اخبار

اعتبار ۱۰۰ میلیاردی برای توسعه صادرات/ حمایت از دانش‌بنیان‌ها برای ورود به صنعت ماشین‌سازی مدرن

بسپار / ایران پلیمر معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت: توسعه بازار صادراتی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی از برنامه‌های راهبردی جدی ما در معاونت علمی و فناوری است. ما آمادگی داریم با همکاری منابع یکی از بانک‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان را در سال برای این شرکت‌ها اختصاص دهیم تا بتوانند صادرات داشته باشند.

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی در افتتاحیه دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش،  فناوری و فن بازار که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، افزود: اینکه امروز در این نمایشگاه حدود ۳۰۰ شرکت حاضر شده و حدود ۹ هزار محصول عرضه می‌شود و اینکه حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است، حاکی از آن است که کشور به بلوِغ فناوری رسیده است.

وی با بیان اینکه تمام گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی تولید شده در ایران به نسبت بسیاری از کشورها چند برابر است، اظهار کرد: در برخی زمینه‌ها میزان این تولیدات از کشورهای اروپایی بیشتر یا برابر است؛ از این رو ما در معاونت علمی نگرش جدیدی به بحث صادرات داریم و در حال برنامه ریزی هستیم که در راستای افزایش صادرات، حمایت‌هایی داشته باشیم.

دهقانی فیروزآبادی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در عرصه بین‌المللی را از برنامه های این معاونت نام برد و یادآور شد: توسعه بازار صادراتی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی از برنامه‌های راهبردی جدی ما در معاونت علمی و فناوری است. ما آمادگی داریم با همکاری منابع یکی از بانک‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان را در سال برای این شرکت‌ها اختصاص دهیم تا بتوانند صادرات داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه این فرصت یک فرصت جدید برای شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شود، گفت: دانش تولید تجهیزات آزمایشگاهی در کشور ما به قدری است که می‌تواند در بازار بزرگ بین‌المللی حضور یابد و بازارسازی کند.

دهقانی فیروزآبادی عنوان کرد: ما می‌توانیم در حوزه بازارسازی و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی ورود کنیم و بازار منطقه را به دست آوریم؛ زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوران توان و دانش تولید تجهیزات آزمایشگاهی را دارند.

وی با اشاره به راهبرد دیگر معاونت علمی، گفت: تولید ارزان و با کیفیت در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی و انرژی از دیگر برنامه‌های راهبردی ما در معاونت علمی محسوب می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: ورود به این حوزه‌ها می‌تواند به ماشین سازی به عنوان یک صنعت مادر و اتوماسیون رونق دهد که باید این حوزه را جدی بگیریم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری تاکید کرد: امیدوار هستیم با حمایت از دانش‌بنیان‌ها در این حوزه بتوانیم وارد صنعت ماشین‌سازی مدرن شویم.

وی در خصوص شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی، گفت: طی سال‌های گذشته این شبکه آزمایشگاهی راهبرد جدیدی را برای کاهش هزینه‌ها در پیش گرفته تا اساتید، دانشجویان و صاحبان صنایع بتوانند از این شبکه آزمایشگاهی بهره ببرند.

وی گفت: ما باید بتوانیم تجهیزاتی را که بتوانند ۲۰ ساعت در روز کار کنند، تولید کنیم و از محصولاتی که توانایی کار در این مدت زمان را ندارد، تحریم کنیم.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، در این کشور ما لبریز از تجهیزات و دستگاه‌هایی هستیم که می‌توانند ۲۰ ساعت کار کنند و به توسعه شبکه آزمایشگاهی کمک کنند.

وی ادامه داد: ما در معاونت علمی از همه فعالان که علاقه‌مند به تولید ماشین آلات و محصولات مربوط به شبکه آزمایشگاهی هستند، دعوت به همکاری می‌کنیم و علاقه‌مند هستیم به آنها کمک کنیم و حمایت‌هایی در این زمینه‌ها داشته باشیم.

دهقانی فیروز آبادی با بیان اینکه در حال حاضر ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور محصول تولید می‌کنند، گفت: ما می‌توانیم این شرکت‌ها را شبکه کنیم که شرکت‌های کوچک با شرکت‌های بزرگ همکاری کنند تا بتوانیم علاوه بر تولید در کشور به توسعه صادراتی برسیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در پایان گفت: امیدواریم این نمایشگاه جلوه‌های اقتدار فناوران کشور را به خوبی نشان دهد.

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا