اخبار

انتخابات هیات رییسه پنج کمیسیون اتاق تهران برگزار شد/ لاهوتی ریاست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات را به دست گرفت

بسپار/ ایران پلیمر انتخابات هیات رییسه پنج کمیسیون مشورتی اتاق تهران از صبح روز گذشته، یکشنبه برگزار شد و طی آن، ترکیب رییس و نواب رییس کمیسیون‌های تسهیل تجارت و توسعه صادرات، انرژی و محیط‌زیست، کشاورزی و صنایع تبدیلی، اقتصاد سلامت و کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد مشخص شد.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، روز دوشنبه (فردا) نیز با برگزاری انتخابات هیات رییسه کمیسیون‌های صنعت‌و‌معدن، بازار پول و سرمایه، بهبود فضای کسب‌و‌کار و رفع موانع تولید، اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال، و در نهایت کمیسیون گردشگری، فعالیت کمیسیون‌های ده‌گانه اتاق تهران برای مدت دو سال نخست دوره نهم هیات نمایندگان اتاق تهران، رسما آغاز خواهد شد.

 

کرسی ریاست به محمد لاهوتی رسید

در انتخابات هیات رییسه کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران که با حضور مسعود خوانساری و سیده فاطمه مقیمی اعضای هیات رییسه و بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران برگزار شد، محمد لاهوتی با کسب اکثریت آرا به عنوان رییس این کمیسیون برگزیده شد. همچنین مهدی شریفی نیک نفس و افروز بهرامی نیز با رای اعضای این کمیسیون بر کرسی نواب رییس تکیه زدند.

کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در این دوره نیز به یکی از کمیسیون‌های پرطرفدار در میان اعضای هیات نمایندگان تبدیل شد؛ چنانکه 15 عضو هیات نمایندگان برای عضویت در این کمیسیون اعلام آمادگی کرده بودند و درعین حال، از نمایندگان 6 تشکل صادراتی نیز برای عضویت در این کمیسیون با حق رای دعوت به عمل آمد.

 در انتخابات هیات رییسه کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، در ابتدا 14 نفر حاضر بودند ومحمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس کنفدراسیون صادرات ایران تنها کاندیدای ریاست این کمیسیون بود که با 13رای و کسب اکثریت آرا به ریاست این کمیسیون رسید. پس از آن، موعد انتخاب نواب رییس نیز فرا رسید. در این هنگام، مهدی شریفی نیک نفس، عضوهیات نمایندگان اتاق تهران و افروز بهرامی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات به عنوان کاندیدای احراز پست نایب رییسی معرفی شدند و شریفی نیک نفس با 12 رای به عنوان نایب رییس اول و بهرامی با 11 رای به عنوان نایب رییس دوم برگزیده شدند.

پس از برگزاری این انتخابات، خوانساری رییس اتاق تهران طی سخنانی، ضمن تبریک به برگزیدگان، به این نکته که کمیسیون ها باید هر 15 روز یک بار تشکیل جلسه دهند اشاره کرد و در عین حال، نسبت به تدوین برنامه کمیسیون ها در همان جلسه نخست تاکید کرد.

لاهوتی، رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران نیز ضمن قدردانی از اعتماد اعضای این کمیسیون، ابراز امیدواری کرد که این کمیسیون بتواند با همکاری تشکل ها موانع تولید، صادرات و به طور کلی تجارت را از میان بردارد.

شریفی نیک‌نفس، نایب‌رییس اول این کمیسیون هم با اشاره به اینکه بخش‌خصوصی در دوران سختی برای صادرات و به طور کلی تجارت قرار دارد، گفت:«امیدواریم بتوانیم هیات رییسه اتاق را برای بهبود فضای کسب و کار یاری برسانیم.» افروز بهرامی نایب‌رییس دوم کمیسیون نیز از حسن ظن فعالان اقتصادی برای انتخاب او قدردانی کرد.

در این نشست همچنین سایر حاضران نیز دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و در باب نقش مهم این کمیسیون در تسهیل تجارت سخن گفتند؛ در خلال این مباحث، این پیشنهاد مطرح شد که رییس این کمیسیون در ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور پیدا کند که این پیشنهاد با استقبال نمایندگان این وزارتخانه رو‌به‌رو شد و مقرر شد که لاهوتی در این نشست‌ها حضور یابد یا به فراخور موضوعات مطرح شده در این نشست، نمایندگانی را از سوی بخش خصوصی معرفی کند.

همچنین صادق نجفی، دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به شرایط کشور، این پیشنهاد را مطرح کرد که تشکیلاتی در قالب کمیسیون یا کمیته با موضوع «مقابله با تحریم» در اتاق تهران تشکیل شود تا با جمع‌بندی مصوبات کمیسیون‌ها، آنها را در اختیار نهادهای تصمیم‌گیر نظیر شورای امنیت ملی یا جلسه سران قوا قرار دهد. این پیشنهاد نیز مورد استقبال رییس اتاق تهران قرار گرفت و او گفت که می‌توان کمیته تلفیقی یا راهبردی برای جمع‌بندی و تحلیل مصوبات کمیسیون‌ها تشکیل داد.

 

پدیدار بر کرسی ریاست ماند

انتخابات هیات رییسه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران نیز با حضور اکثریت اعضا برگزار شد و با رأی فعالان اقتصادی، رضا پدیدار برای دومین دوره پیاپی به عنوان رییس این کمیسیون انتخاب شد.

جلسه انتخاب اعضای هیات رییسه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران روز یکشنبه با حضور رییس اتاق تهران و جمعی از اعضای این کمیسیون و نمایندگان تشکل‌های حوزه انرژی برگزار شد و طی رأی‌گیری اعضا، رییس و نواب رییس این کمیسیون برای فعالیت در یک دوره دو ساله انتخاب شدند.

طی این انتخابات، رضا پدیدار تنها نامزد ریاست بود که با 12 رأی، اکثریت آرا برای نشستن بر کرسی ریاست کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران را به دست آورد. وی در دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق تهران نیز ریاست این کمیسیون را برعهده داشت.

همچنین برای کسب کرسی نواب رییس این کمیسیون، حمیدرضا صالحی، مهراد عباد، محمدحسن دیده‌ور و بهزاد حضرتی نامزد شدند که با رأی اعضا، حمیدرضا صالحی با 12 رأی و بهزاد حضرتی با 6 رأی به ترتیب به عنوان نایب رییس اول و نایب رییس دوم کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران انتخاب شدند.

در ادامه این جلسه، رضا پدیدار با قدردانی از اعتماد دوباره اعضای کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران به وی برای هدایت این کمیسیون در دور جدید، خاطرنشان کرد که در دوره قبل، برنامه استراتژی کمیسیون در یازده فصل از سوی اعضا تدوین و مورد تصویب هیات رییسه قرار گرفت که منجر به کسب اقداماتی برای بخش خصوصی شد.

وی همچنین با اشاره به کسب کرسی کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که از دستاوردهای تعامل و حضور فعالانه اعضا بود، اظهار امیدواری کرد که در دوره جدید نیز برنامه های این کمیسیون طی همفکری و تعامل گسترده اعضا و نمایندگان تشکل‌ها استمرار یابد.

 

ابقای زرگران بر کرسی ریاست

در انتخابات هیات رییسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران نیز کاوه زرگران برای یک دوره دو  ساله به عنوان رییس این کمیسیون انتخاب شد.

زرگران که در دوره قبل نیز ریاست کمیسیون کشاورزی اتاق تهران را برعهده داشت، طی انتخاباتی که روز یکشنبه جاری برگزار شد، با 9 رأی اعضای این کمیسیون، اعتماد دوباره نمایندگان بخش خصوصی برای هدایت این کمیسیون را به دست آورد.

همچنین با رأی اعضای کمیسیون، محمدرضا فرشچیان و مهدی معصومی اصفهانی به ترتیب به عنوان نایب رییس اول و دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران برای دوره دو ساله پیش رو انتخاب شدند.

 

رأی اعتماد دوباره فعالان اقتصادی به نجفی‌عرب

اعضای کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران نیز طی نشستی که ظهر روز یکشنبه برگزار شد،با رأی اعتماد مجدد به محمود نجفی‌عرب، وی را به عنوان رییس این کمیسیون انتخاب کردند.

در این انتخابات که جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران و نمایندگان چندین تشکل اقتصادی حوزه سلامت حضور داشتند، محمود نجفی‌عرب با کسب 9 رأی و اکثریت آرا، به عنوان رییس کمیسیون اقتصاد سلامت انتخاب شد. وی در دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق تهران نیز ریاست این کمیسیون را برعهده داشت.

همچنین ابوالفتح صانعی رییس هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی و خانم هاله حامدی‌فر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با رأی اعضا به ترتیب به عنوان نایب رییس اول و دوم انتخاب شدند.

پس از تعیین ترکیب هیات رییسه این کمیسیون،محمود نجفی‌عرب طی سخنانی با اشاره به برخی اقدامات کمیسیون اقتصاد سلامت در دوره قبل و تعامل با دستگاه‌های دولتی که منجر به بهبود فضای کسب‌و‌کار در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی شد، اظهار امیدواری کرد طی دوره پیش رو که به گفته وی، شرایط اقتصادی و کسب‌و‌کار بنگاه‌ها به ویژه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در مقایسه با سال گذشته سخت‌تر شده است، این کمیسیون طی همفکری با تشکل‌های بخش‌خصوصی بتواند شرایط تسهیل فعالیت‌های اقتصادی در این بخش را فراهم کند.

 

فروزان‌فرد رییس کمیسیون حمایت قضایی شد

در ادامه انتخابات پنج کمیسیون‌ اتاق تهران از میان ده کمیسیون مشورتی که روز یکشنبه هفته جاری برگزار شد، با رای اعضای کمیسیون«حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق تهران، حسن فروزان‌فرد به عنوان رییس این کمیسیون برگزیده شد و در عین حال، احمد آتش‌هوش و مهراد عباد نیز به عنوان نواب رییس انتخاب شدند.

 در این انتخابات که با حضور رییس اتاق تهران برگزار شد، حسن فروزان‌فرد 9 رای از 10 عضو حاضر در این جلسه را کسب کرد و با اکثریت آرا بر کرسی ریاست این کمیسیون تکیه زد. آتش‌هوش، نماینده اتحادیه واردکنندگان دارو و مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز هر یک، 7 رای کسب کردند که پس از قرعه کشی، آتش‌هوش عنوان نایب رییس اول و عباد، عنوان نایب رییس دوم را کسب کردند.

مسعود خوانساری ، رییس اتاق تهران پس از انجام این رای گیری، با اشاره به اینکه این کمیسیون برای نخستین بار است که در اتاق تهران تشکیل می‌شود، گفت:« در عنوان این کمیسیون پسوند مبارزه با فساد نیز اضافه شده و اتاق تهران طی چهار سال گذشته، اقدامات ارزشمندی در حوزه مبارزه با فساد به انجام رسانده است و آقای حسن عابدی‌جعفری زحمات زیادی در این زمینه کشیدند.» او سپس گفت که این کمیسیون، کمیسیون سودمندی برای بخش‌خصوصی خواهد بود.

در همین حال، حسن فروزانفرد، رییس این کمیسیون ضمن قدرانی از حسن اعتماد اعضای کمیسیون، مبارزه با فساد را بسیار حائز اهمیت برشمرد و گفت:«مساله دارایی‌های نامشهود و رفتار حاکمیت با این دارایی‌ها، در شکل‌گیری رقابت بسیار موثر است و در این زمینه کارهای بسیاری می‌توان انجام داد.» او سپس ابراز امیدواری کرد که آنچه در دوره گذشته در زمینه مبارزه با فساد از اتاق ایران به اتاق تهران ارجاع پیدا کرد، در این دوره نیز تفویض شود.

فروزان‌فرد با اشاره به تصویب لایحه جامع شفافیت در دولت گفت:«اتاق تهران نظرات خود را درباره این لایحه به دولت اعلام کرده و در مورد لایحه تعارض منافع نیز نظرات خود را اعلام خواهیم کرد. هرچند به نظر می‌رسد این لایحه به سادگی از تصویب دولت نخواهد گذشت.

برابر اعلام رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد، جلسات این کمیسیون، دوبار در ماه و در روزهای یکشنبه از ساعت 10 تا 12 برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا