اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با مهدی رحمانی، مدیرعامل رنگین نانوساختار: ما چیزی فراتر از کالا صادر می کنیم: دانش فنی!

بسپار/ایران پلیمر شركت دانش بنيان نانوفناوري رنگين نانوساختار (رنس) در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه رودهن مستقر شده است. این شرکت داراي ١٢گواهي ثبت اختراع در حوزه ی پوشش های پودری و نانو فناوری در كشور و ٦ پتنت جهاني است.
مهدی رحمانی، موسس و مدیرعامل این مجموعه در گفت و گویی با بسپار در مورد فعالیت های این شرکت گفت.

رحمانی: برند رنس از سال 1396 ثبت شد. البته از سه سال قبل از این تاریخ در مرکز رشد رودهن با هویت دیگری، مشغول فعالیت بودیم. تمرکز تولید ما روی پوشش های پودری الکترواستاتیک برای رویه نهایی حفاظتی در بدنه لوازم خانگی، تابلوهای برق، کابین و درب آسانسور، پروفیل های در و پنجره، قطعات داخلی و خارجی خودرو و … است. 18 اختراع را تا امروز در سوییس، کانادا و ایران ثبت کرده ام. عمده رنگ های پودری تولید شده مجموعه ما دارای خواص و ویژگی های بهینه شده و بهبود یافته است. مثل آنتی باکتریال، ضدخوردگی، ضدرادار و موارد دیگر. ما برای بازارهای خاص محصول طراحی می کنیم و رفع یک نیاز و مانع شدن از بروز چالش در صنایع کشور را هدف گرفته ایم.
امروز در مرحله پسارشد قرارداریم. جوایز متعددی هم در حوزه کارآفرینی، دانش بنیان برتر، ایده برتر در جشنواره نانو و فرهیختگان دانشگاه آزاد و … کسب کرده ایم.

بسپار- مشخصا چه محصولاتی را برای چه بازارهایی عرضه می کنید؟
رحمانی: چندین محصول اصلی و عمده داریم. رنگ های پودری الکترواستاتیک آنتی باکتریال، ضدخوردگی و مبدل زنگ آهن سه محصول اول ما هستند. آستری پرایمر مبدل زنگ آهن که ترمیم کننده سازه های زنگ زده است و در واقع محصول انحصاری ما در ایران به شمار می رود.
کلیرکوت های آنتی باکتریال برای جعبه های مقوایی و در تماس با مواد خوراکی که معمولا نگرانی هایی در مورد آلودگی این جعبه ها وجود دارد و با این لایه پوششی به کلی رفع می شود.
رنگ های پایه سیمان دوجزیی برای نمای ساختمان ها، تونل ها و غیره. این رنگ ها آب گریز و مقاوم به خش هستند و ویژگی های عملکردی مناسبی خاص این کاربردها دارند.
نانوسیل ها، امولسیون های پایه قیر برای آب بندی و درزگیری که جایگزینی برای ایزوگام محسوب می شوند، گروه دیگری از تولیدات ما هستند.
چسب های چوب ضد آب. یکی از دغدغه های اصلی صنایع چوب چسب های مصرفی است که اصطلاحا خود را ول می کنند و بعد از مدتی کیفیت و کارایی خود را از دست می دهند. چسب چوب تولیدی ما این دغدغه را از بین برده شما قطعه ای چوبی را با این چسب بچسبانید و وسط روخانه رها کنید! مشکلی پیش نخواهد آمد.
محصولات آنتی باکتریال ما هم برای تجهیزات ورزشی در باشگاه ها و زمین های بازی کودک، بیمارستان ها و آزمایشگاه ها و کلا مراکزی که احتمال آلودگی های باکتری یایی و قارچی در آنها بالاست، بسیار موثر هستند. بعد از اعمال این پوشش ها تا 4 ماه سطح را آنتی باکتریال نگه می دارند.

بسپار- آقای رحمانی، در صحبت های خود به ثبت اختراع در چند کشور اشاره کردید. این موضوع چه اثراتی روی تجارت و مراودات بین المللی احتمالی شما داشته است؟
رحمانی: ثبت اختراع در واقع ایجاد یک مالکیت معنوی برای صاحب ایده است. شما در داد و ستد بین المللی محصولی با ارزشی فراتر از یک کالا عرضه می کنید. ما در فرآیند انتقال دانش فنی محصولاتمان به چین سه پتنت را برای تولید واگذار کردیم و قرارداد بستیم. در ترکیه هم همینطور. دو پتنت را به عنوان آورده فنی شرکت خود بردیم و برای تولید قرارداد بستیم. همین راه ما در مذاکره با سایر کشورهاست. توانمندی و مزیت ما مالکیت معنوی است.

بسپار- در دوران دنیای گیری ویروس کووید چه چالش ها و احیانا فرصت هایی را تجربه کردید؟
رحمانی: در دوران کرونا استانداردهای بهداشتی تولیدکنندگان قوت پیدا کرد و نگاه سازندگان لوازم و تجهیزات بیمارستانی به حفظ سلامت عمومی نگاهی موشکافانه تر شد. ما در این دوران پوشش های آنتی باکتریال را برای پوشش تجهیزات بیمارستانی و کف و دیوارهای مدولار ارایه کردیم. همینطور برای تولید سریعتر و در حجم بیشتر پوشش های آنتی باکتریال بدنه لوازم خانگی انرژی زیادی گذاشتیم تا مصرف کننده با آرامش خاطر بیشتری بتواند زندگی کند و امنیت سلامت عمومی را ایجاد کنیم.
در اماکن پرتردد و عمومی که احتمالی آلودگی از یک فرد بیمار خصوصا وجود دارد، مثل تخت ها و مبلمان بیمارستانی یا در بخش های بستری و جراحی، اعمال پوشش های آنتی باکتریال می تواند حجم بزرگی از هزینه ها را کاهش دهد. گفته می شود حدود 50000 نفر هر سال به دلیل عفونت های بیمارستانی از دنیا می روند. در امریکا این عدد 900 هزار نفر و در چین به میلیون می رسد! با اعمال پوشش آنتی باکتریال بعد از 15 ثانیه یک سطح کاملا پاک خواهید داشت و در هزینه های روانی و مالی کلی صرفه جویی خواهد شد.
همین نقش را پوشش های حفاظتی در قطعات مصرفی خودروها و حتی ظروف مصرفی آشپزخانه ها دارند.

بسپار- آیا صادرات را هم در برنامه دارید؟
رحمانی: بله، ما از روز اول برای توسعه بازارهای خارجی برنامه داشتیم. تاکنون با چین، آذربایجان، ارمنستان، عراق، ترکیه، کانادا مبادلاتی داشته ایم و همچنان در حال مذاکره هستیم. کشورهای عمان، قطر، روسیه در لیست کشورهای جدید هستند.
به رغم کرونا و تحریم ها، ما صادرات داشتیم و همچنان پیگیر هستیم. مشکلات هرگز ما را به عقب هل نداده است.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 229 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در اواخر آبان ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا