اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ 9 روند قابل توجه برای بازیافت در سال 2024

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شروع سال جدید یعنی انتظار برای تجربه‌ی چیز‌های جدید. از لباس‌های تازه و وسایل جالب گرفته تا یکسری برنامه‌های جدید برای سال پیش رو. همه مشتاق هستند که سال جدید را با بهترین قدم‌هایشان آغاز کنند. اما، تجربه کردن چیزهای جدید معمولاً به معنای کنار گذاشتن چیزهای قدیمی است و این به مشکل زباله‌های پلاستیکی می‌افزاید.

چرا بازیافت اهمیت دارد؟
بازیافت چیز جدیدی نیست. حتی به دانش آموزان پیش دبستانی نیز در مورد آن آموزش داده می‌شود. ما نمی‌توانیم اهمیت مدیریت پسماند جامد را که شامل حفظ منابع ارزشمند و کاهش مصرف انرژی و استفاده‌ی کمتر از محل‌های دفن زباله است، دست کم بگیریم.
در حقیقت، وقتی موادی مانند بسته بندی پلاستیکی را بازیافت و استفاده‌ی مجدد می‌کنیم، در نهایت نیاز به استخراج منابع و فرآیندهای تولید انرژی بر را کاهش می‌دهیم. این به کاهش بار تحمیلی بر محیط زیست کمک می‌کند.
در عین حال، بازیافت با ایجاد شغل از رشد اقتصادی حمایت می‌کند. همچنین فرهنگ پایداری را تقویت می‌کند که در آن تولیدکنندگان و خانواده‌ها درگیر اتخاذ راه‌حل‌های سبزتر برای حفظ سیاره‌ی زمین هستند.

9 روند بازیافت در سال 2024
با نزدیک شدن به سال 2024، 9 روند را مشاهده می‌کنیم که در چشم انداز پایداری مورد توجه قرار می‌گیرند یا دوباره ظهور می‌کنند. این گرایش‌ها پیوندهای دیرینه‌ای با تلاش‌های زیست‌محیطی دارند که بسیاری از آن‌ها در طول سال‌ها تکامل یافته‌اند.
امروزه، با افزایش فوریت برای شیوه‌های قوی تر سازگار با محیط زیست، این روندها در حال تغییر شکل هستند. در ادامه روندهایی را که زمینه را برای آینده‌ای پایدارتر فراهم می‌کنند، بررسی می‌کنیم.

1. تاکید بیشتر بر اقتصاد چرخشی
مفهوم اقتصاد چرخشی، که در آن محصولات و مواد برای استفاده‌ی مجدد و بازیافت طراحی می‌شوند، شتاب بیشتری پیدا کرده است. دولت‌ها همچنین مشوق‌هایی را برای کسب و کارهایی که از طرح‌های چرخشی حمایت می‌کنند، در نظر گرفته اند. با توسعه‌ی فناوری، انتظار می‌رود این روند به کاهش ضایعات، ترویج استفاده‌ی مسئولانه از منابع و ساختن آینده‌ای احیاکننده در سال 2024 و پس از آن ادامه دهد.

2. فناوری‌های بازیافت پیشرفته
انتظار می‌رود نوآوری‌ها در فناوری‌های بازیافت، مانند بازیافت شیمیایی و راه‌حل‌های تبدیل زباله به انرژی، نقش مهم‌تری در کاهش اثرات زیست‌محیطی دفع زباله ایفا کنند.
شرکت‌های بیشتری از کمک داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی در فرمول‌بندی سریع و دقیق برای راه‌حل‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند پلاستیک و مواد دیگر را به روشی سریع‌تر و در عین حال ایمن‌تر تجزیه کنند.

3. کاهش پلاستیک یکبار مصرف
بسیاری از مناطق و شرکت‌ها در حال اجرا یا برنامه ریزی برای اجرای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های پلاستیکی یکبار مصرف به منظور کاهش آلودگی پلاستیک هستند. برای مثال در فیلیپین، اکثر واحدهای دولتی محلی (LGUs) شهروندان را به استفاده از کیسه‌های اقتصادی چندبار مصرف برای خریدهای خود تشویق کرده اند. انتظار می‌رود با اجرای قوانین و شیوه‌های پایداری سخت‌گیرانه‌تر توسط واحدهای محلی، این روند در سال 2024 ادامه یابد.

4. بازیافت زباله‌های الکترونیکی
با افزایش استفاده از وسایل الکترونیکی، تمرکز رو به رشدی بر بازیافت زباله‌های الکترونیکی برای بازیابی مواد با ارزش و کاهش اثرات زیست محیطی زباله‌های الکترونیکی صورت گرفته است.
این یک روند در حال ظهور است که به لطف فناوری و تجهیزات جدیدی که زباله‌های الکترونیکی را فرآورش می‌کند، در واقع، توجه زیادی را به خود جلب کرده است؛ به ویژه در چین و اتحادیه اروپا (EU) که در آن بیشتر لوازم خانگی و الکترونیکی تولید می‌شود. انتظار می‌رود در سال‌های آینده اخبار و قوانین بیشتری برای حمایت از مدیریت زباله‌های الکترونیکی مشاهده شود.

5. تعامل با مصرف کننده
آگاهی عمومی در مورد بازیافت و پایداری در حال افزایش است. در واقع، با کمک رسانه‌های اجتماعی و اینترنت، انتشار کمپین‌های خبری و محیطی برای مخاطبان جهانی بسیار آسان‌تر شده است. این امر باعث شکل گیری مصرف کنندگان آگاه تر از لحاظ اجتماعی شده است که فعالانه به دنبال شرکت‌هایی هستند که در مدیریت و حفظ محیط زیست سرمایه گذاری می‌کنند.
در سال 2024، احتمالاً تأکید بیشتری بر آموزش مصرف کننده و مشارکت برای ترویج عادات بازیافت مسئولانه وجود خواهد داشت. این امر به ویژه در مدارس و جوامعی که بیشتر به آگاهی عمومی نیاز دارند، صادق است.

6. ابتکارات محلی و جامعه محور
جوامع و دولت‌های محلی به طور فزاینده‌ای برای مدیریت و فرآورش زباله‌های خود به صورت محلی ابتکار عمل به خرج می‌دهند و نیاز به حمل و نقل از راه دور برای مواد بازیافتی را کاهش می‌دهند.

7. بسته بندی پایدار
شرکت‌ها در حال بررسی گزینه‌های بسته بندی پایدار برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی محصولات خود بوده اند. این می‌تواند شامل استفاده بیشتر از مواد قابل استفاده مجدد، زیست تخریب پذیر یا کود شدنی باشد.
سازمان‌هایی مانند بانک پلاستیک مواد بازیافتی و قابل بازیافت مانند مواد اولیه Social Plastic® را ایجاد کرده اند که در محصولات و بسته بندی‌های جدید ادغام می‌شوند.

8. برنامه‌های مرتبط با مسئولیت گسترده‌ی تولید کننده (EPR)
EPR برای چندین دهه در توسعه پایدار وجود داشته است. با این حال، تنها در سال‌های اخیر است که به عنوان یکی از قوی‌ترین ابزارهای سیاستی در اختیار سازمان‌های محلی ظاهر شده است.
با انتقال مسئولیت بازیافت و مدیریت زباله از مصرف‌کنندگان به تولیدکنندگان، تولیدکنندگان مجبور می‌شوند نسبت به اثرات منفی زیست‌محیطی که ایجاد می‌کنند آگاه‌تر و مسئول باشند. انتظار می‌رود این روند همچنان به رشد خود ادامه دهد.

9. تامین مالی و سرمایه گذاری سبز
انتظار می‌رود سرمایه گذاری‌های بیشتری در زیرساخت‌های بازیافت و شیوه‌های پایدار انجام گیرد. زیرا ملاحظات زیست محیطی به نقطه کانونی سرمایه گذاران تبدیل می‌شود. به نسبت توجه خاص مردم به برندهایی که از آن‌ها حمایت می‌کنند، سرمایه گذاران مشتاق حمایت از مشاغل و شرکت‌هایی خواهند بود که می‌توانند تأثیر مثبتی در چشم مصرف کنندگان ایجاد کنند.

مهار روند بازیافت در سال 2024
پیشرفت‌های فناورانه این پتانسیل را دارد که به طور قابل توجهی تلاش‌های مرتبط با بازیافت را برای کاهش تقاضای جهانی برای مواد خام بکر تقویت کند. روندهای نشان داده شده در بالا نویدهای زیادی را ارائه می‌دهند که می‌توانند بهبودی بسیار بیشتری در وضعیت بازیافت ایجاد کنند. پیاده سازی روندهای جدید در کسب و کارها یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کند و انطباق با قوانین EPR را افزایش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا