اخبار

انجمن ملی صنعت پلاستیک و انجمن صنایع همگن پلاستیک دوره مشترک برگزار می کنند

بسپار می نویسد، خوشه پلاستیک استان تهران در نظر دارد دوره فشرده یک روزه با موضوع اشنایی با رویکرد توسعه و رونق کسب و کار در صنعت پلاستیک از طریق الگوی توسعه خوشه صنعتی را با همکاری انجمن های همگن و ملی در تاریخ 7 دی ماه(دوشنبه) در محل پژوهشگاه پلیمر برگزار نماید.

خوشه صنعتي

خوشه صنعتی به مجموعه ای از واحدهای كسب و كار اطلاق می گردد كه در یك منطقه جغرافیایی و یك گرایش صنعتی متمركز شده و با همكاری و تكمیل فعالیت های یكدیگر، به تولید و عرضه تعدادی كالا و خدمات می پردازند كه از چالش ها و فرصت های مشترك برخوردارند.

بیش از یك دهه است كه توسعه صنعتی مبتنی بر خوشه ها، به عنوان یك استراتژی نوین مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران در كشورهای صنعتی و در حال توسعه است

سازمان های بین المللی همچون UNIDO نیز طرح های متعددی را از طریق توسعه خوشه های صنعتی در كشورهای مختلف اجرا و حمایت كرده اند. سازمان صنایع كوچك و شهرك های صنعتی ایران با هدف شناسایی و توسعه خوشه های صنعتی كشور، دفتر خوشه های صنعتی را از نیمه دوم سال 1380 دایر نمود. معاونت صنایع كوچك وزارت صنایع و معادن ایران با استفاده از این الگوی ارایه شده از سوی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(UNIDO) و با همكاری شركت شهركهای صنعتی استان ها نسبت به توسعه صنایع مرتبط اهتمام نمود.

پروژه توسعه خوشه های صنعتی، كوششی است برنامه ریزی شده كه توسط شركت شهرك های صنعتی استان مربوطه و با راهبری مستقیم یك شخص حقیقی تحت عنوان عامل توسعه خوشه ( Cluster Development Adviser ) كه به اختصار  (CDA)ناميده مي شود و همكاری نهادهای مختلف محلی جهت ارتقای سطح پویایی یك خوشه و بهبود قابلیت رقابت پذیری آن به اجرا در می آید. در این پروژه با تمركز بر ارتباطات درونی بخش های مختلف خوشه و تمركز بر زنجیره ارزش اقتصادی سعی می گردد از تامین مواد و نهاده های اولیه گرفته تا ارایه محصول و خدمات به مصرف كننده نهایی مسیری صحیح تر انتخاب گردد.

خوشه های صنعتی شناسایی شده در استان تهران تا اواخر سال 1387 ، خوشه های سنگ، چرم، ریخته گری، پلاستیك، طلا، قطعات خودرو، پوشاك، كفش، غذایی، كیف و پوشاك چرمی، مبلمان، نساجی، رنگ و رزین، صنایع دستی، كشباف، فلزی و… است كه 8 خوشه چرم، تجهیزات بیمارستانی، سنگ، پیمانكاری ابنیه صنعت ساختمانی، طلا، كفش چرمی، پوشاك چرمی و مبلمان فعال گردیده اند.

·         مزایای توسعه خوشه صنعتی

–         خوشه های صنعتی میتوانند موتور محركه اقتصاد ملی و منطقه ای باشند .توسعه خوشه ای دارای بازدهی بیشتری نسبت به سایر راه های توسعه بنگاههای بخش خصوصی است كه به دلیل افزایش همكاری و فعالیتهای مشاركتی در این امر است و هزینه كمتری دربر دارد.

–         توسعه خوشه های صنعتی، زمینه رسیدن به مقیاس بالا، از جمله در تولید محصولات و ارایه خدمات و دستیابی به بازارهای جهانی را فراهم می سازد.

–         در خوشه های صنعتی توسعه یافته، شبكه اطلاع رسانی (Information network) بسیار موثر و فعال است كه سبب افزایش اثربخشی و كارایی در اموری از جمله تولید و ارایه محصولات و خدمات بنگاه های درون خوشه می گردد.

–         توسعه خوشه های صنعتی توان حضور در بازارهای هدف را افزایش می دهد.

–         خوشه های صنعتی موجب بروز و رشد شبكه ای كاركردن در عرصه تولید و تبدیل آن به فرهنگ عمومی می گردند.

–         خوشه صنعتی ضمن فعال كردن فرآیند یادگیری صنایع از یكدیگر(interactive learning) موجب تسریع و تبدیل آن به فرهنگ حاكم ، بر تولید می شود.

–         خوشه ها موجب افزایش نوآوری ها و روحیه ابداع می گردند.

–         خوشه ها بستر مناسب همكاری بین بخش خصوصی و سازمان های پشتیبانی كننده عمومی در پیاده كردن استراتژی توسعه منطقه ای هستند.

–         با توجه به این موارد و مواردی از این دست، خوشه های صنعتی یكی از الگوهای موفق سازماندهی صنایع كوچك و متوسط هستند كه كاستی های صنایع كوچك و متوسط را رفع و مزیت های مختلف صنایع كوچك، چون انعطاف پذیری و تنوع را تقویت می بخشند.

 

·         خوشه هاي اتمام يافته:

پروژه توسعه خوشه بين 3 تا 5 سال به طول به طول مي انجامد و پس از اتمام قرارداد، فرآيند توسعه از CDA به نهاد جايگزين آن خوشه واگذار مي گردد.

لازم به ذكر است با خروج CDA همچنان حمايت هاي شركت شهركهاي صنعتي از خوشه مربوطه ادامه خواهد يافت و بر اساس برنامه هاي عملي كه از طرف نهاد جايگزين به شركت شهرك ها اعلام ميشود، توسط BDS هاي تخصصي اجرائي خواهد شد.

آموزش مفاهيم و روش هاي توسعه خوشه اي به اعضاي شبكه هاي فراگير يكي از مهمترين بستر ها براي اطمينان از ادامه صحيح امر توسعه پس از خروج عامل توسعه است. همچنين حساس سازي و اعتماد سازي مهمترين استراتژي در آغاز توسعه هر خوشه كسب و كار مي باشد و اگر اين مرحله به خوبي اجرا شود تاثير مهمي در روند توسعه و موفقيت برنامه هاي عامل توسعه و نيز همراهي اعضاي خوشه در برنامه ها دارد. آشنا شدن اعضاي هر خوشه با مدل توسعه خوشه اي و مفاهيم آن مي تواند در پيش برد اهداف ملي اين طرح موثر باشد.

بنابراين آموزش مفاهيم و روش هاي توسعه خوشه در طول حضور عامل توسعه و پس از پايان و خروج عامل بايد به صورت مكرر و تدريجي براي ذينفعان خوشه و مخصوصاً اعضاي شبكه هاي فراگير انجام پذيرد.

ضرورت و اهداف اجراي پروژه:

·         آموزش نحوه پيشبرد و ادامه برنامه هاي توسعه خوشه پس از خروج عامل توسعه

·         بيان تجربيات موفق براي افزايش انگيزش شبكه هاي فراگير پس از خروج عامل توسعه

·         حساس سازي و اعتماد سازي ميان اعضاي شبكه هاي فراگير و عاملين توسعه در خوشه هاي فعال

محتواي دوره:

·         معرفي مدل توسعه خوشه اي

·         ارائه فرآيند اجراي مدل توسعه خوشه

·         نحوه به روز رساني مطالعات و تدوين برنامه عمل سالانه

·         شبكه ها، نحوه ايجاد و توسعه

·         بيان تجربيات موفق ساير خوشه ها

زمان برگزاري:

دوشنبه 7 دی ماه 1394 ساعت 9:30 در محل پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران

 

علاقمندان جهت ثبت نام با انجمن همگن پلاستیک تهران و یا انجمن ملی پلاستیک تماس بگیرند 

 

شماره تماس انجمن همگن تهران: 88757211

شماره تماس انجمن ملی پلاستیک: 88927986

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا