اخبار

افتتاح نمایشگاه اختصاصی ایران در سلیمانیه عراق طی امسال/ایجاد ۲ دفتر صادراتی در سلیمانیه و افغانستان به زودی

بسپار / ایران پلیمر مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به افتتاح نمایشگاه خارجی در سلیمانیه عراق طی امسال با حضور یک ساله شرکت‌های دانش‌ بنیان در آن، گفت: صندوق نوآوری ۹۰ درصد هزینه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در پاویون نمایشگاه‌ها را تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تقبل می‌کند.

دکتر مرضیه شاوردی در رویداد «یکشنبه‌های صادراتی پذیرش هیات تجاری و فناوری در حوزه‌های دارو، تجهیزات پزشکی، آرایشی، بهداشتی و موادشوینده از کشور عراق» با اشاره به بازارهای صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان بیان‌ کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای اینکه بتوانند ورود موفقی به بازارهای صادراتی داشته باشند، باید از زیرساخت‌های مشخص، توان ‌مالی، بازاریابی و مدیریتی برخوردار باشند و همچنین ویژگی‌های فنی محصول نیز باید در سطحی باشد که بتوانند در بازارها رقابت کنند  که ما در صندوق نوآوری کمک می‌کنیم تا این توانمندی‌ها توسعه یابد و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به سوی شرکت‌های صادراتی پیش روند.

وی در ادامه در مورد حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از نمایشگاه‌های دائمی‌خارجی، گفت: بیش از ۱۴۰ نمایشگاه دائمی ‌خارجی در سال ۱۴۰۰ در حوزه‌های مختلف فناوری از جمله فناوری اطلاعات، ساختمان، صنایع غذایی و معدنی تحت حمایت صندوق قرار گرفته‌اند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: سال ۹۸ مبلغ ۹/۳ میلیارد تومان و در سال ۹۹ نیز ۸/۳ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های خارجی پرداخت کردیم. حمایت صندوق در این حوزه به دو صورت حضور شرکت‌ها در پاویون است که صندوق ۹۰ درصد هزینه‌ها تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان را به شرکت‌ها پرداخت می‌کند. در حالت دوم نیز شرکت‌ها می‌توانند به صورت مستقل در نمایشگاه حاضر شوند که در این حالت شرکت‌های دانش‌بنیان خودشان غرفه‌سازی کرده و صندوق تا ۷۰ درصد هزینه‌ها را به آنها پرداخت می‌کند.

افتتاح دفتر سلیمانیه و افغانستان بزودی

شاوردی در ادامه اظهارکرد: دلیل حضور در نمایشگاه‌های دائمی‌ خارجی که صندوق نوآوری به منظور توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان از آن حمایت می‌کند، این است که شرکت‌ها بتوانند در بازارهای هدف صادراتی به مدت یک سال محصول خود را به نمایش درآورند و خدمات بازاریابی و برگزاری جلسات B۲B را از بازارهای مسیر ورود به آن کشور هموار کنند و صادرات را توسعه دهند. در حال حاضر دفاتر فعالی در چین، آذربایجان، باکو، عراق، بغداد و ارمنستان و ایروان داریم که به زودی دفتر سلیمانیه نیز افتتاح خواهد شد و امیدواریم دفتر افغانستان را هم در آینده‌ای نزدیک افتتاح کنیم.

وی از افتتاح نمایشگاه خارجی در سلیمانیه عراق طی سال جاری با حضور یک ساله شرکت‌های دانش‌ بنیان در آن خبر داد و افزود: صندوق نوآوری همچنین از حضور مستقل شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های ایران در اربیل، نمایشگاه دارویی در کردستان عراق، نمایشگاه تجهیزات پزشکی در نجف و نمایشگاه‌های کشاورزی در بغداد حمایت می‌کند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین به الزامات و استانداردهای محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: محصولات دانش بنیان برای اینکه بتوانند ورود موفق به بازارهای صادراتی داشته باشند، باید الزامات و استانداردهای این بازارها را رعایت کنند که در این زمینه، صندوق نوآوری به اخذ استانداردها و تاییدیه‌های صادراتی به شرکت‌ها کمک می‌کند.

شرکت‌های دانش بنیان تفکر صادراتی داشته باشند

در ادامه این رویداد نیز مهندس سید آصف مهدوی، دبیر شورای سیاست‌گذاری صادرات کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو گفت: اگر  بخواهیم به عراق صادرات داشته باشیم، باید شرکت‌های دانش بنیان به این کشور تردد داشته باشند و دفتر تجاری تشکیل دهند؛ در غیر این صورت ورود ما به عراق مختل می‌شود.

وی با بیان اینکه شاخصه‌های صادراتی نیاز به تقویت دارد، بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید تفکر صادراتی داشته باشند و نگاهشان فقط به بازار داخل نباشد. برای برخورداری از جهش تولید در کشور، باید صادرات داشته باشیم؛ چرا که بازار داخل ما محدود است و نباید صرفا به آن بسنده کنیم.

دبیر شورای سیاست‌گذاری صادرات کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: بیشترین تلاش ما در عراق در حوزه دارو بوده است؛ بر این اساس تاکنون درحدود ۴۰ قلم دارو در عراق به ثبت رسانده‌ایم و در حوزه تجهیزات پزشکی نیز فقط دو مورد را داریم که در مرحله تولید قرار دارند.

مهدوی با اشاره به اینکه عراق، سوریه و کشورهای اوراسیا از جمله کشورهایی هستند که از بازار محصولات حوزه سلامت خوبی برخوردارند، گفت: گردش مالی بازارهای دارو و تجهیزات‌پزشکی در عراق حدود ۵ میلیارد دلار است که سهم ایران از این رقم نزدیک صفر است.

وی با اشاره به ارائه خدمات خوب صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان ‌کرد: با توجه به اینکه رقبای سرسختی از کشورهای ترکیه، عربستان و اردن داریم که یارانه خوبی هم به شرکت‌های خود پرداخت می‌کنند، از صندوق نوآوری درخواست داریم که در صورت امکان بودجه‌ای را برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در مناقصات بین‌المللی اختصاص دهد تا شاهد رشد خوبی در بازارهای صادراتی باشیم.

به نقل از روابط ‌عمومی‌ صندوق نوآوری و شکوفایی، حاضران در جلسه سوالات خود را مطرح کردند و دبیر شورای سیاست‌گذاری صادرات کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو به طور آنلاین به آنها پاسخ داد.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا