اخبار

انتقاد اتاق بازرگانی ایران: بسته حمایت از صادرات سازمان توسعه تجارت کارآمد نیست

بسپار/ ایران پلیمر معاون فنی و مهندسی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ما به بسته حمایت از صادرات سازمان نقد داریم، گفت: پرداخت‌های غیر مستقیم منابع را اتلاف و تاثیر سریع بر صادرات ندارد.

مظفر علیخانی در اولین جلسه هم اندیشی راهکارهای توسعه صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: بخش خصوصی ایران در اواخر دهه 1360 در ارتباطات با تولید و صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1380 اولین اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان تاسیس شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: موضوع صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات یک موضوع بسیار استراتژیک در بخش های مختلف و در بین  فعالان اقتصادی، دانشگاهیان و رسانه‌ها است.

معاون فنی و مهندسی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: به استناد ماده 5  قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و در راستای اجرای مصوبات مقررات زدایی، اتاق ایران مکلف شده تشکل های صنفی و اقتصادی فعال در این بخش را ساماندهی کند و از موازی کارها جلوگیری کند.

علیخانی گفت: اگر مشروح مذاکرات سه دهه اخیر در این حوزه مرور شود، به این نتیجه می‌رسیم که موضوعات، ساختارها، آدم‌ها، راهکار، فعالان اقتصادی، تشکل‌ها و حتی مسئولان دولتی‌ همان قبلی‌ها هستند و سوال اینجاست که چگونه علیرغم سه دهه گفت‌وگو نه مشکلی در این بخش حل می‌شود و نه راهکاری به نتیجه می‌رسد و نه جهش قابل توجهی در تولید و صادرات تجربه می‌شود؟

علیخانی اظهار داشت: در این صنعت کماکان در بحث نرخ‌گذاری کالاها در گمرکات مشکل باقی است و همچنین مشکلات درباره صدور اظهارنامه‌های صادراتی مالیات بر عملکرد وجود دارد و در بحث مالیات بر ارزش افزوده هنوز صادرکننده رنج می‌برد و در بحث تسهیلات بانکی هم هیچ مشکلی حل نشده است.

معاون فنی و مهندسی اتاق بازرگانی ایران با بیان رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات جزء رشته‌های با فناوری نوین و متکی بر جوانان است، گفت: بنابراین هر گونه توسعه‌ای در این زمینه نیازمند برنامه‌های جدید است. 

وی با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران و محدودیت‌های که در این خصوص بر اقتصاد ایران حکم‌فرماست، بیان داشت: با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته‌ایم  و مشکلاتی که در زمینه انتقال تکنولوژی، نقل و انتقال ارز، بنادر و کشتیرانی و همچنین تولید و صادرات وجود دارد، به جهت ویژگی‌های این صنعت در حوزه تولید و صادرات  رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند یکی از مسیرهای اساسی ما برای برون رفت از این وضعیت اقتصاد باشد، ضمن اینکه اشتغال‌زایی این رشته هم قابل توجه است. 

علیخانی با بیان اینکه موازی کاری در این حوزه به شدت آزار دهنده است، گفت: وزارت ها و سازمان‌های مختلف از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت ارشاد و معاونت علمی و همچنین وزارت صمت خود را متولی می‌دانند و بنابراین یک بار برای همیشه متولیان بخش دولتی و خصوصی باید در این زمینه به یک جمع‌بندی برسند. 

وی با بیان اینکه در بسیاری مواقع برنامه‌هایی که در این حوزه تدوین می‌شود با هم همگرایی ندارد، گفت: منابع محدود دولتی در سازمان‌های مختلف تجزیه می‌شود و اثرات آن بر تولید و صادرات کم می‌شود و از آنجا که اقتصاد کشور اقتصادی رانتی است، همیشه افرادی فرصت طلب پیدا می‌شوند که با ارتباطاتی که در دستگاه‌های مختلف دارند از فرصت‌ها استفاده می‌کنند که در نهایت برای اقتصاد کشور هم خروجی ندارد. 

معاون فنی و مهندسی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ما به بسته حمایت از صادرات سازمان بصورت جدی نقد داریم‌، گفت: این نقد هم در بسته 96 و هم در بسته 97 وجود دارد. 

وی با بیان اینکه در بسته 97 پرداخت غیر مستقیم در کانون توجه قرار گرفته است، گفت: این درحالی است که تجربه دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که پرداخت‌های غیر مستقیم باعث اتلاف منابع می‌شود و اثر مستقیم و سریعی بر صادرات ندارد. 

علیخانی با اشاره به قیمت تمام شده بالا و هزینه نقل و انتقالات بالا گفت: ما نیازمند این هستیم که با پرداخت مستقیم مشوق‌ها‌ی صادراتی قیمت تمام شده کاهش یابد تا قدرت رقابت و چانه‌زنی در بازارها را افزایش دهیم که این موضوع هم در حوزه احداث و هم در حوزه آی سی تی مورد توجه صادرکنندگان است.

وی با بیان اینکه 1300 میلیارد تومان اعتبار مشوق صادراتی در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار نگرفته است، گفت: از بسته‌ حمایتی صادرات صحبت می‌شود، در حالی در فرآیند تخصیص اعتبار اتفاقی نمی‌افتد. 

 

فارس

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا