اخبار

افت ۳ و ۴ درصد وزنی و تعدادی در تولید تایرهای خودرو

بسپار/ایران پلیمر آمار ارائه شده توسط تولیدکنندگان بزرگ تایر کشور، از تولید بالغ بر ۱۴۹ هزار تن از انواع تایر خودروها معادل بیش از ۱۳ میلیون حلقه حکایت دارد که تولید این کالا در هفت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت چهار درصدی ‌به لحاظ وزنی و (افت) سه درصدی به لحاظ تعداد را ثبت کرده است.

 بر اساس آمار عملکرد تایرسازان بزرگ کشور از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، در مجموع ۱۴۹ هزار و ۳۷۱ تن تایر خودرو تولید شده است که این وزن از تایرها معادل ۱۳ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۱۳۷حلقه تایر است. بررسی آمار نشان می‌دهد که تولید تایر در مدت مذکور امسال نسبت به ۱۵۳ هزار و ۲۴۴ تن تولید شده معادل ۱۴ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۹۲۴ حلقه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی سه درصد و از منظر تعداد حلقه‌ها با  چهار درصد کاهش تولید روبرو شده است.

طبق آمار در هفت ماه نخست سال جاری، بیشترین رشد تولید متعلق به تایر بایاس سواری است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۱ درصد وزنی را رقم زده و به لحاظ تعدادی رشد ۲۶ درصدی داشته است.

بیشترین سهم از میزان کل تولید تایرها در هفت ماهه  امسال متعلق به تایر سواری‌هاست. از میزان تولید تایرهای تولیدی در هفت ماهه امسال، ۸۵ هزار و ۹۰۷ تن معادل ۱۱ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۴۸۶ حلقه مختص مجموع تایرهای سواری (بایاس و رادیال) است که هم به لحاظ وزنی و هم تعدادی کاهش پنج  درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. در مدت مذکور سال جاری به ترتیب ۹۰ هزار و ۵۳۸ تن معادل ۱۲ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۲۰۸ حلقه تایر سواری تولید شده بود.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه، ۱۵ هزار و ۸۲۳ تن تایر وانتی معادل یک میلیون و ۱۱ هزار و ۳۱ حلقه تولید شده است که نسبت به ۱۴ هزار و ۱۵۳ تن معادل ۹۱۶ هزار و ۹۷۳ حلقه تولیدی در هفت ماهه سال گذشته، به ترتیب وزنی ۱۲ درصد و تعدادی ۱۰ درصد رشد تولید داشته است.

در مدت مذکور سال جاری یک درصدی تعدادی و دو درصدی وزنی نسبت به مجموع هفت ماهه ابتدایی سال گذشته، ۳۲ هزار و ۳۰۴ تن تایر باری و اتوبوسی در داخل کشور تولید شده است که برابر ۵۰۰ هزار و ۴۹۳ حلقه بوده است. در مدت مشابه سال ۱۳۹۹، حدود ۳۱ هزار و ۶۵۹ تن معادل ۴۹۳ هزار و ۴۷۱ حلقه تایر باری و اتوبوسی در داخل تولید شده بود.

تولید تایرهای کشاورزی سبک نیز با افت ۲۶ درصدی، تایرهای راه‌سازی و صنعتی با افت ۱۸ درصدی و تایرهای سنگین با افت دو درصدی نسبت به هفت ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹، به ترتیب ۲۰۷۸ تن تایر کشاورزی سبک، ۲۸۷۶ تن تایر راه‌سازی و صنعتی و ۱۰ هرزار و ۳۸۳ تن تایر کشاورزی سنگین توسط تایرسازان داخلی تولید شده است. میزان تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب برابر ۲۸۲۶ تن تایر کشاورزی سبک، ۳۵۰۰ تن تایر راه‌سازی و صنعتی و ۱۰ هزار و ۵۶۹ تن تایر کشاورزی سنگین است.

تایرسازان داخلی در هفت ماهه امسال ۱۰ هزار و ۶۹۰ تن معادل پنج میلیون و ۱۲۵ هزار و ۲۵۳ حلقه تایر دوچرخه و موتور تولید کرده‌اند که رشد ۲۵ درصدی تعدادی و ۲۰ درصدی وزنی را نسبت به میزان تولید آن‌ها در هفت ماهه ابتدایی سال گذشته نشان می‌دهد. از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه سال ۱۳۹۹ قریب به ۸۹۰۶ تن معادل چهار میلیون و ۹۶ هزار و ۴۶۵ حلقه تایر دوچرخه و موتور در کشور به تولید رسیده بود.

در نهایت نیز طبق آمار در مدت هفت ماهه امسال با افت سه درصدی  ۵۵۸۷ تن انواع تیوب تولید شده‌ است. تولید تیوب‌ها به لحاظ تعدادی نیز تفاوت چندانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نداشته است. در حالی که در هفت ماهه سال گذشته هفت میلیون و ۸۵۲ هزار و ۷۷۸ حلقه تیوب تولید شده بود این میزان در مدت مشابه امسال به هفت میلیون و ۶۳۳ هزار و ۵۳۹ حلقه رسیده است و حدود ۲۱۹ هزار و ۲۳۹ حلقه کمتر است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا