اخبار

امسال تولید لاستیک در کشور رشد کرد

بسپار/ ایران پلیمر امسال با وجود تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران، در مجموع ۱۶۲ هزار تن تایر در هشت ماه منتهی به آبان در کشور تولید شد که رشد حدود ۵/ ۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد. خسرو محمودیان دبیر انجمن صنفی صنعت تایر، با اعلام این مطلب، گفت: وقایع امسال در صنعت تایر(این کالای استراتژیک مصرفی بادوام) بیش از سال‌های گذشته بر نحوه حیات این صنعت اثر گذاشت اما نسبت به ۱۳۹۶ به میزان ۲ میلیون حلقه افزایش تولید انجام شد.

وی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات پیش روی صنعت تایر افزود: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های صنعت تایر در سال‌جاری، آشفتگی‌های بازار ارز و عدم ثبات بازارهای اقتصادی بود. عدم دریافت به موقع مواد و تجهیزات سفارش شده، کاهش مواد اولیه در انبارها، آغاز دور جدید تحریم‌های اقتصادی و سر باز زدن بسیاری از بانک‌های خارجی برای همکاری با ایران که موجب شد مواقعی تولید محصول متوقف شود، همه بحران‌هایی بودند که سبب بروز چالش برای صنعت تایر ایران شد.

دبیر انجمن صنفی صنعت تایر درباره افزایش قیمت این کالای مصرفی با دوام نیز اعلام کرد: لاستیک به عنوان یک کالای راهبردی است که مواد اولیه آن از قبیل نخ تایر، پلی استر و دوده به ترتیب در هفت ماه امسال ۱۵۲، ۶۹ و ۱۳۰ درصد رشد قیمت داشت.  متقاعد کردن دستگاه‌های نظارت‌کننده برای افزایش قیمت‌های فروش تایر و پیشگیری از ضرر و زیان کارخانه‌های تایرسازی با توجه به روند افزایش قیمت مواد اولیه، از دیگر پیگیری‌های مستمر، بااهمیت و پرچالش انجمن صنفی در سال‌جاری بوده است. در نهایت پس از گذشت یک پروسه زمانی حداقل ۸ ماهه، تایرهای رادیال ۲۰ درصد و تایرهای بایاس ۳۲ درصد افزایش قیمت پیدا کردند.

محمودیان خطاب به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران سیاست‌های اقتصادی و تنظیم بازار گفت: از تمامی دست‌اندرکاران، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران سیاست‌های اقتصادی و تنظیم بازار درخواست می‌کنیم تا با برقراری مجدد ضوابط پیشین، بازگرداندن تعرفه‌ها به جای خود و کاهش بوروکراسی اداری برای تامین ارز مورد نیاز تولید تایر و نیز تحقق طرح‌های توسعه‌ای این صنعت، از تکرار آزموده‌ها پیشگیری کرده و وضعیتی را فراهم کنند تا ضمن حفظ ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای، صنعت تایر ملی بیش از پیش تقویت و برای تامین نیازهای رو به رشد کشور تجهیز شود. وی افزود: تاکید دارم که صنعت تایر با واردات منطقی و ضابطه‌مند، در محدوده کمبود ظرفیت در برخی اندازه‌ها و انواعی از تایر که در کشور تولید نمی‌شوند مخالف نیست؛ اما معتقدم با برنامه‌ریزی درست می‌توان حضور برندهای جهانی در بازار پرکشش و رو به فزونی کشور را منوط به همکاری آنها با تولیدکنندگان داخلی یا مشارکت و سرمایه‌گذاری در این صنعت کرد.

 

دنیای اقتصاد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا