده و مهمترین چالش این است که شرکت های بین المللی گواهی دهنده با ایران کار نمی کنند و انتقال اطلاعات و رفت وآمد نمونه ها به سختی انجام میشود.
ما برای گرفتن تاییدیه ها چندین ماه زمان صرف میکنیم. البته فرصت های زیادی در بازار ایران وجود دارد که ما در صدد فتح این فرصت ها هستیم.
در پایان مهمترین صحبت این است که همه باید به هم کمک کنیم و به سمت توسعه پایدار برویم.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 241 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا