اخبار

اسکندر ستوده، یزدتایر: تایرهای ایرانی وارد بازار اروپا شدند

بسپار می نویسد، مدیرعامل یزدتایر، تولید تایر با فاق ۵۰ را از دیگر افتخارات تولیدکننده‌های ایرانی می‌داند که با عرضه آن به بازار به‌ویژه بازار خودروسازان، کشور از واردات این دسته از تایرها بی‌نیاز شده است.
با خودکفایی تولیدکنندگان داخلی در تولید سایزهای پرمصرف تایر و بی‌نیازی بازار از واردات نمونه‌های خارجی، محصولات با‌کیفیت ایرانی هم وارد بازارهای جهانی شدند. این جمله را اسکندر ستوده، مدیرعامل مجتمع صنایع لاستیک یزد میگوید و بر‌لزوم حمایت دولت از تولید کارخانه‌های تایرسازی داخلی تاکید می‌کند.

یزد‌تایر که به تازگی از سه تایر رادیال وانت و کامیونت خود در نمایشگاه مشهد رونمایی کرد، در چند سال گذشته عزمی جدی برای جایگزینی تولید با واردات تایر به کشور داشته و در این راستا تعدادی از سایزهای پرمصرف و اقتصادی تایر در ایران را بومی‌سازی کرده است.

مدیرعامل یزدتایر در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» ضمن تاکید بر حمایت دولت از اشتغال، تولید و سرمایه ایرانی می‌گوید: «یزد تایر در چندماه گذشته تولیدات خود را از روزانه ۵ هزار و ۵۰۰حلقه تایر به ۹هزار حلقه افزایش داده است و بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته میزان تولید روزانه این مجتمع تولیدی به روزانه ۱۱هزار حلقه در سال ۹۷خواهد رسید.»

وی درحالی از لزوم حمایت دولتی‌ها از تولیدات داخلی سخن می‌گوید که بر اساس قیمت‌های بازار، کیفیت و استاندارد لاستیک‌های تولید داخل، محصولات یزدتایر و دیگر تولیدکنندگان داخلی از کیفیتی هم‌تراز با برندهای درجه یک اروپایی برخوردارند و با قیمتی معادل دو سوم قیمت تایرهای خارجی در بازار به فروش می‌رسند.

دکتر ستوده اشاره‌ای نیز به تامین ۵۰تا ۶۰درصد از مواد اولیه تایر خودرو در داخل کشور می‌کند و می‌گوید: «در حال‌حاضر بخشی از مواد اولیه مورد نیاز به ویژه کائوچو از خارج از کشور تامین می‌شود که امیدواریم با توسعه صنایع داخلی بیش از این شاهد داخلی‌سازی تولید تایر به‌ویژه در بحث تامین مواد اولیه باشیم.»

مدیرعامل یزدتایر ، تایرهای تولیدی در این استان را دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی می‌داند که تولیدات خارجی قابلیت رقابت با آنها را ندارند. او در این باره می‌گوید: «تایرهای تولیدشده در یزدتایر مطابق با ویژگی‌ها و نیاز جاده‌ها و آب‌و‌هوای ایران طراحی و ساخته می‌شود و علاوه‌بر رعایت کلیه استانداردهای بین‌المللی مانند swr به‌دلیل مطابقت با شرایط جاده‌های ایران، از کیفیتی به‌مراتب بالاتر نیز نسبت به نمونه‌های خارجی برخوردار است.

خودکفایی در تولید تایر suv تا سه سال آینده
ستوده برنامه آتی شرکت یزد‌تایر در تولید تایر را ایجاد خط تولید برای خودروهای suv یا همان شاسی‌بلند عنوان می‌کند و می‌گوید: «در حال‌حاضر با تولید و رونمایی از سه سایز تایر رادیال وانت و کامیونت، کشور از واردات این دسته از تایرها بی‌نیاز شده است.

بر همین اساس و در ادامه راه، خط تولید تایرهای ویژه خودروهای suv نیز تا سه سال آینده در یزدتایر ایجاد خواهد شد تا گامی دیگر در جهت خودکفایی کشور در تولید تایر برداشته شود.

تولید نخستین تایر فاق‌کوتاه ایرانی توسط یزدتایر
نیاز کشور به تایرهای اسپرت و فاق‌کوتاه زمانی بیشتر احساس شد که ایران‌خودرو دو خودروی جدید خود یعنی دانگ‌فنگ و دنا پلاس را روانه بازار کرد. خودروهایی که برای چرخ‌هایشان نیاز به تایری با فاق ۵۰ داشتند.

مدیرعامل یزدتایر، تولید تایر با فاق ۵۰ را از دیگر افتخارات تولیدکننده‌های ایرانی می‌داند که با عرضه آن به بازار به‌ویژه بازار خودروسازان، کشور از واردات این دسته از تایرها بی‌نیاز شده است.

به‌گفته ستوده این لاستیک‌ها برای خودروهای اسپرت‌تر به کار می‌روند و کشور با تولید آن از واردات بی‌نیاز شده است.

بازار ایران، بی‌نیاز از واردات تایر دوچرخه و موتورسیکلت
یزد‌تایر به عنوان یکی از کارخانه‌های پیشگام تایرسازی در تولید تایرهای موتورسیکلت و دوچرخه، علاوه‌بر تامین نیازهای بازار داخلی، محصولات خود را روانه چند کشور آسیایی آفریقایی و حتی اروپایی نیز کرده است.
مدیرعامل این گروه صنعتی، یزد‌تایر و ایران‌یاسا را دو مجموعه توانمند در عرصه تولید و عرضه محصولات موتورسیکلتی و دوچرخه‌ای می‌داند و می‌گوید: «نخستین تایر تیوب‌لس موتورسیکلت، ۹ماه قبل توسط یزدتایر روانه بازار شد و در حال‌حاضر تایرهای موتورسیکلت یزد‌تایر به کشورهایی نظیر نیجریه، مالی، یمن، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و تاجیکستان صادر می‌شوند.

این درحالی است که بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ۵درصد از محصولات یزدتایر از هر چهار گروه خودروهای سواری، وانت و کامیونت، موتورسیکلت و دوچرخه راهی بازارهای جهانی می‌شوند. به‌تازگی کشورهای اروپایی شرقی نیز به جمع مصرف‌کنندگان تایریزد پیوسته‌اند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا