اخبار

انجمن ملی صنایع پلیمر و انتقاد جدی به وزارت صمت و سازمان محیط زیست در خصوص دستورالعمل عوارض قانون مدیریت پسماند

بسپار/ ایران پلیمر عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر از برگزاری جلسه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بررسی نظر انجمن ها در خصوص قانون دستورالعمل اجرایی قانون مدیریت پسماند خبر داد و گفت: انجمن ملی طی این جلسه بر ضرورت توجه به محیط زیست و اهمیت آن برای نسل های آینده تاکید کرد.

سعید زکائی در گفت و گو با خبرنگار اینپیا گفت: تمام تلاش انجمن ملی این است که محیط زیست در کشور حفظ شود و در صورت بهبود وضع مدیریت کلان می تواند به محیط زیست کمک کند و ضررهای محتمل به محیط زیست را مدیریت کند.

وی ادامه داد: در عین حال نقدی جدی به دستورالعمل موجود برای اجرای قانون مدیریت پسماند وجود دارد، چرا که مشخص است که دسته بندی کالاهای مخرب محیط زیست به صورت غیر تخصصی انجام شده است.

زکائی افزود: از این رو انجمن ملی پیشنهاد ایجاد یک کارگروه تخصصی را برای شناسایی اصولی پسماندهای مخرب محیط زیست ارائه داد؛ چرا که محصولاتی که حقیقتا مخرب محیط زیست هستند، باید مشمول عوارض مالیاتی شوند و بسیاری از کالاهایی که در دستورالعمل کنونی آمده است، کالاهایی سازگار با محیط زیست، قابل بازیافت و با تولید دی اکسید کربن پایین هستند.

این عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر افزود: به همین جهت انجمن ملی پیشنهاد ایجاد یک کمیته تخصصی را برای تنظیم دستورالعملی تخصصی در خصوص عوارض پسماند را داد.

به گفته وی: باید هر چهار مرحله تولید، فرآیند، استفاده و پسماند باید برای مضر بودن و یا نبودن هر محصولی در نظر گرفته شود. با این حال دیده می شود که بسیاری از کالاهای ذکر شده در این دستورالعمل، ضرری برای محیط زیست ندارند و باید با یک فرآیند تخصصی محصولاتی که واقعا برای محیط زیست مخرب هستند‌، مشخص شوند.

این عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر در خاتمه اظهار کرد: انجمن ملی آمادگی دارد که با همکاری متخصان، الگو برداری (Benchmark) را از تجربیات سایر کشورهای پیشرفته ایجاد و با انطباق آن با شرایط اقتصادی کشور، دستورالعملی اجرایی و دقیق را تدوین کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا