اخبار

اختصاص ۵ هزار میلیارد تسهیلات از سوی بانک ملی برای رشد تولید دانش‌بنیان

بسپار/ ایران پلیمر در آیین امضای تفاهم‌نامه میان صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک ملی ایران اعلام شد که بانک ملی ایران در راستای سیاست‌های صندوق نوآوری در زمینه رشد تولید دانش‌‎بنیان، به میزان ۵ هزار میلیارد تومان از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت خواهد کرد.

دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، نگاه بخش‌ها و سازمان‌هایی که فارغ از مسائل خود، دغدغه اقتصاد دانش‌بنیان دارند را نگاهی ملی و قابل تقدیر دانست و گفت: امروز موضوع دانش‌بنیان مساله‌ای ملی است و تاثیر آن بر اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: امروز شخص رییس جمهوری و وزرا تاکید ویژه‌ای بر حمایت از توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان دارند و حتی یکی از برنامه‌های اصلی سفرهای خارجی رییس جمهوری به رایزنی‌ها برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دارد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه در پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه، دولت پیشنهاد داده که سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور باید به ۷ درصد افزایش یابد، گفت: در این میان آنچه که اهمیت بسیار دارد، نقش تامین مالی فناوری در کشور است.

خیاطیان ادامه داد: شعار صندوق نوآوری به عنوان نهاد تخصصی تامین مالی فناوری کشور این است که شرکت‌های دانش‌بنیان نباید هیچ‌گونه دغدغه‌ای در راستای تامین مالی طرح‌های خود داشته باشند و تمرکز و خطرپذیری آن‌ها تنها باید متوجه فناوری و توسعه آن باشد.

وی گفت: در این میان سعی کردیم از نقش نهادی خود خارج شویم و به جای اینکه منتظر درخواست تسهیلات از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم، نقش فعالانه‌تری را در زمینه تکمیل و شکل‌دهی به زیست‌بوم تامین مالی ایفا کنیم. در این میان یکی از مهم‌ترین بازیگران این زیست‌بوم که در همکاری تنگاتنگ با صندوق نوآوری فعالیت می‌کند، شبکه بانکی کشور است.

خیاطیان، بانک ملی ایران را یکی از نخستین بانک‌هایی عنوان کرد که در راستای حمایت از زیست‌بوم دانش‌بنیان با صندوق نوآوری وارد همکاری شد، گفت: با این همه در سال‌های گذشته آن همکاری مطلوب که مورد انتظار صندوق بود، میسر نشد؛ اما امروز می‌بینیم که بانک ملی سیاست‌های جدیدی را در راستای حمایت از زیست‌بوم نوآوری کشور اتخاذ کرده که از این نظر، اتفاقی مبارک است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: از بانک ملی انتظار داریم با نگاهی ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان بنگرد. این شرکت‌ها علاوه بر آنکه موتور محرک اقتصاد کشور هستند، عاملی برای نگاهداشت نخبگان در کشور نیز به شمار می‌آیند.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، وی، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله برنامه‌های جدی این صندوق در دوره جدید فعالیت آن عنوان کرد و گفت: این کار اگرچه در آغاز سخت به نظر می‌رسد، اما سازمان بورس و اوراق بهادار از این مساله استقبال کرده و ما نیز به دنبال آن هستیم تا با همکاری شبکه بانکی کشور، شرایطی را فراهم کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان به انتشار اوراق صکوک نوآوری بپردازند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: هیات عامل صندوق در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و متناسب با شعار سال بسته رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را طراحی کرده است. در این زمینه برخی از بانک‌ها وارد فرایند همکاری با صندوق در جهت اجرای اهداف بسته رشد تولید شده‌اند. از بانک ملی نیز می‌خواهیم که در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و رشد تولید و فروش این شرکت‌ها وارد فرایند همکاری با صندوق نوآوری در زمینه پیاده‌سازی بسته حمایتی رشد تولید شود.

اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک ملی برای رشد تولید دانش‌بنیان در کشور

ابوالفضل نجارزاده، مدیر عامل بانک ملی نیز در این نشست، با بیان اینکه بانک ملی در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های دولت حرکت می‌کند، گفت: خوشبختانه دولت سیزدهم به اهمیت مقوله دانش‌بنیان واقف است و بر حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان تاکید دارد.

وی در ادامه ضمن استقبال از بسته صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه رشد تولید محصولات دانش‌بنیان در کشور، گفت: در راستای سیاست‌های صندوق نوآوری در زمینه رشد تولید دانش‌‎بنیان، به میزان ۵ هزار میلیارد تومان از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت خواهیم کرد. بانک ملی این ۵ همت را به عنوان حمایت اولیه به شرکت‌های دانش‌بنیان تخصیص خواهد داد، اما اگر در ادامه مسیر همچنان زیست‌بوم نوآوری کشور نیازمند منابع بیشتری بود برای تامین آن آمادگی کامل داریم.

نجارزاده همچنین با اشاره به اینکه سیاست‌های بانک ملی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و زیست‌بوم نوآوری کشور از سال گذشته تغییرات بسیاری کرده است، گفت: امروز قائل به همکاری استراتژیک با صندوق نوآوری هستیم و از ظرفیت‌های خود در راستای حمایت از زیست‌بوم نوآوری کشور استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان اینکه سال گذشته اولین اقدام ما این بود که ساختاری مجزا و منسجم را در حوزه فناوری و نوآوری شکل دادیم، تصریح کرد: همچنین سعی کردیم اختیارات بیشتر و کامل‌تری به واحد بانک ملی که در صندوق نوآوری مستقر است، تفویض کنیم.

وی تاکید کرد: در بانک ملی آمادگی داریم تا با همکاری صندوق نوآوری برای رفع مشکلات تامین مالی زیست‌بوم فناوری کشور، به راه‌حلی مؤثر دست یابیم. سیاست نوین بانک، حمایت از حوزه فناوری است و برای ما نیز تسهیل دسترسی شرکت‌های دانش‌بنیان به منابع از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا سعی ما بر این است که روندهای اداری را برای شرکت‌های دانش‌بنیان کوتاه کنیم.

نجازاده ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه این بانک در همکاری با صندوق نوآوری بتواند مسائل زیست‌بوم فناوری کشور را هموار کند، گفت: با توجه به ساختار منسجمی که در راستای تامین مالی فناوری در بانک ملی به وجود آمده و اختیاراتی که در بانک بخش فناوری تفویض شده است، امیدواریم مسائل و مشکلات شرکت‌ها با تدبیر صندوق نوآوری و بانک ملی برطرف شود.

مدیرعامل بانک ملی، وجود ۵۲ میلیون مشتری بانک را از اصلی‌ترین ظرفیت‌های این بانک اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۳۵ میلیون نفر از مشتریان بانک فعال هستند و این ظرفیت، امکاناتی را در اختیار بانک می‌گذارد که می‌توانیم از آن در راستای ارائه خدمات به زیست‌بوم نوآوری کشور استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: بانک ملی ایران چه در خصوص خدمات مالی و چه در حوزه‌ سرمایه‌گذاری و بخش‌های دیگر بنا بر تشخیص دولت، امکان مشارکت با صندوق نوآوری را دارد.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا