اخباراخبار ویژه

اندازه‌گیری مقدار ضربه و چالش آمیزه سازها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر بسیاری از کاربردهای پلاستیک‌ها به تقویت عملکرد ضربه نیاز دارند، استفاده روزافزون از محتوای بازیافتی فقط به چالش‌های آمیزه‌‌سازها می‌افزاید. در این مقاله، گزارشی از دستاوردها در این حوزه آورده شده است.

پلاستیک‌ها مواد بادوام و چقرمه‌ای (tough) هستند، اما گاهی اوقات به اندازه کافی چقرمه نیستند. پلاستیک‌ها چه در معرض دمای کم و چه در محیط‌های بسیار پرمصرف استفاده شوند، کاربردهای زیادی وجود دارد که در آن، چقرمگی ذاتی مواد بسپاری نو از طریق افزودن مواد افزودنی مناسب، بهبود می‌یابد. این مواد از نظر شیمیایی از جهات مختلف متفاوت هستند‌ که این بستگی به بسپار قابل اصلاح و البته تولید‌کننده ماده افزودنی دارد. این مقاله نگاهی به برخی از آخرین گزینه‌های اصلاح پلاستیک‌های نو و بازیافتی می‌اندازد.

شرکت Dow مجموعه کاملی از اصلاح‌کننده‌‌ها را با نام‌‌های تجاری مختلفFusabond ، Surlyn ، Elvaloy و Elvaloy AC عرضه می‌‌کند. این‌ مواد برای استفاده در انواع بسپارها از جمله پلی‌پروپیلن پرشده با الیاف شیشه‌، اکریلونیتریل بوتادی‌‌ان استایرن (ABS) و بسپارهای مهندسی مانند پلی‌آمیدها و پلی‌استرها طراحی شده‌اند. این شرکت سال 2020، با معرفی سه گونه جدید، پیشنهاد خود را برای PA افزایش داد.

بر طبق گفته شرکت، این مجموعه چندین فناوری اصلاح‌کننده بسپار را ارایه می‌دهد که می‌تواند برای چقرمه‌کنندگی پلی‌آمید استفاده شود. این‌ اصلاح‌کننده‌ها به طور معمول خواص ضربه بیشتر در دمای کم را با چسبندگی خوب به پلی‌آمید توأم می‌کنند. چسبندگی در نتیجه واکنش گروه‌های انتهایی آمین یا اسیدکربوکسیلیک بسپار پلی‌آمید با گروه عاملی مواد چقرمه‌کننده حاصل می‌شود.

گونه‌های بسپار عامل‌‌دار شده Fusabond N، بسپارهای پیونددهی شده با انیدریدمالئیک (MAH) هستند که از طیف وسیعی از لاستیک‌های پلی‌الفین شرکت Dow انتخاب شده‌اند که شامل لاستیک‌های پلی‌الفین Engage وNordel EPDM می‌باشد. آن‌ها برای آمیزه‌سازها، مواد نیمه‌‌سیالی که اصلاح‌‌گر ضربه هستند در آمیزه‌‌های چقرمه و ابرچقرمه (super-tough) PA6 و PA66، تامین می‌‌کنند که در ضمن عملکرد خوبی در دماهای بسیار کم نیز دارند. کاربردی خودروهای برقی (EV) از اهداف اصلی برای اصلاح ضربه در نظر گرفته شده‌‌اند.

Fusabond A یک هم‌بسپار (copolymer) اتیلن-اکریلات اصلاح شده است. این هم‌بسپار، ترکیب خوبی از سیالیت و چقرمگی برای آمیزه‌‌های پلی‌آمید پرشده با شیشه ارایه می‌دهند. گونه‌های یونپار (ionomer) Surlyn مقاومت در برابر ضربه خوب و براقیت عالی برای پلی‌آمید ایجاد می‌کنند و از گونه‌های خاص مورد تایید FDA برای تماس مستقیم با مواد غذایی هستند.

اندازه ذرات کوچک و توزیع یکنواخت ذرات با نوع Fusabond N قابل دستیابی است‌، در حالی که قطبیت بیشتر گونه‌های Fusabond A و Surlyn امکان پراکنش ذرات اصلاح‌کننده ریزتر را نیز می‌دهد. Fusabond N493 که بر پایه یک لاستیک پلی‌الفین (POE) ساخته شده است، به عنوان اصلاح‌کننده ضربه PA6 و PA66 کاملا شناخته شده و برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای نهایی مناسب است. شکل‌های 1 و 2 سطح عملکرد به‌‌دست آمده در بارگذاری‌های بین 5 تا 20 درصد در PA6 و PA66 و مقایسه عملکرد کلی Fusabond N493 را با دو مورد دیگر اخیرا اضافه شده به خانوادهFusabond ، N216 و N495 (بر پایه POE) نشان می‌دهد.

برگردان: مهندس شیرین عابدی
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 230 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا