اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با هادی کاووسی، مدیرعامل شرکت پیشرو پرواز پارسیان (روتوبان پلاست): فضای شهری زیباتر حق شهروندان است

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر روتوبان پلاست شرکت سازنده و طراح انواع قالب ها، ماشین آلات، پخش مواد اولیه و همچنین تولید کننده مخزن های صنعتی است که در سال 1397 به طور رسمی شروع به فعالیت کرده است.
هادی کاووسی، مدیرعامل شرکت پیشرو پرواز پارسیان اما از سابقه بیش از ده سال در شاخه ساخت ماشین آلات فرآیند پلاستیک می گوید.

بسپار- محصولات تولیدی شما قطعات بزرگ پلاستیکی هستند. در چه گروه هایی تولید می شوند؟ زمین های بازی کودک، گلدان های پلاستیکی بزرگ، آب نماها، محصولات ترافیکی و …
کاووسی: بله، ما یک شرکت دانش بنیان هستیم و محصولات و ماشین آلات تولید می کنیم و در پارک‌علم وفناوری‌استان فارس حضور‌داریم.
ما در زمینه‌ی ساخت ماشین‌آلات دورانی و ساخت انواع قالب آن فعالیت می‌کنیم.
شرکت‌ما به دلیل دانش بنیان بودن یک تیم بسیار قوی در ساخت، طراحی و مونتاژ دارد و می‌خواهیم ذائقه‌ی‌مردم را به سمت محصولات های‌تک ببریم و به نوعی به دکوراتیو کردن فضای شهری و مبلمان‌خانگی می‌پردازیم، در زمینه‌های ساخت مخازن پلی اتیلن و ساخت مخازن آب و اسید هم فعالیت داریم.
همانطور که اشاره کردم، ما علاوه‌ بر طراحی و ساخت موارد یاد شده، قصد داریم ذهنیت مشتریان را به سوی کا‌رهای دکوراتیو و هر چه زیباتر زیباتر ببریم، خصوصا در زمینه مبلمان شهری و وسایل بازی کودک.
ما می‌خواهیم افراد را با محصولات پلیمری آشنا کنیم چرا که محصولات پلیمری در دنیا جزو محصولات سبز محسوب می‌شوند. کاملا قابل بازیافت هستند و تکنولوژی‌هایی به‌وجود آمده که در چرخه‌تولید دایما در حال چرخش و استفاده هستند. هیچ محصول پلیمری ضد‌محیط زیست نداریم.
ما در بحث ساخت محصولات پلیمری ایده‌های خیلی‌خوبی داریم به‌خصوص در صنایع خودروسازی و قطعاتی که تحریم هستیم مشتاقیم با خودروسازها کار و فعالیت کنیم.
در صنایع پزشکی هم می توانیم کمک خیلی خوبی برای شرکت‌های تجهیزات پزشکی کشور باشیم.
در صنعت مبلمان شهری ایده های‌بسیاری داریم برای اینکه بتوانیم با شهرداری‌ها همکاری کنیم و فضای شادتری را برای مردم در مراکز شهر ایجاد کنیم.
شهر داری برای زیباسازی از بتون استفاده می کند و زیست محیط دوست محسوب نمی شود، به دلیل یکبار مصرف بودن. در حالیکه مواد پلیمری هم طول‌عمر بالاتر و هم امکان بازیافت و بازمصرف و تغییرپذیری را به‌همراه خود دارند.
در بحث ساخت ماشین‌آلات هم می‌توانیم با شرکت‌های مختلفی همکاری کنیم و در صادرات پیش‌رو باشیم.
همانطور که امروز نیز این صادرات به اشکال مختلف در حال انجام است.

بسپار- ایده تولید این قطعات از کجا آمد و تا به حال آیا با شهرداری ها مشارکت مفیدی داشته اید یا با بخش خصوصی کار می کنید؟
کاووسی: ساخت و طراحی این ایده‌ها به این صورت بوده که ما ازهمان ابتدا نگاه هنری به کار داشتیم و می‌خواستیم نقصان موجود را با استفاده از رنگ‌ و طرح پر کنیم.
استفاده از رنگ های بی روح در جای جای شهر وجود دارد. ما می توانستیم به جای این رنگ‌ها از قطعات پلیمری با رنگ های گوناگون استفاده کنیم و فضای شادتر و زنده‌تری داشته باشیم.
ما بازدید کننده‌های مختلفی از نهادها و سازمان‌های مختلف داریم (خصوصی و دولتی).
شهرداری‌ها از شرکت و طرح های ما بازدید کردند و برای ساخت اجحام ترافیکی و ساخت لوازم پارک و بازی‌های کودک مشارکت داشتیم و محصولات سفارشی آنها درحال تولید است.
در بخش های خصوصی هم در زمینه لوازم تفریحی کودک در حال همکاری هستیم.

بسپار- طراحی محصولات شما و قالب چگونه انجام می شود؟ آیا کپی نمونه های خارجی هستند یا در کشور طراحی می شوند؟
کاووسی: ایده محصولات ما داخل ایران موجود نیست و تلفیقی از ذائقه ایرانی و مدل های مدرن خارجی است که با‌ هم آمیخته شده اند و به نوعی ایرانیزه شده و بعد پیاده‌سازی صورت‌ می‌گیرد.

بسپار_ چه فرآیندهای تولیدی دارید؟ و از چه مواد پلیمری در تولید استفاده می کنید؟ تامین این مواد برای شما آسان است؟
کاووسی: مواد پلیمری مورد استفاده ما فراوان هستند مثل پلی پروپیلن و خانواده پلی اتیلن ها. اما فرآیند‌ها با توجه به نیاز مشتری است که در چه وسعتی نیاز به محصول دارند و برآوردهای فنی انجام می‌شود و ماشین ‌آلات ساخته می‌شوند.
در بحث محصول هم به همین شکل است که مشتریان نیاز خود را مطرح می‌کنند و طبق خواسته آنها محصولات اجرا می‌شوند. تلفیقی از کار علمی، طراحی و تجربی است.
ما در تامین مود اولیه یک سری مشکلات اداری داریم که در حال بهبود است.

بسپار- ذکر کرده اید که سازنده قالب و ماشین آلات مخازن آب هم هستید …
کاووسی: بله ما در بخش ساخت هم خود مخازن و هم قالب‌سازی برای آنها مشغول فعالیت هستیم، چه مخازن جدید و چه قدیمی ترها.
قالب‌ها با توجه به نیاز‌ مشتری ساخته می‌شوند.
ما در بحث مخازن پلیمری نیز نگاه و ذائقه ایرانی را تغییر دادیم. یک محصول جدید و های‌تک را معرفی کردیم که این مخزن ها هم کم‌جا هستند و هم زیبایی بصری دارند.
این مخازن حتی در شکل ظاهری نیز مخازنی کاربردی هستند. علاوه بر اینکه می توانند مخزن ذخیره‌ی آب باشند می توانند کاربرد های دیگری را نیز پوشش دهند و دنبال کنند. به طور مثال مخازنی که در شمال ایران به کار می‌روند. اینها زیر ناودان ها نصب می‌شوند و آب ناودان ها را جمع می‌کنند و چهره شکیل تر و زیباتری نیز دارند که با آن بافت هم‌خوانی دارد.
در بحث فنی قضیه نیز سرعت تولید و ساخت ماشین آلات و قالب‌سازی چند برابر شده است، به وسیله ماشین‌آلاتی که در دست داریم قالب ها با دست ساخته می‌شوند و جزو صنایع دستی به حساب می‌آید.

بسپار- این مخازن برای نگهداشت چه موادی در چه ظرفیت هایی تولید می شوند؟
کاووسی: مخازن برای ذخیره آب، مواد شیمیایی، الکل، اسید و سیالات مایع و جامد ساخته می‌شوند.
ظرفیت تولیدی مخازن با گنجایش 50 تا 30 هزار لیتر را داریم.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 230 ماهنامه  بسپار که در نیمه آذر ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا