اخبار

الگوی پیشنهادی توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در ایران: خوشه ها را جدی بگیرید

بسپار می نویسد، پیرو میزگرد تخصصی “الزامات و چشم انداز توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی” که شنبه گذشته در حاشیه اولین همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال برگزار شده بود؛ سه شنبه 21 مهر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی میزبان میزگرد دیگری بود. در این جلسه امان پور مشاور بين‌المللي صنايع پتروشيمي در شركت‌هاي اروپايي و خاورميانه درباره “الگوی پیشنهادی توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در ایران” به ایراد سخنرانی پرداخت. 

پس از مقدمه کوتاهی، دکتر رضوی رییس مرکز مطالعات پژوهش های بازرگانی (زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت) با اشاره به دارا بودن پیشرفت های علمی، مواد اولیه و عزم در کشور گفت باید مشکل را ریشه یابی کنیم که چرا رشد اتفاق نمی افتد. امیدوارم سخنان مهندس امان پور ابعاد این قضیه را روشن کند. 
امان پور که در حدود 23 سال در شرکت شل مشغول به کار بوده است در محورهایی چون زنجیره ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی، یکپارچگی و برخورد خوشه ها صحبت کرد. 

کمبود تولید پروپیلن داریم 
وی گفت، دسته ای از کشورها مثل عربستان به دلیل داشتن منابع طبیعی در این صنعت حضور دارند، اما کشورهای اروپایی که منابع کمی دارند از مسیر برعکس حرکت کرده اند و ابتدا صنایع پایین دست را گسترش داده اند. وی همچنین افزود در ایران تولید اتیلن زیاد است و کمبود تولید پروپیلن داریم که زنجیره بسیار مهمی است. 

یکپارچگی 
امان پور با تعریف یکپارچگی عمودی به عنوان یکپارچگی از بالادست (مثلا بین پالایشگاه و پتروشیمی) و یکپارچگی افقی به عنوان یکپارچگی در یک منطقه صنعتی بین پلنت پتروشیمی و مشتریان و خوشه ها گفت، به اصطلاح خصوصی سازی پتروشیمی ها به یکپارچگی ضربه زده است. در حال حاضر من راه حلی در این خصوص ندارم و برای رفع این مشکل باید بررسی های زیادی کرد. 

مفهوم خوشه ها 
امان پور با بیان اینکه بعضی مشاغل مثل مشاغل حوزه نفت و گاز اشتغالزایی کم و متوسط دستمزد بالا و بعضی مثل صنایع چرم میزان اشتغال بالا و متوسط دستمزد کمی دارند، گفت خوشه ها باید در حوزه ای میان این دو حد تعریف شود. از جمله حوزه های مناسب برای خوشه سازی در کشور صنعت خودروسازی، الکترونیک و انرژی های تجدیدپذیر هستند. وی با شاره به محدودیت منابع طبیعی و انسانی گفت کشورها معمولا مثلا با پنج خوشه شروع به کار می کنند تا اولویت بندی کنند. تمرکز آلمان بر صنعت اتومتیو، دبی بر توزیع با ساخت بنادر و ایرلند بر نیمه رساناها از جمله خوشه های موفق است. ایجاد چارچوبی برای صنعتی شدن، ایجاد بخش خصوصی واقعی، اشتغالزایی، جذب سرمایه خارجی و داخلی و اثرگذاری مثبت بر روی اقتصاد ملی از مزایای خوشه ها است. 

Verbund کلید موفقیت BASF 
کلمه ای آلمانی در معنای یکپارچگی است که البته مفهوم بزرگتری از یکپارچگی را دارد. این مفهوم دلیل موفقیت شرکت BASF در تمام مدت فعالیتش است. آن ها با استفاده از این مفهوم در تولید 1 میلیارد دلار صرفه جویی می کنند. یکپارچگی نیروی انسانی دارند یعنی رهبران خود را از نیروهای خود انتخاب می کنند و به تخصص اهمیت بسیاری می دهند و برای یکپارچگی با مشتری تحقیق و توسعه مشترک با او دارند. 

آرامکو از اولین نتایج خوشه ها در عربستان 
عربستان با ساخت خوشه ها در پنج حوزه و وجود یک تصمصیم گیر بسیار ققدرتمند فرا وزارتی در این حوزه ها رشد کرد و از اولین نتایج این خوشه ها آرامکو را می توان نام برد. همچنین صنعت خودروسازی ندارند اما خوشه اتومتیو دارند. اکنون در حال تولید ماشین های کشاورزی هستند و امیدوارند 10 سال آینده اتومبیل تولید کنند. 

نیاز به یک الگوی خیاطی شده و نهاد فرا وزارت خانه ای 
منابع طبیعی و انسانی، شرکت های مهندسی مناسب و وجود خلیج فارس به عنوان محلی برای صادرات از نقاط قوت صنعت ما و ضعف در مدیریت عمومی و مدیریت سیستم ها نیز از نقاط ضعف کشور است. ایران از لحاظ ثبات سیاسی در منطقه وضعیت بهتری دارد اما ثبات سیاست گذاری نداریم. شرایط پساتحریم، اراده ملی برای رفع مشکلات، آگاهی از مسائل و مشکلات، نیروی کار با استعداد از فرصت ها و ایجاد ظرفیت اضافه در دنیا، نوسان قیمت ارز و مسئله انحصار از جمله تهدید ها است. 
ما باید به مطالعه الگوهای جهانی بپردازیم اما برای خود یک الگوی خیاط دوز تهیه کنیم. همچنین به یک نهاد قدرتمند متخصص فرا وزارت خانه ای نیاز داریم که مورد حمایت سطوح بالای حاکمیتی و مردم باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا