اخبار

ارزش بازار پوشش در خاورمیانه چه قدر است؟/ رنگ ایرانی به کدام کشورها صادر می‌شود؟

بسپار/ایران پلیمر یک فعال صنعت رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی با بیان اینکه مهمترین مقاصد صادراتی ایران، کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان است، گفت: در این سال‌ها افغانستان و عراق حجم عظیمی از عملیات‌های ساختمانی و صنعتی را آغاز کرده‌اند و ایران یکی از گزینه‌های اصلی برای تامین مواد اولیه از جمله رنگ و سایر ملزومات آنها است.

سید محمدرضا میلانی، مدیر بازرگانی شرکت حلال پویان اراک با بیان اینکه بررسی آمار صادرات انواع رنگ نشان می‌دهد که با وجود مشکلات مربوط به تحریم، وضعیت صادرات در سال ۲۰۲۱ روند صعودی داشته، اظهار کرد: مهمترین مقاصد صادراتی ایران، کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان است. همچنین کل صادرات رنگ ایران در سال ۱۳۹۹ حدود ۹۸ میلیون دلار بود که این رقم در ۱۴۰۰ به بیش از ۱۰۵ میلیون دلار افزایش یافته است.

این فعال صنعت رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی با بیان اینکه هدف از استفاده رنگ‌ها و پوشش‌های صنعتی جلوگیری از انواع آسیب دیدگی، مانند خوردگی سطوح در اثر برخورد با هوا، آب، نور آفتاب، ضربات، انواع چربی‌ها، اسیدها و عوامل دیگر است، تصریح کرد: بنابرین می‌توان گفت رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی در اکثر صنایع بزرگ و پایه مانند صنعت نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، صنعت شیمیایی، صنایع آهن و فولاد و صنعت کشاورزی کاربرد دارد.

همچنین به گفته وی ارزش بازار رنگ و پوشش در خاورمیانه بیش از ۱۵ میلیارد دلار و از نظر حجم حدود ۶ میلیارد لیتر است و پیش بینی می‌شود که این بازار با رشد بیش از ۱۰ درصد تا سال ۲۰۲۵  همراه باشد. حدود ۷۰ درصد از این بازار مربوط به پوشش‌های ساختمانی و دکوراتیو است. در این میان کل بازار رنگ ایران حدود ۵۰۰ هزار تن است و این صنعت تقریبا با ضریب بهره‌برداری ۵۵ درصدی در کشورمان فعال است.

میلانی در ادامه با بیان اینکه امکان افزایش چشمگیر صادرات رنگ از ایران وجود دارد، گفت: با وجود پتانسیل‌های بالقوه تولیدکنندگان رنگ، کیفیت مناسب محصولات تولیدی و وجود بازارهای منطقه‌ای مطلوب، میزان صادرات کشور هنوز تا استانداردهای جهانی فاصله دارد. سهم تولیدی کشور در این صنعت، حدود یک میلیون تن است که بخش زیادی از این ظرفیت به دلیل مصرف پایین داخلی و نبود صادرات قابل توجه، بدون استفاده مانده است.

البته به گفته وی در این سال‌ها افغانستان و عراق حجم عظیمی از عملیات‌های ساختمانی و صنعتی را آغاز کرده‌اند و با توجه به روابط خوب با این کشورها، ایران یکی از گزینه‌های اصلی برای تامین مواد اولیه از جمله رنگ و سایر ملزومات آنها است. همچنین کشورهای ترکیه، روسیه، امارات، پاکستان، قزاقستان، کویت، عراق، قطر، عمان، آذربایجان و سایر کشورهای همسایه از کشورهای هدف برای صادرات هستند.

میلانی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نقش مهمی در معرفی مزیت‌های ایران در صنعت رنگ و رزین و پوشش‌های صنعتی دارد، از برگزاری نمایشگاهی در حوزه رنگ و رزین در ماه جاری خبر داد و گفت: صنعت نمایشگاهی از دیرباز، راهکار موثر عرضه و معرفی کالا و دستاوردهای بشر بوده و در عصر حاضر نیز یکی از موثرترین روش‌های علمی و آکادمیک در زمینه تبلیغات، بازاریابی و فروش، به شمار می‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا