اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با Markus Steilemann در آستانه K2022/ برنامه های Covestro در اقتصاد چرخشی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر این مصاحبه در آستانه نمایشگاه K2022 انجام و در سایت رسمی این نمایشگاه منتشر شده است.

خواندن این سلسله مصاحبه ها را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

س. آقای Steilemann، هدف کمپانی شما حذف کامل نفت خام به عنوان ماده اولیه است. برای رسیدن به آن چه برنامه ای دارید؟
پ. ما قصد هدایت Covestro به سمت اقتصاد چرخشی کامل را داریم، که به خصوص به معنی نگه داشتن کربن داخل زنجیره و عدم آزادسازی CO2 می باشد. ما رای رسیدن به این هدف می خواهیم دیگر از کربنی که منبع آن منابع فسیلی از جمله نفت خام استفاده نکنیم؛ بلکه منابع تجدیدپذیر، از جمله زباله ها، زیست توده و حتی خود CO2، را جایگزین کنیم. این یک تغییر الگو و انقلابی واقعی در مواد اولیه، نه تنها برای صنعت شیمیایی و پلاستیک بلکه برای بسیاری از بخش های مرتبط با آب و هوا، است.

س. تامین انرژی چه نقشی در بستن چرخه پلاستیک ایفا می کند؟
پ. در اینجا شما به المان مرکزی دوم برای یک اقتصاد چرخشی منبع-کارا (resource-efficient) اشاره کردید. به این معنی که، علاوه بر مواد اولیه تجدیدپذیر، ما به انرژی تجدیدپذیر نیز نیاز داریم. کمپانی Covestro به تدریج سایت های خود در سراسر دنیا را به الکتریسیته سبز مجهز خواهد کرد. تا کنون ما در آلمان، بلژیک و چین از ظرفیت های بادی و خوشیدی برای تامین انرژی و رسیدن به این هدف استفاده کرده ایم. هنگامی که من به کل صنعت شیمیایی در آلمان – که قصد دارد تا سال 2050 به آب و هوا-خنثی (climate-nutral) تبدیل شود – نگاه می کنم، متوجه م شوم لازم است مقادیر بسیار زیادی انرژی تجدیدپذیر با قیمت پایین تولید شود.

س. پلاستیک ها به خصوص در اروپا وجهه بدی دارند. آیا این بر تولیدکنندگان پلاستیک مثلا Covestro تاثیر می گذارد؟
پ. دنیا دارد بیشتر زیست پایدار و دیجیتالی می شود. به همین دلی پلاستیک ها و قطعات پلاستیکی با کیفیت ما مورد نیاز و تقاضا است. برای مثال ساختمان سازی انرژی-کارا را در نظر بگیرید: در اینجا تقاضا برای برای مواد عایق بسیار بالا رفته است. در نتیجه ما انتظار داریم در سال های آینده، تقاضا برای یکی از اجزای فوم عایق یعنی MDI بیش از 6 درصد از مقداری که ما برنامه ریزی کرده ایم بیشتر شود.همچنین بسیاری از موارد مهم دیگر – از حمل و نقل الکتریکی تا زیرساخت های دیجیتالی و انرژی های تجدیدپذیر – بدون پلاستیک های نوآورانه پیشرفتی نخواهند داشت.

س. تولیدکنندگان برای بهبود وجهه عمومی محصولاتشان چه می توانند بکنند؟
پ. به نظر من، بسیاری از بخش های صنعتی می بایست در یک گفتمان قابل اعتماد و همدلانه، یک مورد را یک مورد را برای اذهان عمومی روشن کنند. موضوع این است:نوع بشر می تواند بسیاری از چالش هایموجود را از طریق فناوریهای آینده و مواد مناسب – که پلاستیک یک نمونه آن است – حل کند. از طرف دیگر، ما نه تنها باید بر مزایا و اهمیت آن تمرکز کنیم، بلکه به مشکلات پلاستیک از جمله مشکلات مربوط به محیط زیست نیز بپردازیم.

س. و آنها در مورد لکه ها و زباله های بزرگ اقیانوسی چه می توانند بکنند؟
پ. امکان ندارد تصاویر چرخش زباله ها در اقیانوس، سواحل آلوده و موجودات دریایی مرده بر مردم تاثیر نگذارد. وقایع، آنطور که تا به مروز بوده، نمی توانند ادامه پیدا کنند و این اتفاق نخواهد افتاد. اول و مهم از همه می بایست با ریشه مشکل مواجه شویم. اگرچه این ریشه به خودی خود پلاستیک نیست، بلکه بیشتر مربوط به حمل و نقل زباله است که می بایست در بخش های زیادی از دنیا تغییر کند. اتحاد بین المللی کمپانی ها، Alliance to End Plastic Waste، که Covestro نیز عضوی از آن است، با این مشکل مقابله می کند. شرکا همچنین از دفع صحیح زباله و توسعه زیرساخت ها حمایت کرده و در نظر دارند مردم محلی را در زمینه مدیریت درست زباله توانمد سازند.

س. هم اکنون تحقیقات زیادی درباره بازیافت شیمیایی در حال انجام است. این فرایند چقدر پیچیده است و وضعیت کنونی چیست؟
پ. برای بسیاری از پلاستیک ها، بازیافت مکانیکی مرسوم به مرزهای محدودیت خود رسیده است. ما با انحلال شیمیایی زباله ها، شکستن آنها ه مولکول هایشان و استفاده از محصول برای تولید زنجیره های مولکولی پلاستیک جدید، بر این مشکل غلبه خواهیم کرد. این تنها راه بازیافت پلاستیک در مقیاس بزرگ است. البنته راه زیادی در پیش است. قدم اول بهبود فناوری و آزمایش آن در مقیاس صنعتی می باشد. برای مثال Covestro، دراوایل سال 2021 یک کارخانه در مقیاس نیمه صنعتی راه اندازی کرده است. در این کارخانه ما در حال توسعه یک فرایند پیشگامانه جدید برای بازیافت شیمیایی فوم نرم تشک هستیم. اگر جواب بدهد، می تواند به نقطه عطفی تبدیل شود، یعنی دیگر لازم تشک های سوزانده شده یا در محیط زیست رها شوند.

س. یک اقتصاد چرخشی عملکردی همچنین به چارچوب های سیاسی معقول نیاز دارد. انتظار ما از دولت فدرال جدید آلمان چیست؟
پ. اول و مهمتر از همه، من انتظار دارم توافقنامه ائتلافی به وعده خود درباره گسترش انرژی های تجدیدپذیر، به عنوان یکی از پروژه های اصلی دولتی، عمل کند. سرعت کمی که در سال های گذشته، مسایل با آن پیشرفت کرده، هم را به سمت ناامیدی سوق می دهد. اما به هر حال من فرد خوشبینی هستم، و امیدوارن این پیشرفت به سایر طرح های ائتلافی، برای رسیدن به وضعیتی ساده تر، یک انقلاب دیجیتالی، زیرساخت مدرن و بسیاری موارد دیگر – که با خواسته های من و همکارانم دراین صنعت بسیار همخوانی دارد – نیز تعمیم یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا