اخبار

افزایش سرانه مصرف محصولات پلاستیکی سیاستگزاری می خواهد

بسپار به نقل از ستاد خبری ایران پلاست می نویسد، میربلوک معتقد است که در کشور خشکی نظیر ایران، جایگزینی استفاده از محصولات پلاستیکی به جای مصنوعات چوبی یک استراتژی توسعه ای است ولی مستلزم فرهنگ سازی و برنامه ریزی است.

علیرضا میربلوک عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک همچنین می گوید : توسعه صنعت پلاستیک از دو مسیر راه یافتن به بازارهای جهانی و افزایش سرانه مصرف مصنوعات پلاستیکی در ایران می گذرد و در شرایطی که ما در صنعت پتروشیمی و پلاستیک ،کشور مزیت داری محسوب می شویم ، می توان یک استراتژی کلان و قابل اجرا نوشت.
میربلوک در گفت و گو با ستاد خبری نمایشگاه ایران پلاست همچنین در باره مهمترین تحولات صنعت در طول دو سال گذشته گفت :‌ به نظر من واقعی تر شدن قیمت مواد اولیه و کاهش فاصله آن با قیمت های جهانی و همچنین افزایش حدود یک تا 1.5 میلیون تنی تولید مصنوعات پلیمری دو اتفاق خوب سال های اخیر بوده اند .
میر بلوک گرچه امار دقیقی ندارد اما افزایش تولید را بیشتر به فعالان جدید بازار و تولید کنندگان تازه نسبت می دهد و می گوید : از اینکه حال همکارانم زیاد خوش نیست و از وضعیت بازار ناراضی اند حدس میزنم که افزایش تولید مرهون افزایش در تعداد تولید کننده باشد ، نه افزایش در ظرفیت و توان تولیدکنندکان پیشین.
مدیرعامل مدیرموسسه اندیشه برتر میران درباره وضعیت جدید عرضه محصولات در بازار بورس و میزان رضایت تولید کنندکان می گوید : این امر هم موافقانی داشته است و هم مخالفانی . به نظر من آن دسته از متقاضیان بازار که مواد اولیه خود را از بیشتر از بازار آزاد تهیه می کردند از وضعیت جدید راضی هستند و‌آنها که از بورس خرید می کردند، ناراضی شده اند .
او در باره تاثیرات این تصمیم بر حذف واسطه ها و دلالان می گوید :در کشوری که هزینه نگهداری پول زیاد و قدرت خریداران کم است ، واسطه ها راهی برای تامین کالا هستند و هزینه پول خود را از خریدار دریافت می کنند. کم و زیاد هزینه پول هم تابعی از تورم است. ما همانطور که تامین کننده آب و برق و گاز داریم تامین کننده پول هم داریم . هزینه اش هم معلوم است . حالا اینکه ایا ویژه خواری هایی در این عرصه صورت می گیرد من اطلاعی ندارم وتاکنون سندی ندیده ام.ولی با اصل فرایند که تامین منابع مالی برای خریدار است نمی توان مخالف بود.
وی در مورد انتظارش از نمایشگاه ایران پلاست 2014 می گوید: انتظار کلی من این است که در نمایشگاه، خریداران خارجی بیشتر از فروشندگان حضور یابند و یکی از مکانیسم هایی که خریدار را به نمایشگاه می کشاند‌،قیمت و کیفیت محصول است .
میربلوک در پاسخ به نقش نمایشگاه ایران پلاست در بهبود کیفیت و رقابتی شدن قیمت ، از فرصت های نهفته در این رویدادها برای تعامل اجزا و ارکان صنعت برای تدوین یک استراتژی مشخص در صنعت پلاستیک و حصول یک نقشه راه نام می برد و یاداوری می کند که در شرایطی که کشور ما دارد میتوان سیاست جایگزینی محصولات پلاستیکی را به جای مصنوعات چوبی اشاعه داد و از این طریق سرانه مصرف محصولات پلاستیک که هم اکنون وضعیت خوبی در ایران ندارد را به استانداردهای جهانی نزدیک کرد.
افزایش ساعات پایانی نمایشگاه حداقل به مدت دو ساعت از دیگر پیشنهادهای این فعال صنعت پلاستیک است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا