اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ گسترش کاربردهای پلی‌‌الفین‌‌ها/ لوله های 100 درصد قابل بازیافت

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  اخیرا از پلی‌‌الفین‌‌ها درکاربردهای متنوعی از جمله لوله‌‌های خرطومی (Corrugated) که آب آشامیدنی را در سراسر آلاسکا انتقال می‌‌دهند و سامانه تهویه مطبوع یک مرکز خرید در اسپانیا استفاده شده است.
پلی‌‌الفین‌‌ها به‌‌طور گسترده‌‌ای در صنعت پلاستیک استفاده می‌‌شوند و در لوله و پروفیل انواع کاربردهای موردتقاضا، به‌‌ویژه در صنعت ساختمان می‌‌توان آن‌‌ها را یافت. اخیرا، شرکت آلمانی Aquatherm لوله‌‌های سبز و آبی خود را در یک مرکز خرید جدید در شهر Seville اسپانیا نصب کرده است (شکل1). دو سامانه شرکت Aquatherm برای توزیع آب آشامیدنی در مجموعه ساختمان و سامانه تهویه مطبوع استفاده شده است.


شکل1: لوله‌‌های پلی‌‌پروپیلن سبز و آبی شرکت Aquatherm در سامانه‌‌های آب آشامیدنی و تهویه مطبوع در یک مرکز خرید در اسپانیا.

به‌‌گفته این شرکت، هر دو سامانه لوله‌‌کشی از پلی‌‌پروپیلن ساخته شده‌‌اند که 100 درصد قابل بازیافت بوده و بنابراین نیازهای ساخت و ساز ماندگار (sustainable) را برآورده می‌‌کند. تمام فناوری‌‌های ساختمانی مورد استفاده در پروژه به منظور دستیابی به گواهینامه BREEAM برای ساخت و سازهای ماندگار، طراحی شده است.
این دو سامانه به‌‌ لطف مقاومت در برابر خوردگی، بسیار بادوام هستند. این شرکت می‌‌گوید از آن جایی‌‌که جریان آب تحت تاثیر رسوبات قرار نمی‌‌گیرد، این دو سامانه به صرفه‌‌جویی در مصرف انرژی برای ده‌‌ها سال کمک خواهد کرد. لوله‌‌ها و اتصالات به‌‌وسیله جوشکاری گداختی به طور ایمن به یکدیگر متصل شده‌‌اند.
برای توزیع آب آشامیدنی در مجتمع، 9 کیلومتر لوله‌‌های سبز Aquatherm نصب شد. برای لوله‌‌کشی فن‌‌کویل‌‌ها (fan coils) که در سراسر ساختمان برای تهویه هوا مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، طراحان حدود 12 کیلومتر از لوله‌‌های آبی Aquatherm را استفاده کردند. شرکت Aquatherm گفت، برخلاف لوله‌‌های فولادی که اغلب در سامانه‌‌های تهویه مطبوع استفاده می‌‌شوند، هیچ‌‌گونه خطر خوردگی با لوله PP وجود ندارد.

پلی‌‌اتیلن پرچگالی (HDPE) برای آب
برندگان جوایز موسسه Plastics Pipe (PPI) در سال گذشته شامل دو کاربری لوله‌‌های از جنس HDPE بود، که اولی آب برف‌‌های ذوب‌‌شده را به یک مخزن هدایت می‌‌کند و دومی آب آشامیدنی را در سراسر آلاسکا حمل می‌‌کند. جایزه برتر بخش زه‌‌کشی به شرکت Pacific Corrugated Pipe رسید که لوله‌‌های خرطومیHDPE با نام StormTite را برای انتقال آب‌‌ریز (runoff) برف ذوب‌‌شده به دور از دریا و به مخزن نیروگاه تولید برق استفاده کرد.
این پروژه در دریاچه Terror در Kodiak آلاسکا، شامل ساخت یک تونل به طول 2/1 مایل از لوله و اجرای آن در پناهگاه ملی حیات‌‌وحش جزیره Kodiak بود. در همین زمان، از لوله HDPE این شرکت برای ساختن مجراهای آب زیر جاده‌‌ای، محل‌‌های عبور و دسترسی خودرو به سد و تونل‌‌ها استفاده شده است.
پروژه Upper Hidden Basin Diversion دریاچه Terror در سال 2018 آغاز شد و برای تکمیل دو یا سه تابستان طول خواهد کشید. پس از اتمام، جریان آب اضافی باعث افزایش میزان برق تولیدی نیروگاهی در حدود 33 میلیون کیلووات در سال می‌‌شود.
در بخش شهری و صنعتی، شرکت Pipeline Plastics خط لوله آب شرب HDPE در ابعاد 6 ، 8 ، 10 ، 12 و 16 اینچ، که با اسفنج پلی‌‌یورتان (PUR) از قبل عایق‌‌بندی شده بودند، را نصب کرد تا از وجود یک منبع آب دایمی در طول زمستان‌‌های سخت آلاسکا اطمینان حاصل شود.

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 224 ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا