اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با هوشنگ پارسا، مدیرعامل پلاستیک کار: 30 درصد محصولات کشاورزی با کشت گلخانه ای تولید خواهد شد

بسپار/ایران پلیمر هوشنگ پارسا با سابقه بیش از 40 سال در حوزه صنعت پلاستیک و پلیمر در حال حاضر رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت تولیدی پلاستیک کار است.
شرکت پلاستیک کار با شعار «تولید بدون توقف» و «تولید با سفارش و برای صادرات» از سال 1382، تاکنون بخشی از تولیدات خود را به صادرات خارج از کشور اختصاص داده و 8 دوره متوالی به عنوان واحد نمونه ملی و استانی انتخاب و همچنین در سال 1394 عنوان صادرکننده خوشنام را از طرف وزارت صمت کسب کرده است.
عمده مقاصد صادراتی این شرکت کشورهای کوبا، آلمان، ایتالیا، آلبانی و ترکیه، امارات، عراق، افغانستان و کشورهای حوزه CIS هستند. در ادامه گفت و گوی بسپار با هوشنگ پارسا را در خصوص نقش پلیمرها و فیلم های گلخانه ای در کشاورزی امروز ایران و جهان می خوانید.

بسپار- فیلم های گلخانه ای چه ویژگی هایی دارند و تفاوت آنها با فیلم های تونلی چیست؟
پارسا: اگر اجازه بدهید در قالب چند عنوان این دو گونه فیلم را با هم مقایسه و مزایا و معایب هر یک را اشاره کنم:
1. هزینه بردار بودن فیلم های گلخانه ای نسبت به فیلم های تونلی
2. سهولت در برپایی فیلم های تونلی در مقایسه با فیلم های گلخانه ای
3. تهویه در فیلم های تونلی به صورت طبیعی (غیر فعال) صورت می گیرد که این موضوع در فیلم های گلخانه ای به صورت عوامل کنترل کننده انجام پذیر است، از جمله: فن ها (فعال)
4. در تونل ها جهت فرآیندپذیری و رشد محصول، خاک و زمین مورد استفاده قرار می گیرد که این در گلخانه ها فراتر بوده و میز و گلدان ها جهت فرآیند هیدروپونیک قابل استفاده است.
5. اصولأ فیلم های تونلی برای تعمیم فصل (گسترش فصل) مورد استفاده قرار می گیرند این در صورتی هست که فیلم های گلخانه ای در چهار فصل سال قابل استفاده هستند.
6. هم در فیلم های تونلی و هم در گلخانه ای دانة بذر از عوامل خارجی محافظت می شود اما ماندگاری دانه مخصوصأ در مناطق سرد برای فیلم های گلخانه ای مناسب تر است.

بسپار- چند درصد کشت در ایران گلخانه ای است؟ عمدتا برای چه محصولاتی؟ و تا چه مقدار امکان توسعه در آن وجود دارد؟
پارسا: با توجه به افزایش جمعیت که در سال 2030 تخمین زده شده به 8/5 میلیارد خواهد رسید، برای تامین مواد غذایی، دولت ها نیاز به سرمایه گذاری بیشتری در زمینه کشاورزی خواهند داشت. قابل ذکر است که فیلم های کشاورزی به منظور افزایش سودمندی (راندمان) و کاهش هزینه استفاده می شود ولی متاسفانه در افزایش گرمای جهانی نقش بسزایی دارند و همچنین آلودگی زیست محیطی را دارند.
اروپا و آمریکا به سمت زیست تخریب پذیرها حرکت کرده اند، که علاوه بر کاهش و کنترل آلودگی های زیستی، زیست تخریب پذیر بودن، ممانعت از آلودگی خاک را هم به همراه خواهد داشت.
تخمین زده شده تا سال 2026 بزرگترین کاربرد در صنعت کشاورزی، مربوط به فیلم های گلخانه ای خواهد بود که البته موقت است. در حال حاضر در آمریکای شمالی مصرف این فیلم ها در حال کم شدن است، مخصوصأ گلخانه هایی که دارای فن هستند و باید مالیات پرداخت کنند.
ضخامت این فیلم ها هم در حال کاهش است که نیاز به مواد پلی اتیلن با خواص بالاتر دارد و در کشور نیازمند تولید محصول کیفی تر توسط پتروشیمی های داخلی هستیم.
آمار دقیقی از میزان مصرف وجود ندارد و از آنجائیکه این صنعت جدید است و به صورت جدی هم کار علمی روی آن انجام نشده، صرفا تجربه ما نشان می دهد که کشت محصولات گلخانه ای به سرعت در ایران در حال رشد است و در آینده بیشتر از 30% محصولات کشاورزی را در بر می گیرد.

بسپار- کارکرد فیلم های مالچ چیست؟ کیسه های کشت چه طور؟ ویژگی و مشخصات فنی این فیلم ها چه باید باشد؟
پارسا: در این مورد هم خلاصه موارد را خدمت خوانندگان شما عرض می کنم. فیلم های مالچ دارای این ویژگی های مثبت هستند:
1. افزايش بازده مصرف آب
2. كاهش تبخير سطحي خاك
3. کاهش شيب جريان حركت رطوبت از عمق به سطح خاك
4. جلوگيري از هدر رفتن آب توسط علف هاي هرز
5. جلوگيري از هدر رفتن آب در فواصل بين دو گياه
6. جلوگيري از سله بستن سطح خاك، به علت اين كه پوشش پلاستيك از تبخير آب جلوگيري مي كند، خاك مرطوب مي ماند و سله ايجاد نمي شود. در اين صورت ضمن صرفه جويي در هزينه سله شكني، امكان كشت بذرهاي گياهان حساس به سله خاك در خاكهاي سنگين فراهم شده و خسارت ناشي از سله بستن سطح خاك کم می شود
7. افزايش حاصلخيزي خاك، مالچ پلاستيكي تيره به علت ايجاد شرايط مساعد جهت فعاليت و تكثير ميكروارگانيسمهاي مفيد خاك، موجب افزايش حاصلخيزي خاك مي شود
8. جلوگيري از نوسانات درجه حرارت
9. جلوگيري از تنشهاي رطوبتي خاك، در روش استفاده از مالچ پلاستيكي به علت ذخيره رطوبت خاك، كمترين تنشهاي رطوبتي به گياه وارد مي گردد
10. جلوگيري از فرسايش خاك

بسپار- برخورد با این فیلم ها بعد از اتمام دوره مصرف چیست؟ آیا جمع آوری و بازیافت می شوند یا …؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 236 ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

ملیحه زین العابدینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا