اخبار

انجمن ملی صنایع پلیمر برای اصلاح آیین نامه قانون مدیریت پسماند از طریق اتاق بازرگانی به دولت اعتراض می کند

بسپار/ ایران پلیمر  پیرو اعتراض انجمن ملی به آیین نامه اجرایی قانون «کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش خصوصی» جلسه ای بین این انجمن و کمیسیون محیط زیست و توسعه پایدار اتاق بازرگانی ایران به همراه نمایندگان چند تشکل از جمله خانه صنعت و معدن در اتاق بازرگانی برگزار شد.

در این جلسه انجمن ملی ایرادات موجود نسبت به این آیین نامه را مطرح و بر ضرورت اصلاح این آیین نامه به عنوان دستورالعمل یک قانون مکمل تاکید کرد.
طی این جلسه تصمیم گرفته شد که پیرو نامه ارسال شده از سوی انجمن ملی صنایع پلیمر به اتاق بازرگانی ایران، در راستای اصلاح آیین نامه اجرایی قانون «کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش خصوصی»، این اتاق از طریق کمیسیون محیط زیست تلاش خود را برای توقف اجرای آیین نامه مذکور به دلیل عدم همفکری با تشکل های ذیربط انجام دهد.
در این راستا این کمیسیون تلاش خواهد کرد که مراجع مربوط را برای اصلاح آیین نامه و تدوین دستورالعملی جدید با شناسایی دقیق از پسماندهای مخرب برای قانون «کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش خصوصی» قانع کند و پیشنهاد این اصلاح از طریق اتاق بازرگانی به دولت ارائه خواهد شد.
علاوه بر این انجمن ملی صنایع پلیمر در این جلسه با انتقاد به این آیین نامه، مطرح کرد که آیین نامه اجرایی قانون «کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش خصوصی»  به صورت جدی صنعت پلاستیک را مورد هدف را قرار داده است و صنایعی که ممکن است پسماندهای مخربی داشته باشند در آن در نظر گرفته نشده اند.
از این رو ممکن است در اصلاح این آیین نامه عوارض برای برخی از تولیدکنندگان پلاستیک حذف و یا با کاهش همراه شود و صنایع دیگری که پسماندهای مخرب دارند در آیین نامه مذکور تحت عوارض قرار بگیرند.

آیین نامه اجرایی قانون

گفتنی است، بر اساس پیش نویس آیین نامه اجرایی این قانون کالاهایی از قبیل «انواع رنگ و آستری رنگ و روغن جلا»، «انواع لاستیک رویی و تویی و لاستیک های روکش شده»، «انواع لامپ ها روشنایی به استثتای ال‌ای‌دی و اس‌ام‌دی»، «انواع رایانه و تجهیزات جانبی آن»، «انواع دستگاه های صوتی و تصویری و انواع گوشی»، «انواع اسباب بازی پلاستیکی»، «انواع مشمع، سلفون، نایلون و نایلکس» و «انواع ظروف و مخازن پلاستیکی، پت (PET) و ظروف ملامین» هر کدام به میزان ٣ الی ۴ دهم درصد مشمول پرداخت عوارض برای پسماند می شوند.
تبصره ۱- عوارض موضوع این ماده برای کالاهای وارداتی به میزان یک درصد تعیین گردید.
تبصره ۲- تولد کنندگان و واردکنندگان کالاهایی که به بازیافت محولات مذکور اقدام می کنند در صورت تایید سازمان محيط زیست مشمول عوارض مذکور نمی شوند. سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است فهرست تولید کنندگان و واردکنندگان موضوع این تبصره را در پایان هر دوره مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کند.
تبصره ٣- کالاهای یاد شده، با پرداخت عوارض این آیین نامه مشمول سایر قوانین و مقررات مشابه نخواهند بود.

ایرادات آیین نامه

دستورالعملی که برای آیین نامه اجرایی این قانون تدوین شده است، نقدهای بسیاری به خود جلب می‌کند.
مهم ترین نکته این است که در قانون عوارض یک هزارم مطرح شده است اما در آیین نامه دیده می شود که درصدهای بالاتری اعلام شده است و آیین نامه با اصل قانون تفاوت دارد.
همچنین عدم شفافیت در خصوص برخی از مشخصات کالاها نظير محدوده ابعاد، نوع مواد اولیه تشکیل دهنده، عمر و مدت مصرف و مواردی از این دست باعث سردرگمی تولید کنندگان و واردکنندگان شده است. ضروری است جهت اطلاع دقیق تولید کنندگان، واردکنندگان و مسوولان سازمان های ذی ربط، عناوین کالاهای مشمول در لیست مورد نظر با طبقه بندی دقیق تر و روشن تر مشخص شوند.
همانند بسیاری از کشورهای جهان انتظار می رود اعمال عوارض بر پسماند کالاها بر اساس دو شاخص مدت مصرف و هزینه بازیافت صورت گیرد. به عنوان مثال طبیعتأ ظروف یکبار مصرف که دارای عمر بسیار کوتاه یک روزه هستند اثرات مخرب زیست محیطی بسیار بیشتر از مخازن پلاستیکی دارند که به عنوان یک کالای سرمایه ای سالیان طولانی قابل استفاده هستند و به راحتی باز یافت می شوند. در عین حال بازیافت پلیمرهای ترموست یا پسماندهای عفونی هزینه بسیار بیشتری از ترموپلاست های رایج در بر خواهند داشت.
علاوه بر این اخذ عوارض پسماند از کالاهای صادراتی غیر منطقی و ناعادلانه است. اصولا اخذ عوارض این چنینی در کشوری که کالا مورد استفاده قرار می گیرد یعنی کشور مقصد معنا دارد و در کشور مبدا بی معناست.
نکته دیگر این است که در دستورالعمل هیچ مبنای علمی برای این که نشان دهد پسماند های مخربی که به طور کلی در قانون ذکر شده، بر اساس چه معیاری تقسیم بندی شده اند وجود ندارد.
علاوه بر این مشخص نیست ضرایبی که در دستورالعمل وجود دارد، متناسب با اثرگذاری پسماندها بر محیط زیست تعیین شده است یا خیر.
از این رو دیده می‌شود که به هیچ عنوان برای این آیین نامه کار علمی انجام نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا