مقالات

استفاده از پرکننده­ های معدنی در پلاستیک­ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمرپرکننده­ های معدنی نظیر تالک و کربنات کلسیم به صورت متداول در فرمول­بندی پلاستیک­ها استفاده می­شوند و بسیاری از این پرکننده­ها در نمایشگاه K2019 به نمایش گذاشته شد.

اغلب از پرکننده­های معدنی ارزان قیمت به جای بسپارهای گران قیمت در فرمول­بندی استفاده می­شود. یک عامل کلیدی برای کمک به بهبود عملکرد بسپارها، استفاده از پرکننده­های معدنی نظیر کربنات­ کلسیم و تالک است.

شرکت اسپانیایی GCR انواع پرکننده­های معدنی خود را با نام Granic و BioGranic در نمایشگاه K2019 به نمایش گذاشت.

پرکننده­ی BioGranic­، مستربچ معدنی جدیدی برای زیست­بسپارهایی است که به منظور بهبود خواص زیست­بسپار مانند بهبود فرایندپذیری و به­صرفه شدن آن، استفاده می­شود.

این شرکت از فناوری ثبت شده خود با نام Irtion (مبتنی بر استفاده از تابش فروسرخ) استفاده کرده تا اصلاح ملایم ­تری برای مواد فراهم سازد. این فناوری مصرف انرژی را کاهش داده و تولید محصولات جدید را قادر ساخته است.

 مستربچ BioGranic اغلب در کاربردهای با قابلیت انعطاف­ پذیری زیاد نظیر کیسه­ های حمل بار، کیسه ­های میوه و سبزیجات، کیسه­ های زباله و فیلم­ های کشاورزی، جایی­که از بسپارهای پوسانش­ پذیر (compostable) به­طور گسترده استفاده می­شوند، به ­کار می­رود. در این مورد، استفاده از پرکننده­ های معدنی می­تواند استحکام پارگی (در جهت عرضی و در جهت دستگاه) را بهبود بخشد. با استفاده از مستربچ BioGranic بهینه­سازی عوامل فرایندی نظیر نسبت بادشدن (blow-up) و نسبت کشش (draw) میسر می­گردد.

در کاربردهای صلب (rigid)، نظیر سینی­های بسته­بندی مواد غذایی، بهبود ویژگی­های فرایندی و خواص مکانیکی با استفاده از مستربچ BioGranic میسر می­گردد. استحکام ضربه ­ای PLA می­تواند تا سه برابر افزایش یابد، درحالی­که با افزودن 20 درصد مستربچ معدنی در ورق­ های PLA با ضخامت 800 میکرون، سفتی هم­چنان حفظ می­شود. هم­چنین با افزودن پرکننده­های معندی و با حداقل تغییرات در عوامل فرایندی، مقاومت حرارتی PLA می­تواند ارتقا یابد.

اخیرا به منظور بهبود بسته­بندی­های منعطف، این شرکت، انواع مستربچ­های Granic را استفاده می­کند. شرکت Segers & Balcaen، همکاری طولانی مدتی با شرکت GCR که روی بهبود اثرات زیست محیطی این محصولات تمرکز کرده است، دارد.

بر اساس براورد چرخه زندگی انجام شده توسط شرکت GCR برای تمام محصولات Granic، شرکت S&B توانستند میزان نشر CO2 از مواد خام و نیز سایر اثرات زیست محیطی را تا 12 درصد کاهش دهند.

محصولات Granic، استانداردهای پذیرش کیفیت عالی شرکت S&B را برای محصولاتش تضمین می­کند. کیفیت بسته­بندی­ مواد غذایی منجمد با افزودن 30 درصد محصولات Granic بهبود یافته است.

نوآوری­ها در زمینه تالک

شرکت Elementis، تولیدکننده تالک، که قبلا با نامMondo Mineral  بود، انواع پرکننده­های با کیفیت عالی خود را در نمایشگاه K2019 به نمایش گذاشت. انواع محصولات تالک این شرکت شامل Finntalc، Plustalc و Microtalc است.

تمامی انواع Finntalc در یک سامانه آبشاری با چندین سلول شناورسازی،­ خالص می­شوند. کنترل دقیق توزیع اندازه ذرات، قابلیت تولید مجدد در انواع فرمول­بندی­ها را اطمینان می­دهد. در کاربرد با فناوری پیشرفته، این امکان امری ضروری است. زمانی که قابلیت تولید مجدد یک عامل محدودکننده باشد،Finntalc  نسبت به سایر موارد برتری  دارد. گونه­های Plustalc، تالک­های منتخبی هستند که از سطح درخشندگی (brightness) بیشتری برخوردار هستند. مقدار کم آهن موجود در این محصول، آن­ها را برای بسیاری از کاربردهای پلاستیک­ها مناسب ساخته است. گونه­های Microtalc بر پایه سنگ معدن تالک با بیشترین خلوص هستند.

 

برگردان : دکتر متینه اسدیان

مدیرفنی آزمایشگاه اکرودیته صانع مشهد

[email protected]

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 208 ماهنامه بسپار که درنیمه بهمن ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا