اخبار

40 درصد صادرات ایران در 1401 به اعضای شانگهای بوده است

بسپار/ایران پلیمر حدود ۴۰ درصد از صادرات ایران به اعضای سازمان همکاری شانگهای در سال گذشته بوده است که رشد حدود چهار درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ تجربه کرده است.

به گزارش ایسنا، عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای سه شنبه ۱۳ تیر ماه پذیرفته شد و کشورمان به جمع هشت کشور چین، روسیه، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان به عنوان هشت عضو اصلی اضافه شد.

به همین بهانه به صادرات ایران به این کشورها در سال گذشته نگاهی می‌اندازیم که بیش از ۳۷ درصد کل صادرات کشورمان را شامل می‌شود.

بررسی آمار گمرک در ۱۲ ماهه سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از ۴۲ میلیون تن انواع کالاهای مختلف به ارزشی بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۶۸۷ میلیون دلار، معادل مبلغی بیش از ۵۴۵ هزار میلیارد تومان انواع کالاهای مختلف به کشورهای عضو سازمان شانگهای صادر شده بود که از نظر وزنی، ارزش دلاری و ارزش ریالی به ترتیب سه درصد، ۲۴ درصد و چهار درصد رشد را نسبت به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ تجربه کرده‌اند.

در این میان تقریبا همه بار این تجارت ۱۹ میلیارد دلاری بر دوش چهار کشور چین، هند، پاکستان و روسیه است و دیگر اعضای شانگهای سهمی کمتر از دو درصد از این مبادلات دارند. از سوی دیگر این چهار کشور در بین بزرگترین مشتریان کالای ایرانی در سال گذشته قرار دارند.

نگاهی به وضعیت تجارت اعضای سازمان همکاری شانگهای با ایران در سال گذشته نشان دهنده رشد نسبی صادرات به این کشورها از نظر وزنی و ارزشی است. چرا که به غیر از چین که ارزش دلاری صادرات ایران به این شریک تجاری تغییر چندانی نداشته و تقریبا صفر درصد رشد را تجربه کرده و ازبکستان و قرقیزستان که منفی ۲۸ درصد و منفی ۱۲ درصد رشد را داشته‌اند.

در سال گذشته دیگر اعضای سازمان همکاری شانگهای خرید کالای بیشتری از ایران را تجربه کرده‌اند.

در این بین تاجیکستان گرچه جزو قعرنشینان جدول صادرات در مقایسه با دیگر اعضای شانگهای است اما رشد ۸۶ درصدی را در قیاس با سال ۱۴۰۰ از حیث ارزش دلاری تجربه کرده است.

روسیه نیز رشد ۲۹ درصدی در همین زمینه داشته و دیگر کشورهای هند، پاکستان و قزاقستان نیز به ترتیب ۱۸ درصد، ۱۸ درصد و پنج درصد رشد را در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر ارزش دلاری تجربه کردند.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا