اخبار

استارتاپ ها/ شیشه‌هایی که در روزهای گرم، مانع گرم شدن خانه می‌شوند

بسپار/ایران پلیمر استارتاپ ABQ نانوتک (ABQ nanotech) موفق به جذب ۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شد. این استارت‌آپ فناوری جدیدی دارد که می‌تواند هنگام گرم شدن هوا، گرمای پرتوی مادون قرمز را مسدود کند و در عین حال آن را در زمانی که هوا سرما سرد است، عبور دهد. این شرکت ۲ میلیون دلار سرمایه از بخش خصوصی برای شروع بازاریابی محصول خود جمع‌آوری کرده است.

این فناوری تولید مواد که می‌تواند در شیشه‌ها گنجانده شود یا به‌عنوان یک فیلم روی پنجره‌ها استفاده شود، در ابتدا در آزمایشگاه‌های ملی ساندیا توسعه یافته است. ریچ اینگستروم، مدیرعامل شرکت ABQ نانوتک گفت: «شرکت آی‌آر داینامیکس (IR Dynamics) مستقر در آلبوکرک، اکنون با تولیدکنندگان بزرگ شیشه و فیلم کار می‌کند تا پرتوهای مادون قرمز را مسدود کند. این شرکت قصد دارد این مواد را در فرآیندهای تولید خود وارد کند.»

انگستروم گفت: «ما در حال حاضر با چندین شرکت بزرگ که در سطح جهانی در صنایع معماری شیشه و فیلم‌های پنجره کار می‌کنند همکاری داریم. ما از زمان راه‌اندازی این شرکت، فناوری اصلی ساندیا را بسیار بیشتر توسعه داده‌ایم. ما اکنون از مرحله تحقیق و توسعه خارج می‌شویم تا به تجاری‌سازی برسیم.»

این ماده از طریق یک فرایند مبتنی بر فناوری‌ نانو ایجاد می‌شود که منجر به فرمولاسیون سیال می‌شود. می‌توان این فناوری را به‌صورت فرمول‌های سفارشی برای تولیدکنندگان طراحی کرد که در نهایت می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف انرژی هنگام استفاده از شیشه در خانه‌ها، ساختمان‌ها و حتی اتومبیل کمک کند.

گودمن می‌گوید: «این مواد در زمستان، اجازه می‌دهد گرمای بیشتری وارد شود و در تابستان، آن را مسدود می‌کند و هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. این فناوری بسیار جالب است و ما فکر می‌کنیم کاربردهای بزرگی دارد. در حال حاضر مشتریان برای استفاده از این فناوری صف‌آرایی کرده‌اند.»

این شرکت در حال حاضر در تاسیساتی به مساحت ۷۵۰۰ فوت مربع با آزمایشگاهی با فناوری بالا مستقر است. چهار نفر در این استارت‌آپ مشغول به کار هستند.

پایگاه خبری فناوری نانو ایران 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا