اخبار

اقتصاد مدور یک فرصت بزرگ برای صنعت پلاستیک است

 گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، گفت و گو با مدیر عامل شرکت ENGEL حاوی اطلاعات جالبی در خصوص اقتصاد مدور در صنعت پلاستیک است. دکتر Stefan Engleder می گوید:

نقشی که اقتصاد مدور (Circular economy) در رسیدن به هدفی همانند بهبود وضعیت صنعت پلاستیک بازی می کند چیست؟

Stefan Engleder: اقتصاد مدور یک فرصت بزرگ است. محصولات پلاستیکی غیر قابل استفاده با وجود مفهوم بازیافت، دیگر پسماند محسوب نمی شوند. به طوریکه در حال حاضر پسماندهای پلاستیکی به عنوان منابع مهمی شناخته می شوند. من همیشه در تصورات خودم مردی را تصور می کنم که بر سه چرخه ای سوار است. بار این سه چرخه بطری های PET و ظروف مربای مصرف شده ی خالی را حمل می نماید. با این پسماندها این مرد می توان زندگی خود را تامین کند در حالی که چنین شرایطی سابقا وجود نداشت.


اقتصاد مدور برای یک شرکت تولیدکننده ی ماشین آلات قالب گیری تزریقی همانند ENGEL به چه معناست؟

Stefan Engleder: ما به مفهوم اقتصاد مدور از زاویه ی دیگری نگاه می کنیم. به عنوان یک تولیدکننده ی دستگاه، ما فرآیندهای تولید پیچیده ای را می سازیم. اخیرا بیشتر و بیشتر به سمتی رفته ایم که بتوانیم چرخه ی موادی را بازسازی کنیم. به عنوان مثال می توان به ساختارهای سبک وزن کامپوزیتی اشاره کرد. با افزایش مصرف مواد گرمانرم (Thermoplastics) این وظیفه ی ما است که امکان بازیافت اجزای مختلف چند سازه ای را فراهم سازیم. علاوه بر این، ما با افزایش هوشمندی دستگاه های قالب گیری تزریقی، نقش خود را در این چرخه پررنگ تر کرده ایم. سامانه های جدید به ما کمک می کنند تا به طور خودکار انحراف در مواد خام را تشخیص داده و آن ها را رفع کنیم. این کار راه را برای استفاده ی مواد بازیافتی در فرآیند قالب گیری تزریقی هموار می کند.

این آگاهی که محصولات پلاستیکی مصرف شده زباله نبوده و مجددا قابل بازیافت و استفاده است، روز به روز در حال افزایش است. برخی از بازی کنندگان اصلی و بنام در صنایع مشابه ما مدت هاست که در حال استفاده از مواد بازیافتی می باشند. در حقیقت موفقیت های کسب شده توسط این شرکت ها را می توان به عنوان الگویی برای سایر شرکت ها در نظر گرفت.

اگرچه هنوز چالش هایی وجود دارد که باید در جهت رفع آن ها برآمد تا مواد بازیافت شده به عنوان موادی اصلی در صنایع محسوب شوند. ماشین آلات قالب گیری تزریق خود-بهینه کننده می تواند یکی از این عوامل کمک کننده باشد. علاوه بر این، برای بازیافت موادی فرآیندهای جدید و بهینه شده ای مورد نیاز است.

از طرف دیگر شرکت هایی که از مواد بازیافتی استفاده می کنند باید مطمئن باشند که این مواد به صورت طولانی مدت و قیمت قابل قبولی در اختیار آن ها وجود خواهد داشت.


مواد بازیافتی معمولا ارزانتر از مواد استفاده نشده هستند. این مساله برای امنیت محاسبه کافی نیست؟

Stefan Engleder : معمولا قیمت مواد بازیافتی همیشه به قیمت نهایی تعیین شده ی مواد استفاده نشده و نفت خام بستگی دارد. هرچه مواد خام گرانتر باشد، مواد بازیافتی هم گرانتر خواهد بود. به همین نسبت افزایش قیمت نفت خام مواد بازیافتی را جذاب تر کرده و همین مساله هم باعث کم شدن مواد بازیافتی در بازار و افزایش قیمت آن ها می شود.


چه تبعاتی را برای کسب و کار خود با توجه به برنامه ی جدید اتحادیه ی اروپا (EU Roadmap) انتظار دارید؟

Stefan Engleder : این برنامه ی جدید به ما کمک خواهد کرد تا میزان آگاهی خود را افزایش دهیم. بنابراین روند استفاده از مواد بازیافتی تقویت خواهد شد. این مساله باعث می شود کیفیت مواد بازیافتی مصرف شده بهبود داده شود که از طرف دیگر بهبودهای موادی را در این زمینه شتاب خواهد بخشید. به عنوان یک تولیدکننده ی ماشین آلات، چالش پیش روی ما افزایش پایداری فرآیندهای تولیدی بوده به طوریکه انعطاف پذیری ماشین آلات و خطوط ما افزایش یابد.


آیا اقتصاد مدور و یکپارچه سازی عملیاتی (Functional integration) با یکدیگر سازگار هستند؟  آیا بهره وری زمانی که از یکپارچه سازی حاصل می شود، حین فرآیندهای پیچیده‌ی بازیافت از بین نمی رود؟

Stefan Engleder: یکپارچه سازی عملیاتی و آگاهی های زیست محیطی منحصر به فرد نیستند. اگرچه این مساله همیشه به ترکیب درصد موادی بستگی دارد. زمانی که قطعات تنها از یک جز ساخته می شوند، و یا با استفاده از یک جزء همچون یک لیف تقویت کننده، تقویت می شوند، بازیافت موادی به طور قطع قابل انجام خواهد بود. زمانی دو نوع پلاستیک مختلف برای رسیدن به یک ویژگی خاص همانند فرآیند گرمایی با یکدیگر ادغام می شوند، در بازیافت احتمال سوخته شدن تبدیل به یک مساله می شود.


نقشی که اقتصاد مدور با توجه به صنعت 4/0 بازی می کند چیست؟

Stefan Engleder : صنعت 4/0 به طرق مختلف به عنوان عاملی برای بسته شدن چرخه ی منابع محسوب می شود. با افزایش هوشمندی ماشین آلات قالب گیری تزریقی، احتمال تولید خود-بهینه شونده به عنوان عاملی پایه ای در یک کارخانه ی هوشمند بیشتر می شود.

به طور کلی صنعت 4/0 به معنی ارتباط است. به این معنی است که تبادل اطلاعات بین دستگاه ها و سامانه ها و مراکز تولید صورت می گیرد. این تبادلات اطلاعات در واقع بین شرکت ها منجر به ارتقای زنجیره ی ارزشی می شود. صنعت 4/0 باعث می شود تا ارتباط نزدیک تری بین شرکت ها وجود داشته و نتیجتا موجب چرخه ی موادی پایدارتر و بهره ور تر شود.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا