اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ Chinaplas در دنیای مواد با فناوری های پیشرفته چه چیزهایی ارایه کرد؟

گروه ترجمه و تولید در بسپار/ ایران پلیمر غرفه گذاران در CHINAPLAS به ارائه ی مشاوره در زمینه ی معرفی محصولات نوین و مزایای آن پرداختند.

مواد با کارایی بالا به دلیل خواص برتر و پتانسیل صرفه جویی در هزینه به طور روز افزونی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد سبک وزن، مستحکم، بادوام و برای فرآورش به آسانی قابل استفاده هستند و تولید محصولات با کیفیت بالا را تسهیل می کنند. برای مثال  تولیدکنندگان تلفن همراه، رایانه و لوازم خانگی می‌توانند از استفاده از این مواد برای کوچک‌سازی اجزا و طراحی‌های پیچیده ی قطعات سود ببرند.

بسیاری از محصولات ارائه شده در این نمایشگاه مواد پلاستیکی با فناوری پیشرفته هستند که دارای خواص مکانیکی، حرارتی، شیمیایی و الکتریکی برتری نسبت به پلاستیک‌های معمولی هستند. بازدیدکنندگان در این نمایشگاه شاهد فناوری‌ها و راه‌حل‌های زیادی بودند.

مواد با فناوری پیشرفته، مانند پلی اتر اتر کتون (PEEK)، پلی آمید (PI)، بسپار بلور مایع (LCP)، بسپار تقویت شده با الیاف کربن (CFRP)، پلی لاکتیک اسید (PLA)، پلی هیدروکسی آلکانوات (PHA) و غیره برای برآوردن نیازهای خاص در کاربرد های مختلف توسعه یافته اند. همچنین مواد پلاستیک پیشرفته، مانند بسپارهای تقویت‌شده با الیاف کربن (CFRP) و کامپوزیت‌های با استحکام بالا نیز برای نمای داخلی و خارجی و همچنین اجزای موتور و بدنه باتری‌ها به منظور کاهش وزن و افزایش عملکرد و ایمنی وسایل نقلیه، الیاف کربن بازیافتی برای پروژه های خودروسازی در تقویت و هدایت الکتریکی، پلاستیک های گونه پزشکی برای کاربردهای مختلف از جمله بسته بندی پزشکی، دستگاه های یکبار مصرف، ابزار جراحی و ایمپلنت، مواد پلاستیکی سبک، بادوام و قابل بازیافت به عنوان جایگزین های مقرون به صرفه ای برای شیشه و فلزات به منظور کاهش هزینه های حمل و نقل، به حداقل رساندن آسیب محصول و افزایش عمر مفید کالاهای فاسد شدنی، موادی نظیر پلی وینیلیدین کلرید (PVDC) و اتیلن وینیل الکل (EVOH) به دلیل مقاومت در برابر عبور اکسیژن و رطوبت، در بسته بندی سدگر مواد غذایی، دارو و لوازم آرایشی از جمله محصولات نوین و متنوع در نمایشگاه چایناپلاس 2024 بودند.

 

پلاستیک زیست سازگار و ضد میکروبی برای کاربرد پزشکی در CHINAPLAS 2024

با توجه به تاکید زیاد بر بهداشت در دوران پس از همه‌گیری، علاقه ی روز افزونی به توسعه مواد پلاستیکی با خواص ضد میکروبی نیز به وجود آمده است. این مواد می توانند از رشد باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها جلوگیری کنند و برای کاربرد در تجهیزات پزشکی و کالاهای بهداشتی مناسب هستند.

PEEK یک بسپار گرمانرم با کارایی بالا است که به دلیل خواص عالی خود شناخته شده است. این بسپار می تواند استفاده ی مداوم را در دماهای بالا تا حدود 250 درجه سلسیوس تحمل کند و نقطه ذوب آن تقریباً 343 درجه سلسیوس است. در برابر اسیدها، بازها، حلال ها و هیدروکربن ها مقاوم است.

علاوه بر این، PEEK پایداری ابعادی بالایی را نشان می‌دهد و ضریب اصطکاک پایین و همچنین مقاومت در برابر سایش خوبی دارد. همچنین زیست سازگار است و بنابراین بیش از پیش در کاربردهای پزشکی از جمله ایمپلنت و ابزار جراحی استفاده می شود.

Zeniva PEEK یک بسپار زیست سازگار با کارایی بالا است که توسط Mitsubishi Chemical در چایناپلاس عرضه شد و عمدتاً برای ایمپلنت های ارتوپدی، قلبی و عصبی استفاده می‌شود. شرکت های  Zhejiang Pfluon گونه ی پزشکی PEEK و نیز شرکت Victrex به عنوان یکی از تامین کنندگان پیشرو در PEEK با سالها تجربه محصولات خود را در چایناپلاس ارائه دادند.

.

تامین کنندگان با نوآوری مواد، به بهبود عملکرد گونه های موجود و ایجاد محصولات جدید ادامه خواهند داد و مواد با فناوری پیشرفته را گسترش خواهند داد. مواد بسیار پیشرفته و متعددی در محل نمایشگاه ارائه شد که هر کدام مجموعه ای از خواص و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

 

مواد دی الکتریک برای کاربرد الکترونیک

PI گروهی از پلاستیک های مقاوم در برابر دمای بالا با خواص عایق الکتریکی برتر است که در این نمایشگاه توسط شرکت های مختلف ارائه شد. با قدرت دی الکتریک بالا و ثابت دی الکتریک پایین، یک عایق الکتریکی عالی است. PI در صنایع الکترونیک، هوافضا و خودروسازی برای کاربردهایی مانند نمایشگرها و مدارهای انعطاف‌پذیر، عایق برای سیم‌ها و کابل‌ها که در آن عایق‌سازی و عملکرد در دمای بالا حیاتی هستند، کاربرد گسترده‌ای پیدا می‌کند.

پلاستیک های با فناوری پیشرفته در کوچک سازی دستگاه های الکترونیکی نقش اساسی دارند. LCP یک گرمانرم با کارایی بالا است که خواص دی الکتریک بالا، مقاومت در برابر حرارت و مقاومت شیمیایی را نشان می دهد. این مواد معمولاً در قطعات و اتصالات الکترونیکی استفاده می شوند.

Shanghai PRET Composites در نمایشگاه چایناپلاس 2024 محصولات خود را ارائه کرد. این شرکت دارای حقوق مالکیت معنوی مستقل LCP است و کل زنجیره صنعتی محصولات را در اختیار دارد. LCP آن عمدتاً در محصولات 5G و سایر قطعات الکترونیکی پیشرفته استفاده می شود. شرکت فناوری پلاستیک مهندسی Jiangmen Dezhongtai نیز  یکی دیگر از تولیدکنندگان چینی LCP در نمایشگاه چایناپلاس بود که از بسپارش تکپار تا اصلاح ترکیبی و تولید الیاف و فیلم فعالیت دارد.

 

پلاستیک سبک و با استحکام بالا برای خودرو

دسته ای از مواد ارائه شده در نمایشگاه چایناپلاس پلاستیک های با فناوری پیشرفته با نسبت استحکام به وزن استثنایی هستند. این مواد به ویژه برای ساخت قطعات در صنایعی مانند خودروسازی و هوافضا مورد تقاضا هستند. این مواد باعث کاهش وزن و مصرف سوخت می شوند و موادی منتخب برای جایگزینی فلزات هستند.

کامپوزیت های بسپاری پیشرفته، پلاستیک ها را با مواد دیگر مانند الیاف یا نانوذرات ترکیب می کنند تا خواص مکانیکی آن ها را افزایش دهند. به عنوان مثال، CFRP یک ماده کامپوزیت ساخته شده از الیاف کربن است که در یک ماتریس بسپاری، معمولاً اپوکسی، تعبیه شده است. این کامپوزیت تقویت شده با الیاف کربن که نازک، مستحکم و سبک هستند، نسبت مقاومت به وزن، استحکام و مقاومت در برابر خوردگی عالی را ارائه می دهد. این ماده  به طور قابل توجهی سبک تر از فولاد است اما دارای استحکام قابل مقایسه یا حتی بالاتر است. یک مثال خوب این است که کامپوزیت‌های جدیدی برای محفظه‌های باتری EV ساخته شده‌اند تا سرعت اتلاف حرارتی را کاهش دهند.

 

مواد زیست تخریب پذیر برای بسته بندی

روند رو به رشدی در توسعه ی پلاستیک های پایدار، از جمله PLA و PHA، که از منابع زیستی و البته زیست تخریب پذیر هستند، وجود داشته است. این مواد به لطف قابلیتشان در کاهش اتکا به سوخت های فسیلی و مزایای زیست محیطی محبوبیت بیشتری پیدا می کنند.

PLA ماده ای گرمانرم است که از منابع تجدیدپذیر و آلی مشتق شده است. تحت شرایط خاص زیست تخریب پذیر است. همه کاره است و می تواند به اشکال مختلف از جمله فیلم ها، الیاف و محصولات قالب گیری فرآورش شود. این زیست بسپار رایج ترین زیست بسپار مورد استفاده برای کاربردهای بسته بندی مواد غذایی است.

مجموعه Luminy PLA TotalEnergies Corbion در نمایشگاه چایناپلاس 2024 دو گونه حرارت بالا و استاندارد PLA را ارائه کرد. این شرکت یک کارخانه ی تولید PLA در تایلند راه اندازی کرده است و اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد کارخانه دوم را در فرانسه بسازد. رزین های شرکت Ingeo PLA NatureWorks که به دلیل ویژگی‌های عملکردی‌شان ارزشمند هستند، در نمایشگاه چایناپلاس ارائه شدند. این مواد در محصولاتی از بسته بندی قهوه و کیسه‌های چای گرفته تا لوازم خانگی و فیلامنت چاپ سه‌بعدی استفاده می‌شوند.

Sinolong New Materials در نمایشگاه چایناپلاس فیلم جدید زیست تخریب پذیر BiONLY را معرفی کرده است که یک فیلم PLA دو محوره با کیفیت بالا (BOPLA) است که به ویژه برای کاربردهای بسته بندی مناسب است.

 

پلاستیک سفارشی برای انرژی نو

محصولات جدیدی که در دسته ی سفارشی سازی در نمایشگاه چایناپلاس 2024 ارائه شدند، نقش کلیدی برای گذار به سوی انرژی نو دارند. این مواد نقش مهمی در افزایش کارایی، دوام و عملکرد فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر دارند.

پلاستیک به طور روز افزونی برای تولید قطعات نوین سلول های خورشیدی، مانند فیلم های محصور کننده، صفحات پشتی، صفحات جلو، قطعات ساختاری و سایر اجزاء استفاده می شود. ترکیبات پلی پروپیلن سفارشی (PP) برای پنل های خورشیدی کاهش وزن و ردپای کربن قابل توجهی را ارائه می دهد.

رزین ها و روکش های پلی یورتان پیشرفته (PU) عملکرد بهتر و مزایای هزینه ی کمتری برای تولید پره ی توربین بادی دارند. استفاده از راه حل های سفارشی PU می تواند هزینه ساخت پره توربین بادی را کاهش دهد.

علاوه بر این، پلاستیک و الیاف مورد استفاده برای ساخت مخازن هیدروژنی که به اندازه کافی سبک و ایمن برای نصب در وسایل نقلیه و هواپیما هستند سفارشی سازی می شوند. پلی آمید (PA) که به طور سفارشی برای ذخیره سازی هیدروژن ساخته شده است، دارای خواص سدگری بالایی برای کاهش نفوذ هیدروژن است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا