اخبار

انتقادات پورقاضی نسبت به نحوه برگزاری ایران پلاست

بسپار به نقل از وب سایت انجمن ملی می نویسد، در دو سال گذشته مسئولان دفتر صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی تلاش کردند با همفکری و گرفتن کمک از انجمن ها و دخالت دادن آن ها در تصمیم گیری ها، آهسته آهسته برگزاری ایران پلاست را به انجمن های صنایع پایین دستی واگذار کنند، اما آنچه در سال 1393 توسط روابط عمومی شرکت ملی پتروشیمی صورت گرفت، باز پس گیری همه اقدامات سال های گذشته بود. به طوری که واگذاری غرفه های نمایشگاه با نرخ هایی غیر معمول و دعوت به اسپانسرینگ بر اساس تصمیمات فردی، همه شائبه های میل پتروشیمی برای سوداگری از ایران پلاست را به وجود می آورد.

مهندس مهدی پورقاضی، نایب رییس انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در تفاوت های ایران پلاست امسال با سال های گذشته اظهار داشت: به نظر من رویکرد و نگاه ایران پلاست سال 1393، در مقایسه با ایران پلاست دو سال پیش متفاوت است؛ دو سال پیش یک شورایی تحت عنوان شورای سیاسگذاری تشکیل شده بود و مسئولان وقت دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی تلاش می کردند انجمن ها و بخش خصوصی را در روند برنامه ریزی و جزئیات نمایشگاه دخالت بدهند و علاوه بر این سعی می کردند که یک نظم و ضابطه ای در تصمیم گیری های ایران پلاست به وجود بیاورند.

به گفته پورقاضی، رویکرد ایران پلاست امسال متفاوت است، اولاً به نظر می رسد که کسب درآمد بیشتر برای نمایشگاه، روی تصمیم‌گیری‌ها سایه انداخته و دوم اینکه مشارکت انجمن ها خیلی نمایشی و صوری شده است، به طوری که جلسات محدودی، احتمالاً دو جلسه، با انجمن ها برگزار و در آن جلسه هم به جز تعیین تاریخ نمایشگاه تصمیم مهمی گرفته نشد، مابقی تصمیم ها فردی بوده است. این تصمیم های فردی ممکن است خوب باشد یا بد، ممکن است افراد دیگری بپسندند یا نپسندند، اما به هر حال این تصمیمات فردی بوده است.

این عضو انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر افزود: در بخش کسب درآمد بیشتر برای نمایشگاه، تصمیم گرفته اند که غرفه ها را بیشتر از نرخ معمول به فروش برسانند و با دریافت مبالغ کلان از غرفه‌داران تحت عنوان اسپانسرینگ، رویه ای درآمد محور را در پیش گرفته اند. این که این سیاست در چه مکانیزمی اتخاذ شده، مشخص نیست. اینکه چه کسی می خواسته این غرفه ها را با این نرخ به فروش برساند و این که برای سود غرفه گذار چه فکری شده، مشخص نیست. باید توجه داشت که غرفه‌دار هم برای جذب مشتری به نمایشگاه می آید و در صورتی که هزینه های صرف شده برای ارتباط با مشتریان و بازدید کنندگان با تعداد بازدید کنندگان، بخصوص بازدیدکنندگان خارجی همخوانی نداشته باشد، حضور در نمایشگاه صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

پورقاضی با مبهم دانستن وضعیت غرفه‌داران خارجی اظهار داشت: مشخص نیست برای دعوت از غرفه‌داران خارجی چه تصمیمی گرفته شده و به هر حال هر تصمیمی که گرفته شده، که ما تابحال نمود آنرا ندیده ایم، این یک تصمیم فردی بوده که بدون در نظر گرفتن نظر انجمن ها و صنایع پایین دستی اتخاذ شده است. همچنین مشخص نیست برای بازدیدکنندگان خارجی چه تصمیماتی گرفته شده و با چه مکانیزمی قرار است آنها جذب شوند.

وی با تأکید بر فراهم کردن امکان استفاده تهاتری بنگاه ها از ظرفیت های نمایشگاهی کشورهای همسایه گفت: قرار بوده که مجموعه نمایشگاه با نمایشگاه های کشورهای همسایه مثل امارات، پاکستان، روسیه و ترکیه، تعاملاتی را داشته باشد که در یک تهاتر فضای نمایشگاهی، هم حضور غرفه گذاران خارجی در نمایشگاه فراهم شده و بین المللی کردن ایران پلاست تحقق پیدا کند ، و هم انجمن ها و بنگاه های پایین دستی بتوانند از فضای نمایشگاهی این کشورها با قیمت معقول تری بهره مند شده و در این نمایشگاه ها حضور پیدا کنند. اما تا این لحظه کاری انجام نشده و نمی دانیم برای وعده های داده شده چه تصمیمی گرفته شده است.

پورقاضی با اشاره به روند رقابتی انتخاب مجری نمایشگاه و ناشر کتاب و نشریه نمایشگاه ، در ایران پلاست دو سال پیش گفت: در ایران پلاست دوره قبل، انتخاب مجری نمایشگاه روند مفصلی داشت و در یک فضای رقابتی، مجری برگزاری انتخاب شد. برای واگذاری کتاب و نشریه نمایشگاه هم یک روند مدونی دیده شده بود که منتشر کننده کتاب و نشریه نمایشگاه در فضای رقابتی انتخاب شود. اما متأسفانه امسال این دو مسئله مهم بر اساس تصمیم شخصی انتخاب شده است.

پورقاضی مشکلات نمایشگاه بین المللی را اساسی دانست و گفت: مشکلات مهم نمایشگاه، مثل پارکینگ ها و سرویس ها همچنان پابرجاست و نمی دانیم چه فکری برای این مشکلات خواهد شد. در نمایشگاه نفت و گاز که در اردیبهشت ماه امسال (1393) برگزار شد با وضعیت اسف باری مواجه بودیم و به نظر می رسد سیستم نمایشگاه به نامرتب بودن و بی نظمی و کثیف بودن عادت پیدا کرده است. این ها مسائلی است که باید در شورای سیاست گذاری روی آنها فکر می شد اما متأسفانه، انجمن ها به بازی گرفته نشده اند.

عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستک ایران اظهار داشت: در ایران پلاست سال های گذشته برای انجمن ها غرفه ای به رایگان در نظر گرفته می شد، اما امسال از این غرفه ها تا به حال خبری نیست. همه این موارد، نشانه هایی است که روابط عمومی پتروشیمی که مسئولیت برگزاری ایران پلاست امسال را عهده دار شده، رویه ی بازگشت به عقب را در پیش گرفته است.

پورقاضی با اظهار تأسف از روند رو به عقب پتروشیمی در واگذاری امور به بخش خصوصی گفت: در سال های گذشته، تصمیم این بود که ایران پلاست به تدریج از نقش قالب شرکت پتروشمی خارج شده و به انجمن ها و صنایع پایین دستی واگذار شود. اما همه مسائلی که امسال برای ایران پلاست پیش آمده نشان می دهد که پتروشیمی تصمیم دارد رویه واگذاری را پس بگیرد و نمایشگاه را در اختیار خود نگه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا