اخباراخبار ویژه

ارزش آفرینی 1000 درصدی در صنایع پایین دستی پتروشیمی/ و البته حرف های تکراری در بزرگترین گردهمایی صنعت پتروشیمی کشور

بسپار/ ایران پلیمر  چهاردهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی IPF2023 امروز و فردا (11 و 12 اردیبهشت ماه) در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است.

طبق پیامکی که دریافت کرده بودیم ساعت پذیرش میهمانان 7 و ربع تا 7 و 45 دقیقه اعلام شده بود. عدم دریافت لیست مدعوین، قطعی سیستم و عدم تناسب نیروهای حراست برای کنترل های چندین و چند باره عملا مراسم را با یک ساعت تاخیر درحالیکه هنوز تعدادی پذیرش نشده بودند، مواجه کرد.

 

متاسفانه این آغاز برای همایشی که تلاش می کرد بر همان اندک مدعو خارجی حاضر تاثیر بگذارد، اصلا نمایش خوبی نبود.

از همه سخنرانان افتتاحیه که از معاون اول رییس جمهور، مخبر تا وزیر نفت و معاون اقتصادی  وزیر امورخارجه و … هم فقط معاون علمی و فناوری رییس جمهور در برنامه حاضر بود و صحبت کرد.

دکتر دهقانی، در بخشی از صحبت های خود با مثال آوردن از درختان مثمر، ارزش آفرینی را به سرشاخه ها نسبت داد و به اهمیت تکمیل زنجیره ارزش اشاره کرد: در نقاط بالای زنجیره ارزش صنعت نفت بیشتر ماشین آلات حرف می زنند، اما در پایین دستی سخت افزار کم رنگ می شود و مغزافزار ارزش افزوده چند ده برابری ایجاد می کند.

در واقع استخراج و استحصال نفت به عنوان یک منبع خدادادی و فروش آن به دیگران تماما زیان است، اگر برنامه ای برای تکمیل زنجیره ارزش آفرینی آن وجود نداشته باشد.

تبدیل منابع نفت از طریق پالایش و پتروشیمی به محصولات معمول هم کسب و کاری معمول با سودهای حداکثر 200 درصد است. آنچه ارزش های بزرگ را می آفریند و سودهای 1000 درصدی را محقق می کند، جایی است که دانش و لایسنس وارد می شود.

او ادامه داد: در حال حاضر در کشور 8000 شرکت توسعه تکنولوژی وجود دارد که نشان می دهد به همت جوانان و توان فنی و علمی آنها می توانیم به بزرگترین صادرکننده محصولات پایین دستی پتروشیمی تبدیل شویم.

در همین راستا چند اقدام عملی انجام شده است.

تشکیل “ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان پتروشیمی و پایین دستی” به طور تخصصی یکی از این برنامه هاست.

ایجاد صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر در هلدینگ خلیج فارس با 2000 میلیارد تومان از دیگر رویکردهایی است که گمان می کنم از بزرگترین اتفاقات امسال خواهد بود.

مساله دیگر این است که اگر هر مجموعه ای، محصولی فناورانه را برای بار اول در کشور تولید کند، بدون مطلقا هیچ بروکراسی، مستقیما آن را تبدیل به قرارداد عملیاتی خواهیم کرد.

تجربه نشان داده است که ما به ازای یک دلار سرمایه گذاری در توسعه تکنولوژی توانسته ایم 8 دلار آورده ارزی داشته باشیم.

تعریف 10 ابرپروژه پیشران در صنعت پتروشیمی در پایان سال 1401 نیز از دیگر اقداماتی است که امیدواریم نتایج عملی آن را امسال ببینیم.

 

صحبت های معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، مدیرعامل NPC و رییس همایش IPF2023 را هم با توجه به عینا تکراری بودن در چندین و چند مناسبت دیگر می توانید اینجا بخوانید.

وی در عین حال از تریبون IPF استفاده کرد و عموم سرمایه گذاران را اینگونه به سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران دعوت کرد: بسیاری از کشورها برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی مشتاق و علاقه مند هستند، اما می گویند با توجه به تحریم ها نمی توانیم آشکار وارد پروژه ها شویم.

انتظار می رود هلدینگ ها و همه کسانی که سرمایه های ملی را در اختیار دارند، برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی وارد شوند.

 

در کنار همایش یاد شده کارگاه کامپاندینگ با ارایه هایی از و زنجیره ارزش آن با ارایه هایی از دکتر حسین نازکدست، سعید زکایی، بابک شایسته و شروین احمدی و به همت انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری برگزار شد.

 

همچنین در یکی از سالن های اقماری، نمایشگاهی با حضور برخی مجتمع های پتروشیمی و صنایع وابسته برپاست.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا