اخبار

افتتاح حساب بانکی محدود شد

بسپار/ایران پلیمر براساس بخشنامه جدید ابلاغی از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها، مجموع حساب‌های مجاز مشتریان بانک‌ها و تعداد کارت‌هایی که هر مشتری در یک بانک می‌تواند داشته باشد، تعیین شده است.

براساس بخشنامه جدید ابلاغی از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها، مجموع حساب‌های مجاز مشتریان بانک‌ها و تعداد کارت‌هایی که هر مشتری در یک بانک می‌تواند داشته باشد، تعیین شده است.

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای خطاب به نظام بانکی، دستورالعمل ناظر بر الزامات افتتاح و نگهداری حساب‌های سپرده ریالی و صدور کارت‌های پرداخت در مؤسسات اعتباری را ابلاغ کرد.

بانک مرکزی در بخشنامه ابلاغی تأکید کرده است که در زمان حاضر چالش‌های مهمی در زمینه افتتاح و نگهداری حساب‌های سپرده بانکی و کارتهای پرداخت وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به عدم الزام به آگاهی اصیل از افتتاح حساب سپرده و بهره‌برداری از آن توسط وکیل، عدم الزام در به‌کارگیری رو‌ش‌هایی نظیر ارسال پیامک و دریافت شناسه تأیید هویت هنگام افتتاح حساب سپرده و نیز هنگام ارائه خدمات مرتبط با حساب سپرده به اشخاص با ریسک بالا، تورم تعداد حساب‌های سپرده بانکی و کارت‌های پرداخت به‌دلایل متعدد همچون به‌دلیل منوط کردن ارائه همه خدمات بانکی به افتتاح حساب سپرده و برخی سوءاستفاده‌ها از حساب‌های سپرده مشترک اشاره نمود.

در دستورالعمل تلاش شده است برای رفع مشکلات و چالش‌های شناسایی‌شده در این رابطه تدبیر مقتضی اتخاذ گردد که اهم آنها عبارت است از:

ممنوعیت الزام مشتری به افتتاح حساب سپرده جدید جز در مواردی که ارائه خدمات و عملیات بانکی از قبیل اعطای تسهیلات صدور دسته‌چک، صدور کارت پرداخت، صدور انواع چکهای بانکی و چکهای بین‌بانکی پرداخت چک و نقل و انتقالات الکترونیکی وجوه که ارائه آنها به مشتری توسط مؤسسه اعتباری بدون افتتاح و نگهداری حساب سپرده برای وی نزد همان مؤسسه اعتباری میسر نمی‌باشد.

ضابطه‌مند نمودن و تبیین احکام ناظر بر حسابهای سپرده مشترک از جمله در زمینه ورود و خروج شرکا؛

تبیین حدود و ضوابط افتتاح حساب سپرده به‌صورت وکالتی؛

ممنوعیت افتتاح حساب سپرده گروهی توسط اشخاص حقوقی؛

محدودیت تعداد حساب سپرده در سطح شبکه بانکی به‌نحوی که افتتاح و نگهداری بیش از 30 حساب سپرده ریالی مشتمل بر حسابهای سپرده قرض‌الحسنه، پس‌انداز، سپرده قرض‌الحسنه جاری و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی به‌صورت انفرادی یا مشترک در تمامی مؤسسات اعتباری برای هر مشتری ممنوع است.

محدودیت تعداد کارتهای پرداخت به‌نحوی که هر یک از مؤسسات اعتباری صرفاً مجاز به اختصاص یک کارت پرداخت به هر حساب سپرده مشتری می‌باشد.

 

انتخاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا