اخبار

اختصاصی بسپار/ استفاده زمینی از تایرهای بدون پنچری ماه نوردها

بسپار / ایران پلیمر طبق گفته شرکت تایر SMART که چرخ‌های بدون پنچری ناسا را برای استفاده زمینی تجاری می‌کند، این محصول بدون هوا و بادوام است و هرگز پنجر نمی‌شود.

SMART یک شرکت آمریکایی است به لاستیک‌های طراحی شده توسط ناسا برای ماه نوردها در اینجا روی زمین جان تازه‌ای می‌دهد.
شرکت SMART Tire می‌گوید این تایرهای بدون هوا، که دارای طراحی مش فنری هستند و از آلیاژی دارای حافظه شکلی (SMA) ساخته شده‌اند، بادوام هستند و هرگز پنچر نمی‌شوند؛ و این امر باعث می‌شود که آن‌ها بسیار پایدارتر از تایرهای لاستیکی معمولی باشند. همچنین به هوای تحت فشار نیز نیازی ندارند. برای لاستیک بدون هوا دیگر پنچری معنا ندارد و به اندازه‌ی عمر وسیله‌ی نقلیه دوام خواهد داشت.

لاستیک‌های فرسوده به دلیل حجم زیاد و مواد شیمیایی که می‌توانند آزاد کنند به یک نگرانی بزرگ زیست محیطی تبدیل شده اند. علاوه بر این نگرانی‌ها، گسترش اخیر خودروهای الکتریکی (EVs) نیز به مسأله‌ی مهم دیگری تبدیل شده است که به دلیل باتری‌های بزرگ‌تر و وزن بسیار سنگین‌تر نسبت به خودروهای سنتی، می‌توانند باعث فرسودگی سریع‌تر تایرها شوند.


به این ترتیب خودروهای با فناوری پیشرفته که برقی هستند باید تایرهایی با فناوری نوین داشته باشند و فناوری تولید لاستیک به سبک قرن قبل برای این خودرو‌ها چاره ساز نیست. از طرفی تایرسازان تحت فشار نهاد‌های نظارتی هستند تا راه حلی برای مشکل آلودگی لاستیک ارائه دهند. این موضوعی است که حتی می‌تواند اعتبار سبز خودروهای الکتریکی را تضعیف کند.

شرکت تایر SMART امیدوار است که محصول آن‌ها آلودگی تایرها برای محیط زیست را کاهش دهد و در عین حال از صنعتی به ارزش صدها میلیارد دلار استفاده کند.
این شرکت قصد دارد اولین محصول خود را در بهار 2024 به بازار عرضه کند که یک تایرSMART بدون هوا برای دوچرخه است.
در یک پروژه جداگانه، این شرکت در حال کار بر روی جدیدترین مریخ نوردهای ناسا است که قرار است در سال‌های 2028-2029 فضانوردان را برای ماموریت Artemis V بر روی ماه فرود آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا