اختصاصی بسپار/ PepsiCo: پروژه ای موفق برای تولید فیلم های شرینک بازیافتی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در یک پروژه آزمایشی با Green Dot، سازنده نوشیدنی و مواد غذایی PepsiCo، فیلم های بسته بندی بطریها و قوطیهای پپسی را از 10٪ پلاستیک بازیافت شده از کیسه ها، 40٪ از پلاستیک بازیافتی از منابع دیگر و فقط نیمی از آن را از پلاستیک جدید ساخته است. اگر آزمایشهای کیفیت پیش رو به همین اندازه موفقیتآمیز باشد، هدف بعدی تبدیل تولید معمول به فیلم از فیلم است.
در اوایل اکتبر 2021، 100 روز زودتر از برنامه از پیش تعیین شده، PepsiCo برای همه بطریهای نوشابههای گازدار و طیف Lipton Icetea به rPET 100% روی آورد. با این حال، بطریها و قوطیهای نوشیدنی بیشتر در بستههای به اصطلاح شرینک شده شش تایی فروخته میشوند. برای حمل و نقل ایمن، بسته های شش تایی با یک فیلم پالت یک متری بسته بندی شده اند که از پلاستیک نو ساخته می شده است. این فیلم ها باید چاپ پذیر باشند.
Kai Klicker-Brunner، از مدیران PepsiCo آلمان می گوید: “این یک راه جذاب برای جلب توجه مصرف کنندگان و متمایز کردن خودو همچنین بیان استانداردهای کیفیت ما در طراحی و در نتیجه یک ابزار بازاریابی مهم است.”
اولین تلاش امیدوارکننده با فیلم بازیافتی
دوره آزمایشی در ابتدای دسامبر 2021 در Pepsiwerk Niederroden Trials روی خطوط بستهبندی قوطیهای 0.33 لیتری و بطریهای 1.5 لیتری PET موفقیتآمیز بود: 50 درصد از فیلمهای ظروف در مرحله آزمایشی از مواد بازیافتی ساخته شده بودند. یک پنجم LDPE بازیافت شده در بسته بندی شرینک با کیسه زرد بازیافت شده است. کای کلیکر برونر می گوید: «این یک نتیجه عالی است. “اگر بسته بندی تست های بیشتری را نیز پشت سر بگذارد، این سیگنال شروعی برای تبدیل تولید ما خواهد بود.”
PepsiCo برای خود هدف قرار داده است که تا سال 2030 میزان پلاستیک بکر را در کل سبد غذایی و نوشیدنی خود به نصف کاهش دهد!
فرآیند جدید کیفیت را افزایش می دهد
تا یک چهارم زباله های بسته بندی کیسه یا سطل زرد رنگ در اروپا از فویل تشکیل شده است.
پس از کنترل کیفیت، فویل هایی که مرتب شده اند تمیز و خرد می شوند و سپس در اکسترودر به صورت گرانول پردازش می شوند. وول میگوید: “این بازیافت جدید، میتواند برای تولید محصولات با کیفیت بسیار بالاتر از جمله بستهبندی انعطافپذیر استفاده شود. این توسعه تازه شروع شده است. ده درصدی که در ابتدا به فیلم اضافه شد باید به تدریج افزایش یابد. هدف مواد تمیز برای فویل های جدید و پایدار است.”
در آینده، فیلم بسته بندی دیگر مانند قبل شفاف و روشن نخواهد بود. Kai Klicker-Brunner از PepsiCo میگوید: «اما اگر مردم بدانند و بفهمند که چرا بستهبندی متفاوت به نظر میرسد، قطعاً آن را میپذیرند!
در ضمن، PepsiCo همچنین بخشی از کنسرسیوم واترمارک های دیجیتال Holy Grail 2.0 است. هدف این ابتکار پیشبرد مرتب سازی و بازیافت هوشمند بسته بندی در سطح اروپا است.