اخبار

ارز نیمایی محدود به مواد اولیه شد/ مبنای ارز برای واردات قطعات منفصله خودرو تغییرکرد

بسپار/ ایران پلیمر بر اساس تصمیم کمیته بازرگانی ستاد تنظیم بازار، قطعات CKD خودرو باید ارز حاصل از صادرات برای واردات را به‌کار ببرند.

 بر اساس تصمیمی که کمیته بازرگانی ستاد تنظیم بازار، در 6‌بهمن‎ماه امسال با حضور رضارحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گرفته است، مقرر شده در راستای مدیریت بهتر ارزی نسبت به تعیین فهرست تعرفه‎هایی که می‎توانند از ارز خارج از نیما (ارز صادراتی) استفاده کنند، اقدام شود. بر این اساس، مواد اولیه تولید برای واردات همچنان ارز نیمایی دریافت خواهند کرد، اما قطعات CKD خودرو باید از ارز حاصل از صادرات برای واردات استفاده کنند. 

این در حالی است که تا قبل از این تصمیم کارگروه تنظیم بازار، خودروسازان برای واردت قطعات CKD از ارز نیمایی استفاده می‎کردند که حدود 9هزارتومان برای هر دلار محاسبه می‎شد، اما ارز حاصل از صادرات در واقع همان ارز در بازار است که درحال‎حاضر متغیر بوده، اما میانگین آن طی مدت اخیر در محدوده 12 تا 13هزارتومان بوده است.

افزایش قیمت تمام‎شده چینی‎ها و فرانسوی‎ها

در چنین اوضاعی، به غیر از خودروهای پرتیراژ داخلی که برای آن‎ها واردات قطعات در قالب CKD انجام نمی‌شود، برای سایر خودروهای داخلی ازجمله فرانسوی‎های کمتر داخلی‎سازی‎شده و برای تمام‌ خودروهای چینی، قطعات به‎صورت CKD وارد می‎شود و این افزایش نرخ ارز می‎تواند دوباره قیمت آن‎ها را با افزایش روبه‎رو سازد.

از سوی دیگر، این تصمیم ستاد تنظیم بازار می‎تواند موجبات این امر را فراهم کند که خودروسازان در تحویل خودروهای معوق خود تاخیر بیشتری داشته باشند که مشکلات بیشتری را در پی خواهد داشت. حال باید دید واکنش خودروسازان به این تصمیم چه خواهد بود.

 

اخبار خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا