اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ امکان بازیافت بسته بندی های چند لایه ی پایه PET از سوی BASF و شرکا

گروه تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر تا کنون، بازیافت فیلم چند لایه دشوار بوده است، زیرا فیلم از مواد مختلفی ساخته شده است. با این حال، یک پروژه همکاری شامل شرکت‌های BASF، Krones، SÜDPACK و TOMRA اکنون نشان داده است که می‌توان بسته‌بندی چند لایه PET/PE را به اجزای آن جدا کرد و آن ها را به عنوان مواد خام به چرخه مواد بازگرداند.

در طول اولین آزمایش صنعتی که در کارخانه آزمایشی Krones در فلنزبورگ انجام شد، شرکا توانستند تا 69٪ از اجزای PET/PE را به طور کامل و دوازده درصد دیگر را تا حدی جدا کنند. این رویکرد ویژه است زیرا از زیرساخت های موجود برای بازیافت بسته بندی چند لایه استفاده می کند.

مرحله اول پروژه در اوایل سال 2021 آغاز شد، زمانی که TOMRA اولین آزمایش های مرتب سازی را با سینی های PET/PE انجام داد. این سینی‌ها توسط SÜDPACK با استفاده از یک چسب جداکننده ی ساخته شده توسط BASF آماده شده‌اند.این شرکا توانسته اند فیلم‌های چند لایه‌ای ایجاد کنند که می‌توانند با شستشوی بسیار داغ از هم جدا شوند.

برای بستن چرخه مواد، ابتدا فیلم های چند لایه قابل بازیافت باید از جریان پسماند جدا شوند. تعیین کننده اصلی موفقیت برای این مرحله، توانایی فناوری AUTOSORTTM TOMRA برای جدا کردن سینی های PET/PE قابل بازیافت از سینی های غیرقابل بازیافت بوده است.

Krones، شرکتی که سیستم‌های بازیافت پلاستیک را توسعه می‌دهد، در ژوئیه 2022 به تیم پروژه پیوست. در یکی از کارخانه‌های آزمایشی این شرکت، آزمایش‌هایی انجام شد تا مشخص شود که آیا امکان جداسازی فیلم‌های PET/PE چند لایه وجود دارد یا خیر. لایه ها در مقیاس صنعتی یک فرآیند شستشوی داغ استاندارد که معمولاً برای بازیافت PET استفاده می‌شود با موفقیت اعمال شد و در نتیجه، PET و PE جدا شده را می‌توان مجدداً به عنوان یک ماده استفاده کرد.

فرآیند جداسازی اجزای فیلم PET و PE بر اساس چسب هایی است که به طور خاص برای این منظور ساخته شده اند. از این چسب ها در هنگام لمینت فیلم های چند لایه برای اتصال مواد کاربردی مختلف استفاده می شود. چسب لمینیت باید بهترین قدرت چسبندگی ممکن را در صورت نیاز داشته باشد، اما همچنان این امکان را فراهم می کند که به راحتی دو فیلم در زمان بازیافت از هم جدا شوند.

پروژه همچنان ادامه دارد. با تنظیم پارامترهای مختلف فرآیند بازیافت و توسعه بیشتر چسب لمینیت مورد استفاده، شرکای پروژه فرصت‌های بیشتری را برای بهبود نرخ بازیافت پلاستیک شاهد خواهند بود.

کیفیت مواد بازیافتی تمرکز اصلی است. هدف این است که بتوان از PET برای تولید بسته بندی مواد غذایی استفاده کرد، در حالی که بخش پلی اتیلن به عنوان ماده خام برای ساخت بسته بندی های جدید برای صنایع غیر غذایی استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا