اخبار

افزایش دوام اکسترودر، چگونه؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، شرکت Nordson Xaly می­گوید که کارشناسان متالوژیست این شرکت موفق به افزایش طول عمر بخش plasticizing اکسترودر شده ­اند. آنها این کار را با استفاده از دو آلیاژ انجام دادند: X8000 برای پوشاندن پیچ و X800 برای بخش داخلی سیلندر.

X8000 آلیاژی بر پایه نیکل است که میزان کاربید تنگستن بالایی دارد و با آن بخش بیرونی پیچ را پوشش می­دهند. این پوشش دهی با استفاده از روش high-velocity oxy-fuel (HVOF) انجام می­شود (بجای ایجاد اتصالات مکانیکی ساده). ضخامت پوشش X8000 دوبرابر ضخامت سایر پوششهای اعمال شده با روش HVOF است (5/0 میلیمتر در مقابل 25/0 میلیمتر) و نیکل بالای موجود در این پوشش آن را در مقابل خراش مقاوم می­کند.

X800 نیز آلیاژی بر پایه نیکل و حاوی کاربید تنگستن است و مقاوت بالایی در برابر خراش در مقایسه با آلیاژهای بر پایه آهن، آهن-کروم و نیکل-کبالت دارد. این ویژگی سبب می­شود پیچ و سیلندر مقاومت بالایی در برابر خوردگی در شرایط فرآیندی مواد با درصد پودر بالا در دمای بالا داشته باشند. شرکت Nordson Xaly  همچنین آلیاژ دیگری با نام X220 عرضه کرده است که میزان کرومیوم بالایی دارد که موجب شده تا در مقابل خوردگی و سایش و خراش مقاوم باشد. این خواص تقریبا دو برابر مقدار استاندارد تعیین شده برای اروپا می­باشد. سختی این آلیاژ 64 تا 69 در مقیاس Rockwell HRC است. در حالیکه محصول قبلی این شرکت با نام X200 سختی برایر با 58 تا 65 داشته است. در آزمون غوطه­وری در اسید سولفوریک ، آلیاژ X220 حدود 55 درصد بهبود در مقاومت خوردگی در مقایسه با سایر آلیاژهای مشابه مورد تایید در اروپا در و 44 درصد بهبود مقاومت خوردگی در غوطه وری در اسید هیدروکلریک نشان می­دهد.

شرکت Battenfield-Cincinnati نیز پیچ و سیلندر جدیدی با پوشش سخت طراحی کرده است. این پوشش که از جنس کاربید تنگستن است در مقابل خراش و فرسایش مقاوم است و همچنین مقاومت بالایی در برابر اسید کلرین و برمینهای هالیدی دارد. این پوشش در سراسر پیچ و یا بخشی از آن قابل اعمال است.

لازم به ذکر است که پوششهای سخت در برخی از کاربردها نظیر هوافضا و موتورهای اسپرت شامل محدودیتهایی می­شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا