اخبار

افزایش قیمت محصولات پتروشیمی دوباره استارت خورد/دو رفتار قیمتی پلیمرها

بسپار/ ایران پلیمر معاملات روز گذشته پلیمرها در بورس کالا با جذابیت بسیاری همراه شد تا جایی که اغلب عرضه‌ها با رقابت و رشد قیمت‌ها مورد معامله قرار گرفتند و درنهایت روز جذابی در بورس کالا را رقم زدند. رشد قیمت‌ها در بازار داخلی در کنار برخی داده‌های تاثیرگذاری بر بازار پلیمرها همچون نوسان قیمت ارز در بازارهای غیررسمی و افزایش حجم تقاضای موثر در بازار آزاد و رشد تقاضا در بورس کالا از جمله مواردی بود که در روند عمومی معاملات موثر بود.

بازار آزاد پلیمرها در روزهای اخیر رفتار متفاوتی را از خود نشان داده تا جایی که آرامش پیشین در بازار، در دو روز گذشته تغییر کرد و یک جریان افزایشی در بازار تجربه شد. این در حالی است که رشد نرخ در روزهای گذشته را می‌توان همچون یک جرقه قیمتی به‌شمار آورد و شاید بتوان گفت که هنوز نتوانسته است جریان غالب در بازار را که مدتی است با ثبات نسبی نرخ روبه‌رو بوده، تغییر دهد؛ اگرچه تاثیر این افزایش قیمت بالاخره در روند عمومی بازار و جریان معاملات تاثیرگذار بوده است. البته قیمت‌های کشف شده در روز جاری در بورس کالا خود می‌تواند تغییراتی جدید را ایجاد کند. اگرچه برای اظهارنظر قطعی در مورد شرایط بازار به سیگنال‌های بیشتری نیاز داریم. معاملات امروز در بورس کالا در صورت پرحجم بودن باز هم سیگنال دیگری از تزریق ثبات به بازار خواهد بود هرچند که تاثیر رخدادهای جانبی در این بازار هم مورد توجه قرار گرفته است. بازار پلیمرها هم‌اکنون در فاز نوسان قیمت‌های هیجانی است و بیشتر از واقعیت‌های معاملاتی، سیگنال‌های روانی و تنش‌های بعضا نامرئی برای بازار تعیین تکلیف می‌کند آن‌هم در شرایطی که قیمت‌های عرضه در بورس کالا مشخص است و حجم نوسان قیمت نیز در نهایت محدود خواهد بود. البته ذکر این نکته ضروری است که رشد قیمت‌های روز یکشنبه که قبل از اعلام قیمت‌های پایه محقق شد بیشتر از سمت سیگنال‌های روانی و تاثیرپذیری بازار از نوسان احتمالی قیمت دلار بود ولی برای روز دوشنبه می‌توان گفت که افزایش قیمت‌های پایه نیز در این روند افزایشی نقش داشته است.

این دو رفتار قیمتی در بازار پلیمرها به آن معنی است که بخشی از پتانسیل التهاب نرخ تاکنون خنثی شده اگرچه باز هم معاملات روز جاری در بورس کالا سیگنال اصلی برای ترسیم روند عمومی بازار خواهد بود. البته رشد نرخ در دو روز گذشته می‌تواند به محرک مهمی برای معاملات روز جاری در بورس کالا بدل شود؛ رخدادی که در معاملات گریدهای جذاب روز گذشته مشاهده شد.

همان‌گونه که عنوان شد؛ بازار پلیمرها در روزهای اخیر شرایط نسبتا با ثباتی را تجربه کرد تا جایی که آرامشی نسبی در بازار ایجاد شده و البته میل به افت قیمت‌ها نیز در خلال بازار مشهود بود. این شرایط به معنی آن بود که بازار به قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی در محاسبه نرخ‌های بورس کالا خوش‌بین بوده و بخشی از رویکرد اجرایی خود را بر این اساس پایه‌ریزی کرده بود. به‌صورت دقیق‌تر با وجود ثبات نسبی عرضه‌ها در بازار پلیمرهای بورس کالا در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که حجم معاملات به شدت افزایش یافت تا جایی که در هفته گذشته شاهد داد و ستد نزدیک به ۷۵ هزار تن از انواع پلیمرها بودیم که بیشترین حجم معاملات هفتگی پلیمرها از اواخر سال ۹۴ تاکنون بوده است.

 این حجم معاملات در کنار افزایش گام به‌گام حجم خرید در هفته‌های پیشین پس از احتساب قیمت‌های پایه با دلار ۴۲۰۰ تومانی به معنی افزایش تزریق کالا از بورس به بازار بوده که در گام اول به کاهش قیمت‌ها منجر شد ولی در فازهای بعدی ثباتی نسبی در بازار حاکم شد. این شرایط به معنی آن بود که کالاهایی که با قیمت‌های بالاتر در بورس کالا خریداری شده بود نیز به آرامی وارد بازار شده و مکانیزم قیمتی فعلی را پذیرفته‌اند حتی با وجود ضرر و زیان. این در حالی است که هنوز بخشی از کالاهایی که با قیمت بالا خریداری شده بود در مراحل عرضه و کشف نرخ در بازار داخلی است که نشان می‌دهد تکانه‌های رشد قیمتی از این بستر نیز مورد حمایت قرار می‌گیرد. از سوی دیگر آرامش نسبی در بازار خود به معنی تغییر فاز قیمت‌هاست یعنی بازارهای کالایی در ایران چه درخصوص پلیمرها و چه در مورد فولاد یا کالاهای مشابه در معاملات عمده‌فروشی تمایل چندانی به ثبات نرخ ندارند گویی سال‌هاست که با تغییر عجین شده یا به آن معتاد شده‌اند؛ رخدادی که در اغلب بازارهای جهانی به وضوح دیده‌ می‌شود و پذیرش همین نکته به معنی آن خواهد بود که پس از یک دوره کاهش نرخ و سپس ثبات قیمتی، بازار ناخودآگاه به سمت جرقه‌های رشد قیمت‌ها متمایل می‌شود.

این تمایل در معاملات روز گذشته نیز خودنمایی کرد ولی نکته جالب توجه آن است که افزایش نرخ سریع‌تر از معاملات یا قیمت‌های بورس کالا کشف شد و نشان می‌دهد باید به سیگنال‌های جانبی در بازار نیز توجه کرد. شائبه نوسان قیمت دلار در بازارهای غیررسمی یا حتی در صرافی‌های خارج از کشور که تاثیرگذاری خود را در اوایل فعالیت روز گذشته با افزایش قیمت طلا هم نشان داد سیگنال روانی کافی برای افزایش قیمت‌های بازار پلیمرها بود تا این بازار همچون بازار فولاد با رشد نرخ روبه‌رو شود. حال در شرایطی که شایعاتی در مورد تغییر فاز قیمتی در بازار سکه یا دلار شنیده می‌شود، ابهام جدیدی را می‌توان در بازار آزاد پلیمرها جست‌وجو کرد ولی این سیگنال تنها یکی از داده‌های موثر بر این بازار است. باید با صراحت عنوان کرد که حجم معاملات جذاب هفته‌های اخیر در بورس کالا به معنی آن است که کالاهای مرسوم در بازار به اندازه کافی وجود دارد و در صورتی‌که رشد نرخ در بستر بازار آزاد بیش از حالت طبیعی باشد، خریداران در نهایت به بورس کالا مراجعه کرده و مستقیم یا غیرمستقیم و به شیوه‌های مختلف نیاز خود را از این بازار رسمی تامین خواهند کرد. از سوی دیگر رشد قیمت‌ها در دو روز گذشته فراتر از حد انتظار بود و شتاب بسیاری را در بر داشت که همین نکته به معنی آن است که بخشی از پتانسیل رشد نرخ در بستر بازار خنثی شده و در صورت افزایش بیشتر نرخ، شتاب رشد قیمت‌ها چندان جدی نخواهد بود. البته این موارد رخدادها و زمینه‌های نوسان نرخ در بازار است و ممکن است داده‌های جانبی در بازار بیش از واقعیت‌های عرضه و تقاضا بر نوسان قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

درخصوص دورنمای بازار بهتر است به جای رهگیری رخدادهای پیرامونی و موثر بر جو روانی و قیمت‌های پیشنهادی در بازار داخلی، به حجم عرضه‌ها در بورس کالا توجه کرد. در هفته‌های گذشته ثابت شد که حجم تقاضای موثر به اندازه‌ای است که اکثریت قریب به اتفاق عرضه‌ها را پوشش دهد یعنی در صورت گستردگی عرضه‌ها، می‌توان به معاملات پرحجم و جذاب خوش‌بین آن‌هم در شرایطی که رشد حجم داد و ستد در بورس کالا به معنی تزریق بیشتر کالا به بازار داخلی و از آن مهم‌تر افزایش حجم تولید در صنایع تکمیلی در صنعت پتروشیمی است. ثبت معاملات پلیمرها در روز گذشته و رشد نرخ در کنار انتظار برای معاملات پرحجم روز جاری همگی مواردی است که می‌تواند باز هم از کلیت بازار و ثبات نسبی قیمت‌ها حمایت کند.

معاملات جذاب پلیمرها در بورس کالا

روز گذشته شاهد عرضه گریدهای جذابی از پلیمرها در بورس کالا بودیم تا جایی که بسیاری از آنها با رشد نرخ روبه‌رو شدند و البته باز هم پلی‌پروپیلن‌ها رکورددار رشد نرخ و ثبت سقف رقابت شدند. این شرایط به صراحت جذابیت خرید و تقویت تقاضا در بستر بورس کالا را نشان می‌دهد اگرچه عرضه بالاتر برای هر گرید به معنی کاهش التهاب قیمتی بود. به‌عنوان مثال گرید CRP۱۰۰ ( گرید لوله) که همیشه یکی از گریدهای جذاب در بورس کالا بود با رشد عرضه‌ها در روزهای اخیر حتی رقابت هم نشد. این شرایط نشان می‌دهد که هم باید به رشد بیشتر تقاضا برای گریدهای رایج توجه کرد و همچنین رشد عرضه‌ها را یک راهکار اصلی برای مدیریت بازار به شمار آورد. این در حالی است که شاهد افزایش حجم معاملات در هفته‌های اخیر در بورس کالا هستیم و این به معنی آن است که با رشد مصرف مواد اولیه حجم تولید در صنایع تکمیلی و پایین‌دستی افزایش یافته که تبعات خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال این شرایط موجب می‌شود تا مصرف اغلب گریدهای پلیمری افزایش یابد زیرا در بسیاری از محصولات تولیدی از چند گرید مختلف استفاده می‌شود که در نهایت تقاضای کل را افزایش خواهد داد. در کنار این موارد باید به برخی گریدهای خاص همچون ۰۲۰۹ خطی نیز توجه کرد زیرا برخلاف گذشته مدتی است که با رقابت و حتی التهاب مورد معامله قرار می‌گیرد اگرچه پتانسیل‌های تولید و مصرف بسیاری دارد.

محمدحسین بابالو

منبع: دنیای اقتصاد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا