اخبار

استمرار سقوط آزاد پلیمری‌ها

بسپار می نویسد، روند نزولی بهای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی طی ماه دسامبر سال 2015 میلادی در کل افتی به بزرگی 1/ 1 درصد داشته تا به این ترتیب بازار این محصولات با کاهش قیمت وارد سال جدید میلادی شوند.


 این روند ریزشی کماکان ادامه دارد تا جایی که دیروز با آغاز به کار بازارهای جهانی در هفته سوم سال 2016 بهای اکثر محصولات پتروشیمی با افت همراه بود. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر این روند نزولی، نوسانات قابل توجه در بازار نفت بوده است.








پس از مدت‌ها که نفت در مسیر نزولی قرار گرفته بود، در ساعات ابتدایی روز یکشنبه با اعلام بیانیه مشترک ایران و نماینده اتحادیه اروپا درخصوص پذیرش و تایید گام‌های برداشته شده از سوی ایران که به لغو تحریم‌های تحمیل شده بر ایران انجامید، پیش‌بینی‌ها برای ریزش قیمت‌ها به حقیقت مبدل شد. البته در زمان اعلام این خبر، بازارهای جهانی بسته بودند، اما دیروز با باز شدن این بازارها، شاهد افت و خیز قیمت‌ها در بازارهای نفت و کالایی بودیم. براساس داده‌های بلومبرگ، بهای نفت خام برنت در سطح 28 دلار و 73 سنت باز شد، اما در ادامه ساعات معاملاتی حتی تا سطح 27 دلار و 70 سنت نیز افت کرد اما پس از آن اندکی رشد داشت و به بالای سطح 28 دلار بازگشت. همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز تا سطح 28 دلار و 36 سنت افت کرد، اما در ادامه معاملات به بالای سطح 29 دلار برگشت. البته با تمام این افت‌و‌خیزها، همچنان روند کلی حرکتی بهای نفت در بازارهای جهانی نسبت به هفته‌های قبل نزولی بود. در همین راستا، بهای اکثر محصولات پتروشیمی نیز با کاهش همراه بودند.

براساس اطلاعات وارد شده از طرف پلیمرآپدیت؛ در بازارهای آسیایی ایزومر زایلین مخلوط، پارازایلین (PX)،‌ تولوئن، بنـزن، پروپیلن، استایرن منومر (SM) و اتیلن از جمله محصولاتی بودند که ریزش‌های چشمگیری را تجربه کردند که در میان آنها، بیشترین افت قیمت را بنزن با حدود 25 تا 35 دلار ریزش تجربه کرد و استایرن منومر نیز کاهش بسیار شدیدی را برای خود به ثبت رساند. همچنین در بازارهای اروپا، ایزومر زایلین حلال، پارازایلین و استایرن منومر با افت قیمت به کار خود ادامه دادند، در حالی که اتیلن و پروپیلن دو محصولی بودند که در روندی ثابت حرکت کردند. در بازار داخلی چین نیز بهای محصولات از بالادستی همچون نفتا گرفته تا پایین‌دستی‌ها همچون پلی‌اتیلن با افت همراه بوده است. این ریزش‌ها ماه‌ها است که ادامه دارد و کماکان قیمت‌ها را تا سطوح نگران‌کننده‌ای پایین آورده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از پلاتس، با توجه به شاخص ماهانه بازارهای پتروشیمی پلاتس (PGPI)؛ بهای محصولات پتروشیمی در بازار جهانی بیش از 3 هزار میلیارد دلاری آن، در ماه دسامبر سال 2015 میلادی، به‌طور متوسط ماهانه، با افتی به اندازه 1/ 1 درصد معادل 9 دلار به ازای هر تن، تا سطح 796 دلار بر هر تن پایین آمد که در این بین اغلب محصولات با کاهش قیمت مواجه شدند. در پایان ماه دسامبر سال گذشته میلادی، قیمت‌های محصولات پتروشیمی حدود 75/ 1 درصد پایین تر از قیمت بسته شده در پایان ماه نوامبر بوده است. این روند، در مسیری عکس دو ماه ماقبل آن بوده، یعنی زمانی که بازارها از کسب سودهای متوالی در معاملات این محصولات خبر می‌دادند. PGPI یک سبد معیار شامل هفت محصول اصلی پتروشیمی است که به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هتیـان میستری، تحلیلگر ارشد بخش پتروشیمی در پلاتس، در این باره اظهار کرد: مقایسه ارزش محصولات در مقیاس ماهانه نشان می‌دهد که روند قیمتی اولفین‌های اولیه شامل اتیلن و پروپیلن در ماه دسامبر، هر دو حاکی از کسب سودهایی هرچند اندک است، در حالی که آروماتیک‌ها در همین زمان کم نوسان تر به کار خود ادامه داده‌اند. وی افزود: طی ماه پایانی سال 2015 میلادی، حاشیه سود کسب شده توسط اتیلن بالاتر از سایرین بوده و رشدی حدود 20/ 0 درصد را تجربه کرده است. این در حالی است که پروپیلن 4/ 1 درصد افزایش میزان سود را در هر تن ثبت کرده است. هر دو محصولات در بازارهای جهانی به ویژه در آسیا، به دلیل شرایط سخت عرضه، نسبتا در روندی ثابت گام برداشته‌اند. میستری در ادامه گفت: همچنین در میان ترکیبات آروماتیک، بنزن و پارازایلین شاهد بزرگ‌ترین‌ تغییر رو‌به پایین بوده‌اند، تا جایی که هر دو افت ارزشی به بزرگی 5درصد را تجربه کرده‌اند که این افت‌ها به دلیل پیروی از روند قیمتی محصولات انرژی بالادستی رخ داده است، چرا که هر دو محصول نفت خام و نفتا در ماه دسامبر سال گذشته میلادی کاهش قیمت‌های قابل توجهی را از خود برجای گذاشته‌اند. در این مدت، بهای نفت خام 14 درصد و قیمت نفتا 8 درصد افت داشته است. در میان این افت و خیزها، قیمت اولفین‌هایی همچون اتیلن و پروپیلن در ماه دسامبر به دنبال روند ماه ماقبل خود، با سود همراه بوده است. پروپیلن، رشدی حدود 4/ 1 درصد داشته است و تا 555 دلار بر هر تن بالا رفته که در مقایسه با ماه نوامبر حدود 7 دلار و 75 سنت افزایش داشته است. در این مدت همچنین اتیلن، با صعود 23/ 0 درصدی تا 820 دلار بر هر تن رشد کرده که حدود 2 دلار بر هر تن نسبت به ماه نوامبر بالاتر بوده است.

در این بازارها، پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن، پلاستیک‌های تولید شده از اتیلن و پروپیلن، هر دو در ماه دسامبر معکوس روند گفته شده را در پیش گرفته و با کاهش قیمت همراه شدند که این رخداد در پی روند مشاهده شده در قیمت خوراک صورت گرفته است. قیمت پلی‌اتیلن در بازارهای جهانی با افت یک درصدی تا 1،235 دلار بر هر تن پایین آمده، در حالی که قیمت پلی‌پروپیلن 6/ 0 درصد کاهش داشته و به 1،098 دلار بر هر تن رسیده است. درخصوص محصولات آروماتیک نیز باید گفت که تمامی اعضای این گروه در ماه دسامبر با افت قیمت همراه بوده‌اند. بنزن با 5 درصد کاهش تا 619 دلار سقوط کرده که در مقایسه با سطح 652 دلاری ثبت شده برای ماه نوامبر بسیار پایین بوده است. همچنین قیمت تولوئن نیز حدود 4 درصد در همین مدت کاهش یافته و به 587 دلار بر هر تن رسیده است که حدودا 25 دلار پایین تر از ماه نوامبر بوده است. پارازایلین نیز ریزش 3/ 5 درصدی را در ماه مذکور تجربه کرده و تا 714 دلار پایین آمده است. این رقم در مقایسه با ماه نوامبر، حدودا 40 دلار کمتر بوده است. به عقیده تحلیلگران؛ با توجه به استمرار روند ریزشی مهم‌ترین‌ فاکتور کاهنده در بازارها یعنی نفت خام، پیش‌بینی می‌شود که بازار محصولات پتروشیمی کماکان در مسیر نزولی گام برداشته و در بازه کوتاه مدت و حتی میان‌مدت نیز همچنان شاهد افت هرچه بیشتر بهای این محصولات باشیم.

[EasyDNNGallery|697|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا