اخبار

اعطای گرنت ۲ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های علاقه‌مند به پژوهش‌های عمقی

بسپار/ ایران پلیمر مسؤول برنامه حمایت از پژوهش‌های عمیق شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از اعطای گرنت ۲ میلیارد تومانی برای پژوهش‌های عمیق شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: این گرنت با انعقاد قرارداد ۳ جانبه میان اعضای هیات علمی، شرکت و صندوق، در اختیار شرکت قرار می‌گیرد.

مصطفی امینی در نشست خبری که در محل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برگزار شد،  با طرح این سؤال که چرا بسیاری از محصولات موجود در بازار با برند خارجی به فروش می‌رسند و کمتر برندهای داخلی دیده می‌شوند، اظهار کرد: سایر کشورها از ۲۰ تا ۳۰ سال قبل به حوزه دانش‌بنیانی وارد شدند، ولی سابقه فعالیت در این حوزه در کشور ما به ۵۰ سال نمی‌رسد.

وی‌ با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران روی محصولاتی کار می‌کنند که نیاز کنونی کشور است، ادامه داد: لذا بحث پژوهش و چشم‌انداز شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت زیادی پیدا می‌کند. از این رو درصدد تدوین برنامه‌ای برای ایجاد زیرساختی برآمدیم تا بر اساس آن، زمینه تولید دانش فنی و محصول فراهم شود.

امینی افزود: برای تبدیل پژوهش به نمونه اولیه و محصول در شرکت‌های دانش‌بنیان لازم است در قالب برنامه‌ای تا سقف ۲ میلیارد تومان گرنت به این شرکت‌ها اعطا کنیم و از این طریق از پژوهش‌هایی که اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در شرکت‌ها با قابلیت صنعتی شدن اجرایی می‌کنند، حمایت کنیم.

به گفته وی در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان علاقه‌مندی کمتری نسبت به فعالیت در بخش پژوهش دارند و این در حالی است که کشورهای خارجی با پژوهش کار خود را پیش می‌برند.

مسؤول برنامه حمایت از پژوهش‌های عمیق شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، نمونه آن را کشور امریکا دانست که سرمایه گذاری ۳۵ درصدی در پژوهش‌های بنیادی و ۸۵ درصد در پژوهش‌های کاربردی دارد.

وی این میزان سرمایه‌گذاری در ایران را حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد در حوزه پژوهش‌های بنیادی دانست و یادآور شد: به همین دلیل برنامه اعطای گرنت ۲ میلیارد تومانی برای اولین بار به شرکت‌های دانش‌بنیان با توانمندی انجام پژوهش نظام‌مند اجرا می‌شود تا چالش‌های پژوهش‌های کاربردی آنها رفع شود.

وی با بیان اینکه اگر شرکتی دانش‌بنیان حائز دریافت گرنت باشد، می‌تواند نیاز خود را مطرح کند و با اعضای هیئت علمی با سابقه فعالیت در صنعت رایزنی کند، گفت: در این صورت می‌توانیم قراردادی ۳ جانبه منعقد کنیم‌تا این گرنت در اختیار شرکت قرار گیرد.

امینی با بیان اینکه طبق این برنامه،  شرکت‌های دانش‌بنیان ۲۰ درصد از هزینه تخمین شده برای پژوهش را متقبل می‌شوند، گفت: تاکنون ۵۵ طرح به مرحله ارزیابی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ارسال شده که از این تعداد ۳ طرح در مرحله غربالگری قرار دارد.

وی گفت: مجری پروپوزال، اعضای هیات علمی هستند که در یک شرکت دانش‌بنیان مشغول انجام پژوهش کاربردی هستند.

وی تاکید کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران (بنیاد علم ایران) اولین گرنت حمایت از پژوهش عمیق شرکت‌های دانش‌بنیان که حائز شرایط انجام پژوهش نظام‌مند باشد را اعطا می‌کند.

مسؤول برنامه حمایت از پژوهش‌های عمیق شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، گفت: شاخص‌های این حمایت نیز تدوین شده و طبق آن این حمایت مشمول مسیر مهندسی معکوس نمی‌شود. در واقع حذف عمده بسترسازی برای ایجاد رقابت‌پذیری بین شرکت‌ها در عرصه بین‌المللی بوده است.

امینی گفت: فراخوان دوم این برنامه آبان ماه اعلام می‌شود و قرار است طی یک ماه ارزیابی صورت گیرد و بعد از ۳ هفته غربالگری انجام بگیرد. بعد از آن وارد انعقاد قرارداد سه‌جانبه خواهیم شد.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا