اخباراخبار ویژه

استفاده گسترده از الیاف کربن در فراری Ferrari 812 Competizione

بسپار / ایران پلیمر فراری 812 Competizione نه تنها برای کاهش وزن بلکه برای مدیریت هوا در برخورد با بدنه از قطعات با الیاف کربن استفاده گسترده ای می کند.

کمپانی فراری (مارانلو، ایتالیا) تعداد خودروی محدودی به نام 812 Competizione را روانه بازار کرده است که هم به صورت کوپه و هم با روکش targa با فیبر کربن در دسترس است. این خودرو از یک موتور V12 و 6.5 لیتری بهره می برد که توان 819 اسب بخار تولید می کند.

812 Competizione بر پایه مدل 812 Superfast ساخته شده است. تلاش شده تا علاوه بر بهبود عملکرد خودرو، به حداقل رساندن وزن نیز انجام شود. 812 Competizione با 1448 کیلوگرم وزن، نسبت به مدل Superfast حدود 38 کیلوگرم سبک تر است.

این تلاش برای کاهش جرم در تمام بخشهای خودرو صورت گرفت، خواه استفاده از میله های مخروطی تیتانیوم در موتور باشد، یا تزئینات الیاف کربن برای داخل خودرو. در بدنه استفاده گسترده ای از کامپوزیت با الیاف کربن شده است، از جمله سپرهای جلو و عقب، منحرف کننده هوا (rear spoiler) و ورودی های هوا.

یکی از ویژگی های قابل توجه در جلوی خودرو شیار عرضی روی درب موتور یا کاپوت (hood) است که به منظور بهبود عملکرد و زیبایی یک تیغه با الیاف کربن در آن تعبیه شده. در مورد عملکرد، این تیغه باعث افزایش سطح دریچه هایی می شود که هوا را به موتور می رسانند، در حالی که باعث می گردد تاظاهر کاپوت یا درب موتور تمیزتر از آنچه در تیغه های (louvers) سنتی به نظر می‌رسد، باشد.

خنک شدن ترمزها

حداکثر سرعت این خودرو بیش از 211 مایل در ساعت است و می تواند در عرض 2.85 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر در ساعت شتاب بگیرد. بنابراین همانطور که انتظار می رود، وقتی راننده پدال ترمز را بفشارد، ممکن است گرمایش شدید بوجود بیاید.

در نتیجه، دو ورودی هوای از جنس الیاف کربن به شکل مربع وجود دارد که از جلو پنجره اصلی و مشبک (که در زیر آن یک تقسیم کننده با جنس کربن است) هوای خنک کننده ترمز را فراهم می کند و هم برای به حداقل رساندن تلاطم ناشی از قسمت بیرونی تایرهای جلو کار می کنند.

سبک سازی چرخها

بخش دیگری از صرفه جویی در وزن نیز بدلیل شکل رینگ های تمام الیاف کربنی است که برای اولین بار در فراری V12 در دسترس قرار می گیرد. در مقایسه با رینگهای فورج یا ریخته گری موجود در 812 Superfast، در مجموع 3.7 کیلوگرم کاهش وزن ایجاد میشود.

رینگ چرخ های الیاف کربن توسط Carbon Revolution (Geelong، استرالیا) تولید می شوند، که چرخ هایی را برای سایر مدلهای فراری ها نیز تولید کرده است مانند : F8 Tributo، SF90 , 488 Pista.

یک چرخ کامپوزیت برای اولین بار در یک خودروی فراری V12، توسط Carbon Revolution تولید می شود و گفته می شود 42 درصد سبک تر از یک چرخ با رینگ فورج و ریخته گری است.

طبق گفته Ashley Denmead، مدیر مهندسی و طراحی / بنیانگذار Carbon Revolution، وزن چرخ باالیاف کربن 42٪ کمتر از یک چرخ آلیاژی است.

وقتی از Denmead درباره مهندسی چرخ خودش سوال شد، اشاره کرد که این چرخ کاملاً از الیاف کربن ساخته شده است، سپس افزود: “بسیاری از عناصر اختصاصی دیگر برای این چرخ استفاده شده، از جمله پوشش پلاسمای حرارتی اعمال شده که از مواردی که باعث گرم شدن بیش از حد روتورهای ترمز و دیسک ها شود، جلوگیری میکند.

ضخامت این پوشش حرارتی کمتر از 300 میکرون است اما می تواند انتقال حرارت را بیش از 100 درجه سانتیگراد کاهش دهد. “

Denmead می گوید که “ساخت چرخ نیاز به قرارگیری دقیق الیاف کربن همراه با قالب گیری با فشار بالا دارد. فرایندهای تولید رینگ چرخ در داخل ان شرکت توسعه یافته است. Carbon Revolution نه تنها یک خط تولید کاملاً خودکار ایجاد کرده است، بلکه به طور گسترده ای از ربات و هوش مصنوعی برای بهینه سازی تولید استفاده می کند.”

برگردان: مهندس مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا