اخبار

اختلاف ۶۰ساله ایران با افغانستان در مرز دوغارون برطرف شد

بسپار/ایران پلیمر استاندار خراسان رضوی از رفع اختلاف ۶۰ ساله ایران با افغانستان در مرز دوغارون خبر داد و گفت: این موضوع منجر به توقف و معطلی کامیون‌ها در گذرگاه مرزی دوغارون می‌شد که این موضوع حل شده است.

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی گفت: مثلث اختلافی در این محدوده مرزی، یکی از مشکلات طرفین بود که بعضا موجب توقف و معطلی کامیون‌ها در گذرگاه مرزی دوغارون می‌شد، و اکنون با توافق صورت گرفته بین وزارتخانه‌های مربوطه در ایران و افغانستان رفع شده است.

وی افزود: کامیون‌های ترانزیتی که کمتر از ۲ هفته از سایر کشور‌ها به مرز دوغارون می‌رسیدند، گاهی تا یک ماه در این مرز برای عبور معطل می‌ماندند و این معطلی چندین علت داشت که یک دلیل آن همان مثلث اختلافی در این مرز بود و خوشبختانه محدوده مورد اختلاف یاد شده هم اکنون در حال ساماندهی و آسفالت شدن است.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: طرح توسعه مرز دوغارون بعد از مدت‌ها تدوین و اجرا شد و این عدم توسعه مرز سال‌ها مانع روان سازی تجارت بین المللی در این گذرگاه مرزی بود.

معتمدیان ادامه داد: همچنین سال‌ها به دلیل فعالیت و تردد‌های تجاری از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، عوارضی از کامیون‌های افغانستانی گرفته نمی‌شد در صورتی که افغانستانی‌ها از کامیون‌های ایرانی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار عوارض دریافت می‌کنند.

به گزارش اکسپورتنا، بر اساس اعلام مسوولان گمرک، پارسال ۷.۱ میلیون تن کالا از مرز دوغارون افغانستان صادر شده است که ۱.۹ میلیون تن آن از خراسان رضوی بارگیری شده است، همچنین از نظر ارزش بیش از ۵۰ درصد مجموع ارزش این اقلام صادراتی مربوط به کالا‌های صادراتی خراسان رضوی بوده است.

به گفته مسئولان گمرک در این استان با اجرای طرح ساماندهی مرز دوغارون تایباد، ساعات کار این گمرک از ۱۰ به ۱۵ ساعت افزایش یافته و همچنین متوسط توقف کامیون‌ها در این گذرگاه مرزی از حدود ۲۰ روز به حدود ۵ روز کاهش یافته و تردد روزانه ۷۰۰ دستگاه کامیون به هزار و ۱۰۰ دستگاه رسیده است.

همچنین در حال حاضر محدوده مرزی به طول ۲۵۰ متر در گذرگاه مرزی دوغارون بین ایران و افغانستان از سوی راهداری خراسان رضوی در حال مرمت و آسفالت شدن است.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان با قدمت ۱۰۰ ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان است که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالا‌های تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشور‌های حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرک‌های مرزی آن کشور‌ها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا