اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ محققان پوشش آبگریز جدیدی برای سازه های دریایی توسعه دادند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر محققان در the Institute of Oceanology of the Chinese Academy of Sciences (IOCAS) یک پوشش هیبریدی super amphiphobic برای کشتی ها توسعه داده اند. این پوشش توسط گروه تحقیقاتی به سرپرستی Prof. ZHANG Binbin توسعه یافته است. خوردگی و نقص در مواد فلزی یک مشکل همیشگی و متداول می باشد. این پوشش ابر آبگریز با الهام از اثر نیلوفر آبی (lotus effect) طراحی شده است.

این پوشش دارای خواص عدم تر شوندگی می باشد. عملکرد ضد خوردگی مواد ابر آبگریز قبلا نیز تایید شده بود. اما در انتقال از سطح آزمایشگاهی به مقیاس عملیاتی مشکلات زیادی وجود دارد. این پوشش جدید هم دارای خواص آبگریزی و هم دارای خواص چربی گریزی می باشد. این پوشش دارای خواص عالی دفع مایعات با کشش سطحی پایین مثل آب، گلیسرول ، اتیلن گلایکول و روغن بادام زمینی می باشد. مقاومت خوردگی پوشش مورد ارزیابی قرار گرفت. این ارزیابی بوسیله آزمون های electrochemical impedance spectroscopy ، Tafel polarization، مه نمکی و قرار گرفتن در معرض شرایط جوی انجام گرفت. نتایج نشان داد که این پوشش دارای مقاومت خوبی در برابر انتقال بار الکتریکی می باشد. این پوشش به مدت 480 ساعت در آزمون مه نمکی و 2400 ساعت در شرایط جوی دارای دوام عالی بود.

از خواص دیگر این پوشش می توان به خواص خود تمیز شوندگی و تاخیر اندازی تشکیل یخ اشاره نمود. در این پوشش از یک دیسپرسیون یکنواخت نانو ذرات عاملیت دار Al­2O3 استفاده شده است. این مطالعه با حمایت مالی Shandong Provincial Natural Science Foundation انجام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا