اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با محمدرضا زهدی، مدیرعامل داناماشین مهر: در بخش ماشین آلات موانعی چند، مانع از دسترسی به دانش فنی روز شده است

بسپار/ایران پلیمر با توجه به افزایش تمرکز بر تولید محصولات داخلی و نیاز تولیدکنندگان به ماشین آلات و خطوط تولیدی حوزه پلیمر با قابلیت اطمینان بالا، هلدینگ داناپلیمر بر آن شد تا به کمک متخصصان مربوطه در راستای ایجاد و توسعه شرکت تخصصی ماشین آلات قدم بردارد.
شرکت داناماشین با ماموریت تامین و تهیه ماشین آلات، قالب ها و تجهیزات جانبی تولید و همچنین ارائه مشاوره فنی و خدمات پس از فروش، با ایجاد شبکه متخصصان در تلاش است تا به تولید کنندگان صنایع مختلف خدمت رسانی کند.
گفت و گوی بسپار را با مدیرعامل این شرکت با تمرکز بر تامین خطوط تولید قطعات و تجهیزات پزشکی پس از همه گیری کرونا می خوانید.
محمدرضا زهدی، مدیرعامل شرکت داناماشین مهر، یکی از مجموعه شرکت های هلدینگ دانا ست. این شرکت در سال 1398 با ماموریت تامین ماشین آلات، قالب ها، تجهیزات تولیدی و کمک تولیدی صنایع مختلف در حوزه پلیمر آغاز به فعالیت کرده است.
وی بیش از 15 سال از 22 سال سابقه کار خود را به عنوان مدیر در هلدینگ و شرکتهای فعال صنعت خودرو و همچنین مشاور مدیریت شرکتهای معتبر و مدیرعامل شرکت مهرسان پارت فعالیت داشته که طی گذشت این سالها با چهار عضو هیات مدیره و صاحبان شرکت دانا بسپار از مجموعه ی دانا آشنایی دیرینه و تعاملات کاری بسیار داشته. لذا همفکری اعضا منجر به تاسیس شرکتی جدید از زیرمجموعه ی هلدینگ دانا شد تا در شرایطی که کشور نیاز دو چندان به تولید داخل داشته است، نقشی در یاری رسانی به صنعت و تولید ایفا کند.

بسپار- داناماشین یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه داناپلیمر است که در سال 98 تاسیس شده با چه هدفی و دقیقا چه شرح فعالیت هایی؟
زهدی: از آنجاییکه هلدینگ دانا در زمینه پلیمر دارای شرکت های مختلف از جمله طراحی، تامین مواد اولیه، تولید قطعات (خودرو، پزشکی، لوازم خانگی، …) بود، شرکت داناماشین مهر با ماموریت تولید و تامین ماشین آلات، قالب و ابزارهای تولیدی در حوزه پلیمر ضمن کامل کردن سبد فعالیت های هلدینگ دانا در راستای تجهیز و ارتقای خطوط تولید در کشور در شرایط پیچیده ی کنونی، شروع به فعالیت کرد.

بسپار- پس از پاندمی، تقاضا برای قطعات پزشکی و البته بسته بندی و … پلیمری به شدت افزایش پیدا کرد. در اوایل، کشور با کمبودهای شدیدی هم روبرو بود. مجموعه شما در داناماشین آیا نسبت به تجهیز واحدهایی در این خصوص اقدام کرده؟ چه ظرفیت تولیدی را در چه بخش هایی برای تولید چه محصولاتی ایجاد کرده اید؟
زهدی: با بروز پاندمی بیماری کرونا در کشور، شرکت داناماشین یکی از اهداف خود را تامین ماشین آلات مربوط به قطعات پزشکی تعریف کرد و در این راستا ضمن مشاوره به شرکت های تولیدکننده ماسک و دستگاه های تنفسی، با مذاکرات و قرارداد با یکی از سازندگان خارجی، ماشین آلات مخصوص تولید لوله های تنفسی را تامین و در اختیار یکی از شرکت های تولید کننده قرارداد.

بسپار- آیا ماشین آلات وارداتی هستند؟ از چه کمپانی هایی؟ و اگر ساخت داخل در کدام حوزه ها و فرآیندها؟
زهدی: شرکت داناماشین مهر در جهت انتقال دانش فنی و با رویکرد تولید ماشین آلات در داخل فعالیت خود را به صورت نمایندگی فروش کمپانی های خارجی آغاز کرده و در این راستا موفق به اخذ نمایندگی از شرکت معتبر جهانی از جمله شرکت Yizumi (تولید کننده ماشین آلات تزریق لاستیک و سیلیکونی)، شرکت High Rich (تولید کننده ماشین آلات اکسترودر پزشکی)، شرکت Everplast (تولید کننده ماشین آلات اکسترودر صنعتی)، شرکت Tianhao و شرکت Zator (تولید کننده ماشین آلات تزریق چسب و رزین)، شرکت Pan Stone (تولید کننده ماشین آلات پرس و خطوط کاسه نمد)، شرکت Huarong و شرکت Welltec (تولید کننده دستگاه های تزریق پلاستیک)، شرکت Taifu (تولید کننده دستگاه های تزریق عمودی)، شرکت Atlas (تولید کننده ماشین آلات فیلم دمشی و دستگاه های بازیافت) و در زمینه قالب های صنعتی علاوه بر امکانات ساخت داخل نماینده شرکتهایی ار کشور مالزی، پرتغال، تایوان و چین است.

بسپار- واردات ماشین آلات در شرایط محدودیت های ارزی و شرایط خاص کشور با چه دشواری های احتمالی روبرو بود و چگونه آن را مدیریت کردید؟
زهدی: تحریم، نوسانات نرخ ارز و تغییرات قوانین گمرکی همچنین محدودیت های واردات، موانع بسیار بزرگی را در این راستا ایجاد کرد که با استفاده از شرکت های دیگر هلدینگ و همچنین شرکت های همکار خارجی و استفاده از قوانین و راهکارهای وزارت صنایع در راستای کمک به تولید و جهش تولید و با استفاده از پتانسیل مشتریان تا حد زیادی به این موانع فایق آمدیم.

بسپار- در زمینه ماشین آلات صنعت پلاستیک نقاط کور موجود را چه می دانید؟
زهدی: عدم دسترسی به دانش فنی روز و عدم دسترسی به اجزا و قطعات خاص ماشین آلات، همچنین عدم اقبال تولید کنندگان به افزایش بهره وری با استفاده از ماشین آلات روز که زاییده تحریم، نوسانات نرخ ارز و تورم می باشد از جمله موانع و خلاء های موجود است.

بسپار- آیا عدم امکان واردات در صورت وجود ساخت ایران که از سوی وزارت صمت مطرح و پیگیری می شود روی فعالیت شما اثر مثبت یا منفی داشته است؟
زهدی: در بخش واردات ماشین آلات قطعا اثر منفی خواهد داشت که به نظر می رسد وزارت محترم صمت در راستای ارتقای دانش فنی و توسعه، بهبود خطوط تولید و پشتیبانی تولید کنندگان در مورد ماشین آلات و رفع موانع تولید، باید تسهیلات و تمهیداتی را اتخاذ کند که این بخش دچار مشکل نشود. بدیهی است در بخش تولید و ساخت اثرات مثبتی برای شرکت داناماشین مهر خواهد داشت.
هر چند بر کسی پوشیده نیست که برخی از اجزا و قطعات ماشین آلات در شرکت های خاصی در دنیا تولید می شود که ساخت و تولید آنها در داخل مقرون به صرفه و گاها امکان پذیر نیست. لذا اگر مطالعات کافی صورت نگیرد و ملاحظات تولید در نظر گرفته نشود، این قوانین در مجموع اثرات منفی بیشتری خواهد داشت.

بسپار- پیشنهاد شما برای سازندگان ماشین آلات و برای خریداران ماشین آلات فرآیند پلاستیک چیست؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 224 ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا