اخبار

رییس اتاق تهران: اقتصاد بدون حضور رسانه‌ها و بالندگی فرهنگی به توسعه نمی‌رسد

بسپار/ایران پلیمر محمود نجفی‌عرب در صفحه اینستاگرام خود نوشت: این یک حقیقت آشکار است: «در هیچ کشوری اقتصاد بدون حضور فراگیر رسانه‌ها و بالندگی فرهنگی به توسعه نرسیده‌است.»

تکلیف کشورهای اروپایی که مشخص است،‌ اما حتی در جنوب شرق آسیا و آفریقا هم طی چندین دهه اخیر موضوع پیوستگی فرهنگ و اقتصاد به شدت مورد توجه قرار گرفته‌است.

جالب آنکه اکونومیست در کتاب معروف «۲۰۵۰» که به پیش‌بینی اقتصاد جهانی تا پایان این سال می‌پردازد،‌ اشاره کرده که حتی موضوع فرهنگ و پیوستگی آن با اقتصاد برای برخی کشورهای افریقای که در حال توسعه‌اند مانند نیجریه، مصر و الجزایر هم جدی شده‌است. این کشورها فرهنگ را حداقل در سرفصل‌های رسانه و سرگرمی استراتژیک دانسته‌اند.

اما در ایران همچنان فرهنگ و رسانه در گروه حوزه‌هایی قرار می‌گیرند که هم گردش مالی ضعیفی دارند و هم اینکه مو د حمایت جدی قرار نگرفته‌اند. در حالی که شرایط کشور به سمتی پیش رفته‌ که اتفاقا به هر دو این‌ها نیاز است به طوری که رسانه‌های فعال می‌توانند، با حضورشان در عرصه آگاهی رسانی، مانع از گسترش فساد و خدمت به ترویج فرهنگ کارآفرینی شوند و فرهنگ هم می‌تواند جامعه را از خمودگی نجات دهد.

آنچنان که خداوند فرموده‌اند؛ «هیچ کس را، جز به اندازه تواناییش، تکلیف نمی‌کند.» ما در اتاق بازرگانی تهران به اندازه بضاعت خودمان و برمبنای اعتقاد به توسعه ایران اسلامی،‌ هر قدم منطقی و اقدام عاقلانه‌ای را به انجام می‌رسانیم و از این دست می‌توان به برگزاری جشنواره فرهنگی امین‌الضرب اشاره کرد.

خوشبختانه امروز برای ششمین دوره متوالی این جشنواره برگزار شد. هدف این جشنواره حمایت از رسانه‌های مستقل، روزنامه‌نگاران و بخصوص رسانه‌های مدرن مانند پادکست‌ها و ویدئوکست‌هاست که مخاطبان بسیاری پیدا کرده‌اند و در مسیر آگاهی رسانی به شدت فعال‌اند.

نکته قابل تامل اینکه این جشنواره اساسا با همت جامعه روزنامه‌نگاری برگزار می‌شود و از هیات داوران تا سخنرانان و مهمانان اصلی همگی از میان آنان هستند.
واقعیت این است که هدف اتاق ایجاد انگیزه برای رسانه‌هاست. اینکه به آنها بگوییم فارغ از نگاه‌َشان، اتاق تهران و جامعه بخش‌خصوصی، قدردان زحمات‌شان است.

در آیین قدردانی از برگزیدگان به برخی ابرچالش‌های اقتصاد ایران مانند موضوع ارز ترجیحی، محیط زیست، ناترازی انرژی، غیرهدفمندی یارانه‌ها،‌ بحران‌های نظام مالیاتی و بانکی و..اشاره کردم. امیدوارم رسانه‌ها با نگاهی حرفه‌ای به گفت‌وگو در مورد این مسائل بپردازند و امکانی را مهیا سازند که نظام حکمرانی کشور در جریان نظرات تحلیلی و نگاه ذی نفعان قرار گیرد.

امیدوارم حضور رسانه‌های حرفه‌ای در کشور تقویت و با حضور آنان مسیر مبارزه بارانت و فساد در اقتصاد با جدیت دنبال شود.

 

این مطلب به دنبال اعلام برندگان ششمین جشنواره رسانه ای امین الضرب نوشته شده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا