اخبار

اختصاصی بسپار/ از نمایشگاه مواد و صنایع شیمیایی/ آرتین آزما: بومی سازی کاتالیست های مرکاپتان زدا برای صنایع نفت و گاز

بسپار/ ایران پلیمر امیرحسین علوی فر، مدیرعامل آرتین آزما در نمایشگاه مواد و صنایع شیمیایی (18 تا 21 آبان/ شهر آفتاب) به خبرنگار بسپار گفت: مجموعه ما در سال 2016 و در فضای پسابرجامی با شراکت یک شرکت روسی در ایران تاسیس شد. ابتدا فعالیت بازرگانی در حوزه واردات کاتالیست، مواد شیمیایی و تجهیزات  آزمایشگاهی داشتیم. ولی در دو سال اخیر با جذب سرمایه بیشتر مستقیم خارجی، در منطقه ویژه اقتصادی بوشهراقدام به تولید کاتالیست مرکاپتان زدایی کردیم.

این محصول، دانش بنیان است و ما عضو واحد فناور پارک خلیج فارس بوشهر هم هستیم.

قبلا این کاتالیست از شرکت های خارجی و خصوصا امریکایی باید خریداری می شد که امروز با تولید آن در داخل کشور توسط پالایشگاه های نفت و گاز توانسته ایم میزان ارزبری را به شدت کاهش دهیم. این کار به صورت تولید مشترک و جذب سرمایه خارجی و انتقال تکنولوژی و البته تلاش های واحد تحقیق و توسعه انجام شده است.

وی در ادامه به برخی مشکلات دو ساله اخیر هم اشاره کرد: متاسفانه شرایط اقتصادی و تحریمی تاثیر زیادی روی همه تولیدکننده ها از جمله ما داشته است. بیشترین ضربه را از محل ترخیص کالاها و تغییر هر روزه قوانین خورده ایم. واردات مواداولیه و اصلی بسیار سخت شده است. البته ما کار خود را بعد از پاندمی کرونا آغاز کردیم و از این جهت مقایسه ای در دست ندارم که بگویم این موضوع چه تاثیری بر روند کارها داشته است.

در هر حال می توانم بگویم که امروز تولید ما در مقایسه با واردات همین مواد در دو سال پیش دو برابر شده است.

علوی فر در پایان گفت: من فکر می کنم که پاندمی و احتمال همه گیری ویروسی در آینده سبک زندگی مردم و شرکت ها را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده. اما باید برگردیم و زندگی و کار در شرایط جدید را یاد بگیریم.

نمایشگاه ها پلتفرمی برای تولیدکنندگان و بازرگانان برای ارایه دستاوردها هستند. هر چند در دوران پاندمی از پتانسیل پلتفرم های آنلاین استفاده کردیم ولی واقعیت این است که حضور در نمایشگاه ها و امکان دیدارهای حضوری و مقایسه بین تجهیزات و دستگاه های موجود در بازار توسط ویزیتورها حتما کارکرد دیگری دارد.

وی در پایان گفت: خیلی ممنونم از شما و آرزوی توفیق دارم. امیدوارم حمایت از تولید ملی در حد حرف باقی نماند. همه مسوولانی که راه برون رفت وضع اقتصادی از رکود فعلی را به درست تولید داخلی عنوان می کنند، در عمل هم به آن اعتقاد داشته باشند و با حمایت های تعرفه ای و تسهیل در مکانیزم بازگشت ارز صادراتی و … به تولیدکننده کمک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا