اخبار

اعلام جزئیات رتبه‌بندی دانش‌بنیان‌ها

بسپار/ ایران پلیمر رییس مرکز حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری با اشاره به دسته‌بندی و رتبه‌بندی جدید دانش‌بنیان‌ها، گفت: آیین‌نامه جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها بر حمایت از فعالیت‌های نوآورانه با هدف ایجاد اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری با نقش‌آفرینی همه بازیگران تاکید دارد.

دکتر رضا اسدی‌فرد در نشستی که در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد، با تاکید بر آیین‌نامه جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها که در آن این شرکت‌ها به ۳ دسته نوپا، نوآور و فناور تقسیم‌بندی شده‌اند، افزود: در مدل فعلی شاخص‌های ارزیابی برای همه شرکت‌ها اعم از شرکت‌های نوپا، متوسط، بزرگ، تولیدی و خدماتی تقریبا یکسان است و ارزیابی شرکت‌ها در دوره‌های دو ساله و به صورت مقطعی لحظه‌ای انجام می‌شود و مسیر رشد طی شده توسط شرکت در طول زمان در ارزیابی‌ها و حمایت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

وی اظهار کرد: مدل ارزیابی فعلی صرفا بر موضوع سطح پیچیدگی فناوری تمرکز دارد و نسبت به مطلوبیت‌های ملی مانند ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و اشتغال‌آفرینی و ارتقای بهره‌وری تقریبا بی اعتنا است، ضمن آنکه در نظام فعلی از مشارکت سایر بازیگران زیست بوم از جمله ستادهای توسعه فناوری و پارک‌های فناوری استفاده نمی‌شود.

اسدی‌فرد، راهبرد اصلی در رویکرد جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها را بر ارزیابی فناوری و تسلط بر فرایند توسعه محصول دانست و خاطرنشان کرد: در آیین‌نامه جدید تغییر رویکرد از حمایت عمومی‌ و یکسان از همه شرکت‌ها به حمایت هوشمند بر اساس نقشه راه رشد از هر شرکت صورت گرفته و بر این اساس‌ حمایت‌های پایه در این آیین‌نامه شامل اعطای برند دانش‌بنیان،  معرفی به صندوق‌ها برای تسهیلات محدود، امریه سربازی و استمرار در کاربری مسکونی و حمایت‌های خاص شامل تولید بار اول، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری، حضور در کنسرسیوم‌ها و پروژه‌های بزرگ و تسهیلات بزرگ می‌شود.

رییس مرکز حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی با اشاره به تعریف دسته‌بندی جدید شرکت‌های دانش‌بنیان، توضیح داد: شرکت‌های نوپا، شرکت‌های فعال در حوزه تحقیق، طراحی و توسعه محصولات و خدمات فناورانه به بلوغ نرسیده‌اند و شرکت‌های نوآور شرکت‌هایی هستند که حداقل یک محصول در فهرست کالا و خدمات دانش‌بنیان داشته باشند و سهم فروش دانش‌بنیانی آنها کمتر از کل فروش شرکت از ۵۰ درصد باشد.

به گفته وی، شرکت فناور شرکتی است که حداقل یک محصول و یا خدمت فناورانه دارد و سهم فروش دانش‌بنیان آنها از کل فروش شرکت حداقل ۵۰ درصد باشد.

اسدی‌فرد با اشاره به شاخص‌های ارزیابی در آیین‌نامه جدید، گفت: سهم نیروی انسانی تحقیق و توسعه از کل نیروی انسانی شرکت، میزان جذب سرمایه از شرکت‌های بزرگ تخصصی حوزه خود و یا نهاد مالی و میزان سرمایه‌گذاری از شاخص‌های عمومی ارزیابی به شمار می‌رود.

وی همچنین از در نظر گرفتن نظام رتبه‌بندی سالانه در آیین‌نامه جدید خبر  داد و یادآور شد: شرکت‌های نوپا و نوآوری در رتبه‌های الف (رشد بالا)، رتبه ب (نرخ رشد متوسط) و رتبه ج (نرخ رشد پایین) رتبه‌بندی می‌شوند.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان فناور نیز بر اساس ۱۰۰ شرکت و هزار شرکت برتر رتبه‌بندی می‌شوند.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا