اخباراخبار ویژه

افزایش تولید جهانی پلاستیک‌های زیستی تا سال 2027

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلبمر به گفته شرکت اروپایی بیوپلاستیک، ظرفیت تولید جهانی پلاستیک‌های زیستی از حدود 2.23 میلیون تن در سال 2022 به حدود 6.3 میلیون تن در سال 2027 افزایش خواهد یافت. پس از رکود تولید کلی پلاستیک در سال 2020 که عمدتاً به دلیل چالش‌های ناشی از همه‌گیری کووید-19 بود، اکنون حرکت جدیدی برای تولید پلاستیک‌های زیستی جهانی وجود دارد. اطلاعات بازار با همکاری مؤسسه nova ( Hürth آلمان) گردآوری شد.

طبق نظر مدیر عامل شرکت بیوپلاستیک، توسعه مثبت ظرفیت تولید پلاستیک‌های زیستی باید در سطح گسترده‌ی جهانی و با در نظر گرفتن بحران آب و هوا، افزایش هزینه‌های انرژی و زنجیره‌های ارزش مختل شده دیده شود. با این حال، با وجود چالش‌های گفته شده، ظرفیت تولید پلاستیک‌های زیستی در حال رشد است. این امر، انعطاف پذیری و اهمیت صنعت پلاستیک‌های زیستی را نشان می‌دهد.

ظرفیت تولید پلاستیک‌های زیستی جهانی بناست به طور قابل توجهی از حدود 2.23 میلیون تن در سال 2022 به 6.3 میلیون تن در سال 2027 افزایش پیدا کند. جایگزین‌هایی از پلاستیک‌های زیستی تقریباً برای هر ماده پلاستیکی معمولی و کاربرد آن وجود دارد. در پنج سال آینده، ظرفیت تولید با توجه به توسعه‌ی بسپارهایی مانند PHA (پلی هیدروکسی آلکانوات‌ها)، پلی لاکتیک اسید (PLA) و پلی آمید‌های زیستی (پلی آمیدها) در کنار رشد مداوم پلی پروپیلن زیستی، رشد و تنوع چشمگیری خواهد داشت.

حوزه‌ی بسته‌بندی با سهم 48 درصدی (1 میلیون تن) از کل بازار پلاستیک‌های زیستی در سال 2022، بزرگترین حوزه‌ی کاربرد پلاستیک‌های زیستی است. داده‌ها همچنین تأیید می‌کنند که مواد پلاستیکی زیستی در حال حاضر در بسیاری از بخش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و مجموعه‌ی برنامه‌ها همچنان در حال ایجاد تنوع هستند. بخش‌هایی مانند خودرو و حمل و نقل، کشاورزی و باغبانی و نیز برق و الکترونیک همچنان در سهم نسبی خود در سال‌های آینده به طور میانگین رشد خواهند داشت.

 

آسیا با توجه به توسعه ظرفیت منطقه ای، در موقعیت خود به عنوان قطب اصلی تولید باقی می‌ماند و کمی بیش از 40 درصد از پلاستیک‌های زیستی در حال حاضر در آن منطقه تولید می‌شود.

در حال حاضر، یک چهارم ظرفیت تولید هنوز در اروپا مستقر است. با این حال، انتظار می‌رود که سهم اروپا و سهم سایر مناطق جهان طی پنج سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. در مقابل، پیش بینی می‌شود که آسیا تا سال 2027 از 60 درصد عبور کند.

ما شاهد افزایش چشمگیر تولید پلاستیک‌های زیستی در سال‌های آینده خواهیم بود. با این حال، سوال بزرگ این است که آیا اروپا همچنان می‌خواهد نقش مهمی در لیگ جهانی پلاستیک‌های زیستی ایفا کند یا از رهبری خود در زمینه مواد پایدار نوآورانه دست می‌کشد؟ سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و همچنین تحقیقات، مستلزم چارچوب‌های سیاسی و اقتصادی مناسب است. طبق نظر مدیر عامل شرکت اروپایی بیوپلاستیک سیاست‌گذاران اروپایی باید از ابتکارات بسیاری در رابطه با قراردادهای سبز در اروپا استفاده کنند تا به وضوح پلاستیک‌های زیست‌پایه و تخریب پذیر را به رسمیت بشناسند و ترویج کنند.

 

زمین‌های مورد استفاده برای رشد مواد اولیه تجدیدپذیر برای تولید پلاستیک‌های زیستی 0.8 میلیون هکتار در سال 2022 تخمین زده می‌شود و همچنان تنها بیش از 0.01 درصد از مساحت کشاورزی جهان به وسعت 5 میلیارد هکتار را تشکیل می‌دهد. در کنار رشد تخمینی تولید پلاستیک‌های زیستی جهانی در پنج سال آینده، سهم کاربری زمین برای پلاستیک‌های زیستی نیز افزایش خواهد داشت. اما همچنان کمتر از 0.06 درصد خواهد بود. در رابطه با پتانسیل کشاورزی موجود، این سهم هنوز ناچیز است. بنابراین، هیچ رقابتی بین مواد اولیه تجدیدپذیر برای غذا و خوراک و تولید پلاستیک‌های زیستی وجود ندارد. این موضوع همچنین در بحث سیاسی در مورد زمین‌های مورد استفاده برای صنایع زیستی اهمیت حیاتی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا