اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با کامران حاتم خانی مدیرعامل تراشه پژوهان آریان: ساخت و تولید روبات های IML منطبق با نیاز بازار داخل

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران  پلیمر گروه صنعتی آریان درسال 1360 فعاليت خود را در زمينه اتوماسيون صنعتي آغاز کرد. استراتژي كلي شركت فعاليت در زمينه تولید و تامین ماشین آلات پیشرفته صنایع پلاستیک بود. خدماتي كه توسط این شركت ارایه مي شود شامل مشاوره در زمينه طراحي، ساخت، تهيه و تولید ماشین آلات و تجهيزات صنایع پلاستیک و همچنين انجام پروژه هاي صنعتي است.
کامران حاتم خانی، مدیرعامل این شرکت به خبرنگار بسپار گفت: شرکت تراشه پژوهان آریان با انگیزه سرعت در تولید و ارتقای کیفیت محصولات صنعتی فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به کمبودی که در خصوص رباتهای IML در کشور احساس می شد با گذراندن دوره های متعدد در کشورهای اروپایی و تحقیق در مورد بازار ایران، اقدام به تولید و عرضه رباتهای لیبل گذار و قطعه بردار IML با سرعت بالا کرد.

بسپار- آقای خاتم خانی این رباتها دقیقا برای چه کاربردهایی و با چه مشخصات فنی در اختیار کاربران قرار می گیرند؟
حاتم خانی:IML و یا In-Mold Labeling به معنای لیبل گذاری درون قالب همزمان با تولید ظرف به شیوه تزریقی، بادی و یا ترموفرمینگ است. در ظروف تولید شده با این روش، لیبل بخشی جدا ناپذیر از بدنه ظرف می شود. این روش دارای مزایای بسیاری نسبت به روش های متداول برچسب زنی همانند چاپ مستقیم روی ظروف، لیبل های پشت چسبدار، شرینک اسلیو و سایر روش های قدیمی است.
در فرآیند تولید ظروف به روشIML، ابتدا لیبل تولید شده با مواد پلیمری مشابه و یا سازگار با مواد ظرف، توسط روبات به داخل قالب منتقل شده و سپس فرآیند تزریق و یا اکسترود مواد پلاستیکی انجام می شود. بدین ترتیب به کمک مواد مذاب، لیبل و ظرف پلاستیکی با یکدیگر یکپارچه می شوند، به نحوی که دیگر به هیچ وجه نمی‌توان لیبل را از بدنه ظرف جدا کرد. ‌تفاوت ‌اصلی ‌بین ‌لیبل‌های ‌متداول ‌و ‌لیبل‌های IML ‌این ‌است ‌که ‌لیبل‌های متداول بر ‌روی ‌سطح ‌ظرف ‌پلاستیکی ‌قرار ‌می‌گیرند ‌ولی ‌لیبل IML ‌به ‌بخشی ‌از ‌دیواره ‌ظرف ‌تبدیل ‌می‌شود.

مزایا و برتری های لیبل IML
• زیبائی ظاهری محصول و جذب مشتری به دلیل زیبایی و چشم گیر شدن محصول
• ایجاد ارزش افزوده بر روی محصول و افزایش فروش محصول نهائی
• مقاومت بسیار بالاتر لیبل در برابر فشار، رطوبت و خراشیدگی
• بهداشتی بودن ظروف
• کاهش قیمت تمام شده نهائی محصول
• کاهش هزینه های انبارداری
• حذف کلیه عملیات و تجهیزات جهت نصب لیبل
• روشی بسیار کارآ جهت جلوگیری از تقلب در محصول
• قابلیت استفاده برای محصولات شیمیائی و خورنده
• قابلیت بازیافت با ظرف بدون نیاز به جدا کردن لیبل
• و …

بسپار- ربات های ساخته شده در تراشه پژوهان آریان نسبت به همتاهای دیگر خود در چه شرایطی قرار دارند؟
حاتم خانی: رباتهای ساخت شرکت آریان روبوت، از نظر کیفیت، طراحی و دقت، قابل رقابت با رباتهای اروپایی هستند و از نظر لوازم مصرفی طوری طراحی و ساخته شده که در ایران مشکلی بابت خدمات پس از فروش نداشته باشد و کلیه لوازم از بهترین قطعات موجود در ایران استفاده شده است. با نرم افزار قوی و هوشمند، اپراتوری ماشین در کنار منوی فارسی آن بسیار ساده و کارآمد است به طوریکه این رباتها بعد از یکبار تنظیم دستگاه، به دلیل داشتن حافظه ی داخلی، یک اپراتور ساده هم می تواند با آن کار کند.
شرکت آریان ربوت به دلیل اینکه خود طراحی کامل ماشین آلات را بر عهده دارد توانایی ساخت تمام رباتهایی که در صنایع مختلف وجود دارند را دارد ولی به دلیل حضور در صنعت پلاستیک بیشتر فعالیت خود را بر روی رباتهای IML که نسل جدیدی از رباتهای لیبل گذار هستند گذاشته است.
در صنایع ظروف بسته بندی، صنایع خودرو، صنایع لوازم خانگی،صنایع پترو شیمی ساخت روبوت پالتهای پلاستیکی و صنایع کاشی و سرامیک تاکنون فعالیت داشته ایم.

بسپار- میزان استقبال از رباتهای شما تا امروز چگونه بوده است؟
حاتم خانی: با توجه به اینکه شرکت آریان ربوت، رباتها را برای صنعت پلاستیک ایران طراحی کرده است تمامی مشکلاتی که نیروی کار ایرانی با مکانیزه شدن ماشین آلات دارد را برطرف نموده است. به عنوان مثال، با ارائه منوی فارسی و هوشمند سازی رباتها و جای کمی که رباتها در سالن در اثر طراحی منظم به خود اختصاص می دهند تمامی مشکلات و معضلات نیروی کار را از بین برده است.
در نتیجه از استقبال چشمگیری در این خصوص برخوردار بوده ایم، به طوریکه بسیاری از تولید کنندگان که از رباتهای اروپایی استفاده می کردند بعد از یکبار خرید رباتهای این مجموعه ترغیب به جایگزین کردن رباتهای خود با رباتهای آریان ربوت می شوند.

بسپار- چه تعداد خط تولید پلاستیک در کشور با ربات های شما تجهیز شده اند؟
حاتم خانی: بالغ بر 180 ربات ساخت ما در ایران در حال کار هستند.

بسپار- برنامه و طرح های آینده شما چه خواهد بود؟
حاتم خانی: در آینده شرکت بر روی خطوط دیگر صنایع بسته بندی برنامه های جامعی دارد. در همین راستا با ساخت رباتهایArm (بازویی) طراحی جدیدی را شروع کرده و به زودی این رباتها به بازار عرضه خواهد شد.
برنامه ی جدیدی که برای رباتها گذاشته ایم هوشمند سازی نسل چهارم رباتها می باشد که همگام با اروپا کارهای تحقیقاتی آن را شروع کرده ایم و با این روش گزارش کامل کارکرد کارخانه به صورت آنلاین و دقیق به مدیران داده خواهد شد.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 228 ماهنامه بسپار که در نیمه مهر ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا