اخبار

استفاده از ضایعات پوست برنج برای تولید مواد سطح فعال زیستی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر دانشمندان با استفاده از منابع طبیعی روش جدیدی برای تولید مواد شیمیایی مورد استفاده در صابون و سایر محصولات مصرفی خانگی توسعه داده اند.

این ماه پروژه تحقیقاتی جدیدی که در University of Portsmouth انجام شده است منتشر شد. در این پروژه از پوست برنج برای تولید یک ماده سطح فعال استفاده شده است. مواد سطح فعال یکی از اجزای مهم در تولید محصولات شوینده، دارویی، کرم ضد آفتاب، مواد آرایشی و حشره کش ها می باشند. مواد سطح فعال ، آب و روغن را در کنار هم نگه می دارند. این مواد به کاهش کشش سطحی مایعات کمک می کنند. همچنین قدرت شستشو و نفوذ محصول را افزایش می دهند. Dr Pattanathu Rahman از دانشگاه Portsmouth (مدیر TeeGene) و Mr. Sam Joy از سال 2015 برای توسعه مواد سطح فعال زیستی با هم همکاری داشته اند. آنها برای این منظور از آنزیم ها جهت تخمیر پوست برنج استفاده کردند. دانشمندان معتقدند که این روش دوستدار محیط زیست منجر به تولید مواد سطح فعال با کیفیت بالا می شود و در صنایع مختلف قابل استفاده می باشد. به گفته Dr. Rahman ، مواد سطح فعال در بسیاری از محصولات شامل شوینده ها ، نرم کننده های منسوجات ، چسب ها ، شامپو ، خمیر دندان ، رنگ و مواد آرایشی استفاده می شوند. چنانچه بتوان مواد سطح فعال زیستی با کیفیت مناسب تولید کرد می توان به حفظ محیط زیست کمک زیادی کرد.

تولید مواد سطح فعال از پوست برنج یا ستیر ضایعات کشاورزی دارای آثار مثبت زیست محیطی می باشد. مواد سطح فعال بر پایه مواد نفتی دارای اثر منفی بر محیط زیست می باشند و بسیاری از آنها در نهایت به اقیانوس ها می ریزند. پوست برنج محصول طبیعی و جانبی برداشت برنج می باشد و سالانه میلیون ها تن از آن در جهان تولید می شود. کشاورزان اغلب این ضایعات را می سوزانند که منجر به آلودگی محیط زیست می شود. استفاده از آنها برای تولید مواد سطح فعال به فرآیند بازیافت کمک می کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا